kachelfanmotor RRC 1990 vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mark G

kachelfanmotor RRC 1990 vervangen

Berichtdoor Mark G » 19 Dec 2012, 10:59

Wie heeft er ervaring met het uit elkaar halen van de kachelunit van een RRC uit 1990.
De fanmotor heeft het begeven en nu wil ik die vervangen. Op het oog lijkt het eenvoudig om de unit te openen, clipjes eraf, schroefjes eruit en dan heb je twee schalen die je uit elkaar kan halen.
Echter :( de klep die de warme lucht de auto in leidt sluit om het huis van de fan, zowel in de op als de gesloten stand.
Hoe kan je deze klep verwijderen zonder die te breken, zoals al in de donor unit is gebeurd.
Er moet een mogelijkheid zijn, hij is ook een keer in elkaar gezet zou je denken, ik zie het vooralsnog niet :angry:

dennis83

Re:kachelfanmotor RRC 1990 vervangen

Berichtdoor dennis83 » 19 Dec 2012, 17:55

Ik heb toevallig vorige week de gehele unit vervangen, bij mij kon ik de oude zo uit elkaar trekken toen de clips en de schroeven er uit waren. wel essentieel dat je de stukken recht uit elkaar trekt zonder al te veel kracht te zetten. Volgens mij zat de gehele inlaat klep aan 1 kant vast en gaat hij niet door midden.

Uiteraard wel de gehele unit uit de auto halen voordat je dat doet wel eerst de slangen naar de radiator los halen achter het mototblok. (is wat krapjes maar wel te doen)

Als je de gehele unit vor je op een tafel of werkbank hebt staan kun je hem recht zonder echt kracht te zetten uit elkaar trekken

Let er op bij het terug plaatsen de rubber afdichting bij de luchtinlaat goed terug te plaatsen anders krijg je een hele koude rijwind onder je daschoard en benen.

Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Terug naar “Techniek”