Eens zien of hier nog wat mensen met kennis van zaken zijn.
Ik heb grotere wielen dan standaard gekocht en deze zie je veel met beadlock velgen.
Nu heb ik al zitten kijken en de zijn eigenlijk 2 verschillende modellen. 1 om echt je banden druk te verlagen tot 2psi en anderen die wat minder extreem zijn.
In mijn ogen is het grote voordeel dat ik zelf een band kan wisselen en dat ik nog geen extra velg mee hoeft te nemen. We moeten immers op het gewicht letten..
Nu vind ik op het internet allerlei filmpjes dat het vrij simple is om een band op die velg te krijgen. nu heb ik me bedenkingen over het los halen van de band en de velg. net als bij een gewone velg zou dit best wel eens vast kunnen komen te zitten..
Wat ik ook als voordeel zie is, dat de band niet kapot getrokken kan worden door een banden apparaat.
Dus nu graag jullie voor en tegen met betrekking tot een Beadlock velg.
Ik zat overigens aan deze te denken.
http://www.paddockspares.com/15x10-beadlock-black-modular-rim.html
Voor de mensen die nog minder van een beadlock af weten als ik een filmpje wat het is.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=KIYrGJmHM78[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=VFrufmhbTvs[/video]
beadlock velgen?
beadlock velgen?
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re:beadlock velgen?
Als een band beschadigd raakt op de bandenmachine dan ligt dat aan de operator. :blink: :blink:
Je moet je eerst afvragen of je beadlockers wilt of een deelbare velg. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Een band op een deelbare velg is ook in het veld wel te wisselen, een beadlocker in theorie ook wel, maar dan ben je heel lang bezig, heel veel aan het vloeken en je reisschema zal nooit meer gehaald worden. :P :P
Een deelbare velg zit nooit zo vast dat je hem met een goed bandenijzer niet losgewrikt krijgt. Voor op reis is dat een goede optie, scheelt veel kilo's aan reservevelgen. Bedenkt daarbij wel dat je dan dus ook geen reserve velg bij hebt. In het uiterste geval van een kromme, gescheurde of gedeukte velg ziul je die dus of onderweg moeten maken of op 3 wielen verder. :P
Theoretisch geklets natuurlijk, ik heb nog nooit een velg kapot gehad. Niet van staal noch van alu. :huh: :huh:
Je moet je eerst afvragen of je beadlockers wilt of een deelbare velg. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Een band op een deelbare velg is ook in het veld wel te wisselen, een beadlocker in theorie ook wel, maar dan ben je heel lang bezig, heel veel aan het vloeken en je reisschema zal nooit meer gehaald worden. :P :P
Een deelbare velg zit nooit zo vast dat je hem met een goed bandenijzer niet losgewrikt krijgt. Voor op reis is dat een goede optie, scheelt veel kilo's aan reservevelgen. Bedenkt daarbij wel dat je dan dus ook geen reserve velg bij hebt. In het uiterste geval van een kromme, gescheurde of gedeukte velg ziul je die dus of onderweg moeten maken of op 3 wielen verder. :P
Theoretisch geklets natuurlijk, ik heb nog nooit een velg kapot gehad. Niet van staal noch van alu. :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:beadlock velgen?
een band stuktrekken met bandenapparaat ligt doorgaans aan de monteur, genoeg vet en juist gebruik van het apparaar, en de band gaat er onbeschadigd op.
ik zou bij deze en andere velgen niet balanceren met die kogeltjes, slechte verhalen van gehoord
verder.....lijkt me niet verkeerd, al zie ik er voor mezelf geen voordeel aan
ik zou bij deze en andere velgen niet balanceren met die kogeltjes, slechte verhalen van gehoord
verder.....lijkt me niet verkeerd, al zie ik er voor mezelf geen voordeel aan
gone
Re:beadlock velgen?
Hmm, en op een avond met regen en storm aan de kant van een onverlichte snelweg? Vooral die tweede (deelbare velg) lijkt me toch behoorlijk wat werk.
En op (vakantie)reis heb je weliswaar meer tijd; je wilt je tijd toch ook niet aan dit gepruts besteden. En zeker in stoffige omstandigheden lijkt het me een hel om dit netjes te doen. Zelf een band verwisselen zodat je geen extra velg en hulp nodig hebt is mooi, maar je moet hem dan ook zelf deugdelijk kunnen plakken, anders moet je alsnog op zoek naar een reparateur.
En voor het gewicht moet je misschien 6 lichtmetalen velgen nemen, voor het gewicht van vier stalen. ;-)
Realistischer: smallere banden en velgen?
En op (vakantie)reis heb je weliswaar meer tijd; je wilt je tijd toch ook niet aan dit gepruts besteden. En zeker in stoffige omstandigheden lijkt het me een hel om dit netjes te doen. Zelf een band verwisselen zodat je geen extra velg en hulp nodig hebt is mooi, maar je moet hem dan ook zelf deugdelijk kunnen plakken, anders moet je alsnog op zoek naar een reparateur.
En voor het gewicht moet je misschien 6 lichtmetalen velgen nemen, voor het gewicht van vier stalen. ;-)
Realistischer: smallere banden en velgen?
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Re:beadlock velgen?
TomVooges schrijft:
Heb je wel eens een "lichtmetalen velg" gewogen tegen een stalen? Daar ga je echt nie veel kilo's winnen nie. :dry: :dry:
Hmm, en op een avond met regen en storm aan de kant van een onverlichte snelweg? Vooral die tweede (deelbare velg) lijkt me toch behoorlijk wat werk.
En op (vakantie)reis heb je weliswaar meer tijd; je wilt je tijd toch ook niet aan dit gepruts besteden. En zeker in stoffige omstandigheden lijkt het me een hel om dit netjes te doen. Zelf een band verwisselen zodat je geen extra velg en hulp nodig hebt is mooi, maar je moet hem dan ook zelf deugdelijk kunnen plakken, anders moet je alsnog op zoek naar een reparateur.
En voor het gewicht moet je misschien 6 lichtmetalen velgen nemen, voor het gewicht van vier stalen. ;-)
Realistischer: smallere banden en velgen?
Heb je wel eens een "lichtmetalen velg" gewogen tegen een stalen? Daar ga je echt nie veel kilo's winnen nie. :dry: :dry:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:beadlock velgen?
Edward schrijft:
Alleen een vogue en een wolf tegelijk in mijn handen gehad, ik vond het wel een redelijk verschil. Maar nooit gewogen inderdaad.
TomVooges schrijft:
Hmm, en op een avond met regen en storm aan de kant van een onverlichte snelweg? Vooral die tweede (deelbare velg) lijkt me toch behoorlijk wat werk.
En op (vakantie)reis heb je weliswaar meer tijd; je wilt je tijd toch ook niet aan dit gepruts besteden. En zeker in stoffige omstandigheden lijkt het me een hel om dit netjes te doen. Zelf een band verwisselen zodat je geen extra velg en hulp nodig hebt is mooi, maar je moet hem dan ook zelf deugdelijk kunnen plakken, anders moet je alsnog op zoek naar een reparateur.
En voor het gewicht moet je misschien 6 lichtmetalen velgen nemen, voor het gewicht van vier stalen. ;-)
Realistischer: smallere banden en velgen?
Heb je wel eens een "lichtmetalen velg" gewogen tegen een stalen? Daar ga je echt nie veel kilo's winnen nie. :dry: :dry:
Alleen een vogue en een wolf tegelijk in mijn handen gehad, ik vond het wel een redelijk verschil. Maar nooit gewogen inderdaad.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:beadlock velgen?
Het voordeel van de beadlock velgen is dat het bij lage banddruk onder extreme condities vrijwel onmogelijk is om een band van de velg af te rijden. (vooral tijdens rock crawling in de USA?) Dat geldt trouwens alleen voor de velg in het eerste filmpje. De velg in het tweede filmpje heeft dat voordeel niet.
Dat je banden zelf kunt monteren is niet echt een voordeel want dat kan in principe tot ongeveer 35'' met elke type velg wel.
Bij deelbare velgen gaat het monteren van banden in de bush welliswaar een stuk snellen. Maar volgens mij ben je dan ook veroordeeld tot het rijden op binnenbanden. Dat is ook niet echt meer van vandaag en bovendien is de kans op lekke banden groter waardoor het voordeel weer weg is.
met twee bandenlichters en een highjack kan je een band van een gewone velg afhalen. En de truck van de strap werkt ook op een gewone velg (maar is meestal niet nodig). Ik durf zelfs te wedden dat het zelfs 4x sneller gaat dan bij een beadlock velg. Je moet wel een beetje oefenen en de truckjes kennen maar dat geldt ook voor de beadlock velg.
Misschien dat de beadlock velgen meer hun nut bewijzen vanaf 35''. Die maat past denk ik niet meer op de meeste banden apparaten. En bovendien wordt het met de hand een zware aangelegenheid.
Dat je banden zelf kunt monteren is niet echt een voordeel want dat kan in principe tot ongeveer 35'' met elke type velg wel.
Bij deelbare velgen gaat het monteren van banden in de bush welliswaar een stuk snellen. Maar volgens mij ben je dan ook veroordeeld tot het rijden op binnenbanden. Dat is ook niet echt meer van vandaag en bovendien is de kans op lekke banden groter waardoor het voordeel weer weg is.
met twee bandenlichters en een highjack kan je een band van een gewone velg afhalen. En de truck van de strap werkt ook op een gewone velg (maar is meestal niet nodig). Ik durf zelfs te wedden dat het zelfs 4x sneller gaat dan bij een beadlock velg. Je moet wel een beetje oefenen en de truckjes kennen maar dat geldt ook voor de beadlock velg.
Misschien dat de beadlock velgen meer hun nut bewijzen vanaf 35''. Die maat past denk ik niet meer op de meeste banden apparaten. En bovendien wordt het met de hand een zware aangelegenheid.
Re:beadlock velgen?
JoostKenya schrijft:
De Rockmonsters zijn juist wel echte beadlockers die de band op z'n plek houden bij lage spanning. Bovendien rij je die wel tubeless. Een binnenband komt zeker klem of dubbel te zitten bij lage spanningen.
Met drie bandenijzers en een paar keer oefenen is een band wisselen met een gewone velg minder werk dan met zo'n deelbare.
Het voordeel van de beadlock velgen is dat het bij lage banddruk onder extreme condities vrijwel onmogelijk is om een band van de velg af te rijden. (vooral tijdens rock crawling in de USA?) Dat geldt trouwens alleen voor de velg in het eerste filmpje. De velg in het tweede filmpje heeft dat voordeel niet.
Dat je banden zelf kunt monteren is niet echt een voordeel want dat kan in principe tot ongeveer 35'' met elke type velg wel.
Bij deelbare velgen gaat het monteren van banden in de bush welliswaar een stuk snellen. Maar volgens mij ben je dan ook veroordeeld tot het rijden op binnenbanden. Dat is ook niet echt meer van vandaag en bovendien is de kans op lekke banden groter waardoor het voordeel weer weg is.
met twee bandenlichters en een highjack kan je een band van een gewone velg afhalen. En de truck van de strap werkt ook op een gewone velg (maar is meestal niet nodig). Ik durf zelfs te wedden dat het zelfs 4x sneller gaat dan bij een beadlock velg. Je moet wel een beetje oefenen en de truckjes kennen maar dat geldt ook voor de beadlock velg.
Misschien dat de beadlock velgen meer hun nut bewijzen vanaf 35''. Die maat past denk ik niet meer op de meeste banden apparaten. En bovendien wordt het met de hand een zware aangelegenheid.
De Rockmonsters zijn juist wel echte beadlockers die de band op z'n plek houden bij lage spanning. Bovendien rij je die wel tubeless. Een binnenband komt zeker klem of dubbel te zitten bij lage spanningen.
Met drie bandenijzers en een paar keer oefenen is een band wisselen met een gewone velg minder werk dan met zo'n deelbare.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:beadlock velgen?
Edward schrijft:
Je hebt gelijk. Ik snapte de werking van die zwarte bus even niet. Die drukt in iedergeval beide wangen op de velgrand.
Bij dat eerste type wordt alleen de buitenwang ingeklemd zodat theoretisch de binnenwang nog steeds van de velg af kan raken (wat in de praktijk denk ik niet zo snel zal gebeuren)
En natuurlijk moet een beadlock velg in tegenstelling tot deelbare velgen tubeless.
De Rockmonsters zijn juist wel echte beadlockers die de band op z'n plek houden bij lage spanning. Bovendien rij je die wel tubeless. Een binnenband komt zeker klem of dubbel te zitten bij lage spanningen.
Met drie bandenijzers en een paar keer oefenen is een band wisselen met een gewone velg minder werk dan met zo'n deelbare.
Je hebt gelijk. Ik snapte de werking van die zwarte bus even niet. Die drukt in iedergeval beide wangen op de velgrand.
Bij dat eerste type wordt alleen de buitenwang ingeklemd zodat theoretisch de binnenwang nog steeds van de velg af kan raken (wat in de praktijk denk ik niet zo snel zal gebeuren)
En natuurlijk moet een beadlock velg in tegenstelling tot deelbare velgen tubeless.
Re:beadlock velgen?
JoostKenya schrijft:
Ik heb ooit een setje (6) voor een klant besteld dat we moesten stralen en in de goede kleur powdercoaten. Die krengen (niet die van de video) kosten dik 400 euri per stuk. Mag je ook wel at verwachten.... :P :P
Edward schrijft:
De Rockmonsters zijn juist wel echte beadlockers die de band op z'n plek houden bij lage spanning. Bovendien rij je die wel tubeless. Een binnenband komt zeker klem of dubbel te zitten bij lage spanningen.
Met drie bandenijzers en een paar keer oefenen is een band wisselen met een gewone velg minder werk dan met zo'n deelbare.
Je hebt gelijk. Ik snapte de werking van die zwarte bus even niet. Die drukt in iedergeval beide wangen op de velgrand.
Bij dat eerste type wordt alleen de buitenwang ingeklemd zodat theoretisch de binnenwang nog steeds van de velg af kan raken (wat in de praktijk denk ik niet zo snel zal gebeuren)
En natuurlijk moet een beadlock velg in tegenstelling tot deelbare velgen tubeless.
Ik heb ooit een setje (6) voor een klant besteld dat we moesten stralen en in de goede kleur powdercoaten. Die krengen (niet die van de video) kosten dik 400 euri per stuk. Mag je ook wel at verwachten.... :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten