Camber en glas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Camber en glas

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jan 2013, 00:37

rrover schrijft:
JoostKenya schrijft:
Aangezien deze auto een starre vooras heeft is het camber nul.


?????? Heeft er natuurlijk helemaal niks mee te maken.


OK, ik kan het ook als volgt formuleren:
Aangezien deze auto een starre vooras heeft is het camber in de praktijk vrijwel nul en ook niet verstelbaar. Maar bij een Defender is dit nul.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Camber en glas

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 00:51

starre as is niet de oorzaak van niet verstelbaar zijn, ik bedoel, het zou wel verstelbaar geconstrueerd kunnen worden (zet de fuseelagers in een verdraaibare, excentrische bus bijvoorbeeld)

maar bij landrover niet verstelbaar das waar
gone

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re:Camber en glas

Berichtdoor Eric Tol » 01 Jan 2013, 10:46

Camber is 0
Castor is 3 graden
Fuseepenhoek is 7 graden

Deze zijn geen van allen in te stellen maar worden bepaald door chromen bol/fuseehuis en fuseelagers.

Het enige dat in te stellen is is de toe/uitspoor en die is bij permanent 4x4 2mm uitspoor.
Bij de niet aangedreven vooras van een serie landrover is dat tussen de 0 en 2mm toespoor.

Groet,
Eric.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Camber en glas

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 11:00

Eric Tol schrijft:
Camber is 0
Castor is 3 graden
Fuseepenhoek is 7 graden

Deze zijn geen van alleen in te stellen maar worden bepaald door chromen bol/fuseehuis en fuseelagers.

Het enige dat in te stellen is is de toe/uitspoor en die is bij permanent 4x4 2mm uitspoor.
Bij de niet aangedreven vooras van een serie landrover is dat tussen de 0 en 2mm toespoor.

Groet,
Eric.


Het Caster wordt bij een schroefgeveerde LandRover met starre assen mede bepaald door de hockey-sticks, maar dit dus verder terzijde.

Je kan je afvragen waarom je Camber en Caster zou willen stellen bij een starre as ... aangenomen dat voor de standaard opzet een tamelijk adequaat compromis is gekozen. Het is overigens juist een relatief pluspunt van de starre as dat de banden netjes parallel op de weg staan, iets wat gunstig uitpakt op de grip.


Groeten MarcS


PS Ik dacht dat het uitspoor bij een Defender tussen de 0 en 2 mm lag ? (Vrijwel neutraal lijkt mij ook logisch gezien de permanent 4x4 opzet.)

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re:Camber en glas

Berichtdoor Eric Tol » 01 Jan 2013, 11:17

Landmarcs schrijft:
PS Ik dacht dat het uitspoor bij een Defender tussen de 0 en 2 mm lag ? (Vrijwel neutraal lijkt mij ook logisch gezien de permanent 4x4 opzet.)


Volgens het boek 1,19-2,38mm uitspoor.

Groet,
Eric.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Camber en glas

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 11:27

Eric Tol schrijft:

Volgens het boek 1,19-2,38mm uitspoor.

Groet,
Eric.


Ah, 1/32 tot 3/32 inch ... die rare eilanders kunnen het niet laten.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Camber en glas

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 11:46

rechtop staan is zeker niet per definitie het beste voor de grip, kijk maar eens hoe de wielen onder een sportwagen staan...zeer zeker niet rechtop
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Camber en glas

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2013, 13:01

Roger B. schrijft:
rechtop staan is zeker niet per definitie het beste voor de grip, kijk maar eens hoe de wielen onder een sportwagen staan...zeer zeker niet rechtop


'k Schreef ook compromis. Rechtop is eerste keus voor de grip bij rechtuit en lagere snelheden. Daarom dus zie je gewoon(lijk) rechtop bij 4x4 en vrachtwaggels.

Bij sportwagens zie je vaak een negatief camber.



Is dit misschien wat voor een zwarte Range Rover ?




Groeten MarcS

Attached files

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:Camber en glas

Berichtdoor tim » 01 Jan 2013, 13:15

Is dat Catser ook af te stellen bij Rollators?
Iedere keer als ik mijn bejaarde buurvrouw naar Budget stuur voor een onderdeel duurt het zo lang.
Daar baal ik van..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Camber en glas

Berichtdoor Edward » 01 Jan 2013, 13:19

tim schrijft:
Is dat Catser ook af te stellen bij Rollators?
Iedere keer als ik mijn bejaarde buurvrouw naar Budget stuur voor een onderdeel duurt het zo lang.
Daar baal ik van..


Kansloos. Heb ik ook gedaan voor m'n oma. Schijfremmetjes van een atb, alu chassis, leren handgrepen en nog wat. Maat ze schuifelde er niks harder door. Wel een stuk cooler en nooit meer discussie welke rollator van haar was!! :P :P

Bouw jij nou eerst ff die 130..... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten