Differentieel vraagje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Andre Kuijt
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
Contact:

Differentieel vraagje

Berichtdoor Andre Kuijt » 23 Dec 2012, 16:28

Ik heb van het jaar een 90 gekocht met op papier een Limited slip diff voor en een detroit achter. Alleen nu ben ik bezig met het monteren van mijn ARB airlockers met 4.75 diffs. Dus de oude diffs komen er compleet uit. Alleen nu ik ze eruit heb lijkt er helemaal geen verschil tussen te zitten. Zoals ik het zie zijn het allebei limited slip diffs? Hoe kan ik testen wat voor diff het is, of kan iemand van de plaatjes af zien wat voor diff het is?

Dit zou de detroit achter moeten zijn, maar lijkt mij ook limited.


Dit zou de limited slip moeten zijn, niet heel duidelijke foto.


Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Gebruikersavatar
Andre Kuijt
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Andre Kuijt » 24 Dec 2012, 12:49

Vandaag nog even een testje uitgevoerd. Als ik bij de 1 de steekassen erin steek en ga draaien dan zijn ze niet onafhankelijk van elkaar te draaien.
Bij de andere kan ik ze wel onafhankelijk van elkaar draaien.
Alleen zou je zeggen dat de limited slip ook onafhankelijk zou moeten kunnen draaien toch? Want wat ik gekocht heb als limited slip draaien dus beide zijde gelijk.

Het wordt er voor mij niet duidelijker op. Wie heeft raad?
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Edward » 24 Dec 2012, 13:03

Kan je ook niet verder helpen André, ik heb de Detroits alleen in dezelfde situatie in m'n handen gehad. Bij demontage omdat ze niet voldeden. :blink: :blink:

Volgens mij kun je het verschil alleen zien aan de nummers op de diff. Het enige verschil is tenslotte dat de één nog wat slip toelaat en de ander helemaal lockt.

Ff goegelen op de nummers? :huh: :huh:

Wat anders: heb jij ervaring met Kam? :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Andre Kuijt
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Andre Kuijt » 24 Dec 2012, 18:18

Das jammer dat niemand er een antwoord op heeft. De vraagbaak waar ik normaal naar toe rijdt die is even op vakantie. Ik heb de LSD verkocht namelijk maar ik weet niet welke ik op moet sturen. Wil het wel zeker hebben, dat hij niet straks met een detroit in zijn achteras rijdt terwijl hij perse een limited in zijn achteras wilde. :unsure:

Wat wil je weten van de KAM's Ed? stuur anders maar even PB. Heb er wel een aantal gezien. Volgens mij rijdt Paul Verrips ermee in zijn 90.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Dixo » 24 Dec 2012, 18:24

Volgens mij zit er een verschil tussen een Truetrac voor de vooras en een Truetrac voor de achteras. Even gegoogled en deze gevonden:

http://www.discoweb.org/truetracgears/index.htm

Verder helaas geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.

Gebruikersavatar
rrover
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 Mar 2007, 18:41
Locatie: Helmond

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor rrover » 24 Dec 2012, 18:28

Al op de site van Eaton gekeken?
Ze zijn van opbouw wezenlijk verschillend dus dat moet wel te zien zijn lijkt me.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor JoostKenya » 24 Dec 2012, 18:37

Het diff van het plaatje is in iedergeval geen KAM limited slip diff.
Zie: http://www.kamdiffs.com/products-2/limited-slip-diff/

Het lastige met een limited slip is dat er geen werking te bespeuren valt wanneer er geen aandrijfkoppel is. Los gedemonteerd op je werkbank is het aandrijfkoppel NUL, en daardoor denk je dat het diff identiek is aan een normaal diff.

Gebruikersavatar
Andre Kuijt
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Andre Kuijt » 24 Dec 2012, 19:39

Joost,

Dat het geen KAM was dat wist ik ook al wel zeker, dat was een vraag tussendoor van Edward.

Dat het LSD diff gelijk zo moeten voelen zonder kracht dat had ik ook bedacht. Alleen het differentieel wat uit de vooras komt wat dus eigenlijk het LSD zou moeten zijn. Staat al gelocked als ik hem ga draaien met de steekassen erin.

Het diff van de achteras kan ik dus wel draaien onafhankelijk van elkaar. Dan zou het achterdiff een LSD zijn. Alleen een vooras die altijd gelocked staat lijkt mij toch niet en dat zou je ook zeker gemerkt hebben met rijden lijkt mij.

Ik ga de diverse sites eens doorspitten die ik doorgekregen heb. Op zoek naar het juiste antwoord.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor JoostKenya » 24 Dec 2012, 19:47

Wel heel suf, maar dan is het voordiff waarschijnlijk de detroit Locker!

Een detroit locker is namelijk geen sper-diff, maar een ontsper-diff.
In ruststand is dat diff al gelocked. In bochten un-locked de detroit locker op een zodanige manier dat alleen het [strike]buiten[/strike]binnenwiel aangedreven wordt. (het buitenwiel legt meer afstand af)

The Detroit Locker has a mechanical sensor that locks both wheels together as if they were on a solid shaft when the car is going straight, but allows them to turn at different speeds when wheel slip occurs (as happens during cornering).

The locker locks both wheels together when they are rotating at the same speed. When the car turns left and the right wheel is forced to rotate faster than the center of the differential, the locker ‘unlocks’ the right wheel as long as it continues to rotate faster than the center. The locking differential is actually applying drive torque through the inner wheel as the car goes around the corners. An unlocked differential provides the same torque to each wheel, but allows them to rotate at different rates. A locked differential forces each wheel to rotate at the same rate.

This locking process, which is controlled entirely by mechanical means, is crude and often very loud. The car basically switches between the drive coming from one and two wheels as the car corners, which can make the car handling unpredictable. Playing with the throttle (often done to help the car turn) can cause an unpredictable switch. They also make a loud clicking noise when engaging or disengaging. Again, here’s Josh’s take on the differential.

Gebruikersavatar
Andre Kuijt
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
Contact:

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Andre Kuijt » 24 Dec 2012, 19:59

Joost,

Daar begin ik ook steeds meer aan te denken. Dat het LSD in het achterdiff heeft gezeten.

Dat maakt het wel makkelijker voor de nieuwe eigenaar want deze wil hem ook in het achterdiff bouwen zover ik weet. Dan is het niet nodig om hem om te bouwen.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten