Vandaag terug geweest bij ronnie B, ivm m'n tussenbak riedel.
Nou heeft hij het voormekaar gekregen om de TB uit de difflock stand te krijgen(hamer en pijp via de onderkant van de auto), zodat als het goed is, na eerst 'm te monteren, mijn cardanas voorzijde weer terug geplaatst kan gaan worden voor rijden op de normale weg.
( de TB die ik bij 'm heb gekocht bleek in difflock stand te staan, waaruit ie niet was te krijgen met als gevolg dat ik als noodoplossing m'n vooraandrijfas eruit heb gehaald)
maar afgezien van het bovenstaande, hoe werkt dat nou eigenlijk??
wat ik altijd heb begrepen is dat het difflock meganisme een systeem is waarbij je de cardanas voor de achterzijde en de voorzijde STAR aan mekaar verbindt. Dus een 1 op 1 verhouding qwa draaisnelheid.Een soort ubertractorstand in mijn vertaling.
Maar 1 ding snap ik dan niet(nou ja, 1 ding....).
Als je in de standaard mode/stand rijd met een 110, dus permanent 4 wielaandrijving, NON difflock, dan gaat alles zoals het hoort: alle 4 de wielen worden aangedreven en in het bochtenwerk kunnen de 4 wielen onafhankelijk van mekaar met verschillende snelheden worden aangedreven.
Dan zet je 'm in difflock: zelfde verhaal met dit verschil, de onafhankelijke aandrijfsnelheid verlies je, immers, je krijgt het bekende tandengeknars in de bochten.
Maar wat heeft het difflock gebeuren in m'n tussenbak daar eigenlijk nou mee te maken??
Immers, die DL van de TB bedient alleen maar de verbinding tussen de cardanassen.
De onafhankelijkheid van de draaisnelheid van een wiel wordt toch mogelijk gemaakt door het Diff in de AS?!
Ik snap er echt geen drol van.
Concreet: waar ga ik de fout in qwa denken in de veronderstelling dat een Difflock stand van de Tussenbak geen invloed kan/mag hebben op de onafhankelijke draaisnelheid van een wiel PER as?
4X4 smurf is met kerstvakatie, en z'n telefoon staat uit..
Excuus, derhalve alhier de vraag..
Logica tussenbak-difflock
Logica tussenbak-difflock
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Logica tussenbak-difflock
Je was er bijna... ;)
Het diff in de vooras en achters zorgt ervoor dat L en R wiel met verschillende snelheid kunnen draaien. Hetzelfe geldt voor het diff in de tussenbak: as je een bocht neemt leggen de voorwielen ook een andere weg af als de achterwielen, dus voor-cardanas draait et een andere snelheid als achter-cardan as.
In het terrein kun je ze inderdaad star koppelen (difflock inschakelen), dan kan de ondergrond de daaiverschillen wel wegwerken.
Het diff in de vooras en achters zorgt ervoor dat L en R wiel met verschillende snelheid kunnen draaien. Hetzelfe geldt voor het diff in de tussenbak: as je een bocht neemt leggen de voorwielen ook een andere weg af als de achterwielen, dus voor-cardanas draait et een andere snelheid als achter-cardan as.
In het terrein kun je ze inderdaad star koppelen (difflock inschakelen), dan kan de ondergrond de daaiverschillen wel wegwerken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Logica tussenbak-difflock
Floris-Tim,
Jammer dat er geen sneeuw ligt anders had je met een eenvoudig proefje aan de afdruk in de sneeuw kunnen zien dat de voorwielen een wijdere bocht maken als de achterwielen.
Scherp om de bocht gaan met een gemeen stoeprandje kan ook helpen (maar is niet het beste voor je banden).
Met potlood, een lineaal, passer en papier gaat het ook. Alleen als de achterwielen precies evenveel zouden tegensturen, alleen dan rijden de achterwielen precies in het spoor van de voorwielen (even afgezien van dynamische effecten).
De voorwielen rijden dus een langere weg als de achterwielen.
De differentieels in de assen zorgen ervoor dat het links-rechts-verschil per as wordt uitgemiddeld.
Het midden-differentieel maakt het mogelijk dat die vooras een iets langere weg rijdt als de achteras. O ja, als je echt recht-uit kunt rijden zonder aan het stuur te draaien (probeer dat maar eens) dan doet het middendifferentieel niks (aangenomen dat de bandenspanning zo is dat voor- en achter-wielen precies een identieke afrol-lengte hebben).
Groeten MarcS
Jammer dat er geen sneeuw ligt anders had je met een eenvoudig proefje aan de afdruk in de sneeuw kunnen zien dat de voorwielen een wijdere bocht maken als de achterwielen.
Scherp om de bocht gaan met een gemeen stoeprandje kan ook helpen (maar is niet het beste voor je banden).
Met potlood, een lineaal, passer en papier gaat het ook. Alleen als de achterwielen precies evenveel zouden tegensturen, alleen dan rijden de achterwielen precies in het spoor van de voorwielen (even afgezien van dynamische effecten).
De voorwielen rijden dus een langere weg als de achterwielen.
De differentieels in de assen zorgen ervoor dat het links-rechts-verschil per as wordt uitgemiddeld.
Het midden-differentieel maakt het mogelijk dat die vooras een iets langere weg rijdt als de achteras. O ja, als je echt recht-uit kunt rijden zonder aan het stuur te draaien (probeer dat maar eens) dan doet het middendifferentieel niks (aangenomen dat de bandenspanning zo is dat voor- en achter-wielen precies een identieke afrol-lengte hebben).
Groeten MarcS
Re: Logica tussenbak-difflock
Sneller tikken, Marc :laugh: ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Logica tussenbak-difflock
VeeTee schrijft:
Minder woorden is misschien beter.
Sneller tikken, Marc :laugh: ;)
Minder woorden is misschien beter.
Re: Logica tussenbak-difflock
En zelfs dat valt nog niet mee met het één-vinger systeem op de iPad ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re:Logica tussenbak-difflock
VeeTee schrijft:
Okee, nieuwe poging qwa begrijpen:
harde ondergrond, difflock :
tijdens het nemen van een bocht leggen de achter en vooras 2 verschillende lengtes af.
wil je dit mechanies smooth laten verlopen, dan heb je onafhankelijke wielsnelheden nodig.
dit wordt verhinderd door de difflock stand van de tussenbak.
dus door het star maken van het geheel, de diffs in je assen met dezelfde snelheid/omwentelingen per strekkende meter te laten draaien, gaat het in een bocht verkeerd omdat je diffs in de assen gedwongen worden om diezelfde snelheid tov mekaar te handhaven, wat dus niet kan omwille van het ongelijke afstandselement?
en dus knarsende diffs?
sorry voor het letterlijk optiepen van wat ik denk :blush:
maar zit ik nou in de goede richting?
Je was er bijna... ;)
Het diff in de vooras en achters zorgt ervoor dat L en R wiel met verschillende snelheid kunnen draaien. Hetzelfe geldt voor het diff in de tussenbak: as je een bocht neemt leggen de voorwielen ook een andere weg af als de achterwielen, dus voor-cardanas draait et een andere snelheid als achter-cardan as.
In het terrein kun je ze inderdaad star koppelen (difflock inschakelen), dan kan de ondergrond de daaiverschillen wel wegwerken.
Okee, nieuwe poging qwa begrijpen:
harde ondergrond, difflock :
tijdens het nemen van een bocht leggen de achter en vooras 2 verschillende lengtes af.
wil je dit mechanies smooth laten verlopen, dan heb je onafhankelijke wielsnelheden nodig.
dit wordt verhinderd door de difflock stand van de tussenbak.
dus door het star maken van het geheel, de diffs in je assen met dezelfde snelheid/omwentelingen per strekkende meter te laten draaien, gaat het in een bocht verkeerd omdat je diffs in de assen gedwongen worden om diezelfde snelheid tov mekaar te handhaven, wat dus niet kan omwille van het ongelijke afstandselement?
en dus knarsende diffs?
sorry voor het letterlijk optiepen van wat ik denk :blush:
maar zit ik nou in de goede richting?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Logica tussenbak-difflock
ja, en op gladde/rulle ondergrond geldt dit ook, maar daar kunnen de wielen met slip op de ondergrond het verschil opvangen.
zoek op google eens op ackermann-principe, daar wordt e.e.a. mbt de verschillende bochtstralen vast ook grafisch verklaard
zoek op google eens op ackermann-principe, daar wordt e.e.a. mbt de verschillende bochtstralen vast ook grafisch verklaard
gone
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Logica tussenbak-difflock
Landmarcs schrijft:
in jouw geval? zondermeer beter.. :laugh: :laugh: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :P ;)
VeeTee schrijft:
Sneller tikken, Marc :laugh: ;)
Minder woorden is misschien beter.
in jouw geval? zondermeer beter.. :laugh: :laugh: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :P ;)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten