Water uit uitlaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Water uit uitlaat

Berichtdoor tim » 15 Dec 2012, 23:11

Toch maar even alhier iets onder de aandacht brengen;

Vanmiddag werd ik door een buurtbewoner gevraagd om naar zijn auto te komen kijken, een opel zafira, benzine, 180k op de teller.
Hij gaf aan dat hij in de recente tijd zoveel koelwater moet bijvullen.
Op een recente rit naar duitsland had hij het over 0.5 liter over 600 km
Nou doen zich 2 zaken voor, duidelijk zicht en voelbaar een lekkende radiator.
Maar tevens een abnormaal waterachtig sproetende uitlaat, gecombineerd met witte rook, Het laat zich raden.
In het reservevat van het koelsysteem kon je duidelijk een bepaalde mate van vettigheid voelen/proeven va het koelwater.
Koelwater inderdaad, want koelvloeistof was het overduidelijk niet.

Maar waar ik absoluut van stond te kijken was de hoeveelheid water wat er uit de uitlaat werd gespuugd bij 1 maal (flink ) gasgeven.
Ik schat in pak weg 1/3 theekopje.
Kan dit???
Bij aanname van een lekke koppakking?
Zulke hoeveelheden, of is er dan nog meer aan de hand?

Het brouwsel uit de uitlaat was een mix van het water dus, gemengd met een lichte mate van benzineachtig iets, duidelijk ruik en proefbaar.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

VeeTee

Re:Water uit uitlaat

Berichtdoor VeeTee » 15 Dec 2012, 23:26

Als het systeem (m.n. de uitlaat) koud is geweest, dus net na het starten, kan er best wel "veel" water uitkomen. De waterdamp die bij de verbranding ontstaat condenseert dan voordat 'ie uit de uitlaat kom, en komt er dus als vloeibaar water uit. Maar na even draaien is de uitlaat al gauw warm en dan is het waterdamp ipv water, dus ik vermoed dat er inderdaad meer aan de hand zal zijn (koppakking)...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim

Berichtdoor tim » 15 Dec 2012, 23:33

Dat was ook mijn eerste gedachte, en gaf ook aan hem aan dat met name in de winterperiode het doodnomaal is dat als de auto sochtends warm aan het lopen is, er de nodige druppels uitkomen.
Maar hier was sprake van een meer dan voldoende warm blok inmiddels , en het water spugen hield maar aan. Ver beyond waterdruppels dus.

Maar zoals ik al eerder aangaf, de mate van hoeveelheid die uit de uitlaat kwam was echt abnormaal.
De beste man heeft geen teveel geld over, dus hem een beetje een zetje in de goede richting geven zal hem goed uitkomen.
110 HT 200 Tdi 1989.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2012, 00:56

Pakking, bouten, etc kosten ongeveer 100 euri. Bij elkaar 4 uurtjes sleutelen en er zit een nieuwe koppakking in. Tel daarbij een dag voor de kop vlakken en 7 tientjes kosten en voor 250 euri en een bak bier heeft Floris zijn buurman uit de brand geholpen. :P :P

Eventueel bieden wij u een cursus aan hoe een en ander te realiseren. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 16 Dec 2012, 06:38

EUHH, ja, nou, goh..
Ik lees deze 2 zinnen en denk"ik wil een dak oprennen, laat mij maar pannen leggen".
Maar goed, ik zal 'm doorgeven dat ie het dus echt in de koppakking moet zoeken, het lijkt me wel een kerel die zo zijn adressjes weet te vinden om het buiten de officieele opel dealer te regelen.
anaway, dank!
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2012, 09:48

tim schrijft:
EUHH, ja, nou, goh..
Ik lees deze 2 zinnen en denk"ik wil een dak oprennen, laat mij maar pannen leggen".
Maar goed, ik zal 'm doorgeven dat ie het dus echt in de koppakking moet zoeken, het lijkt me wel een kerel die zo zijn adressjes weet te vinden om het buiten de officieele opel dealer te regelen.
anaway, dank!

Kan je niet beter je buurman wijzen op de oerdegelijke betrouwbaarheid van de LandRover ?
Dan wordt de wereld ook nog eens een stukje mooier (want wat is er nu verloren aan een Opel Zaffi – hoe was het ook alweer: Opels "leben" en worden dus incontinent, voor ze "sterben"?).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2012, 11:10

Landmarcs schrijft:
tim schrijft:
EUHH, ja, nou, goh..
anaway, dank!

Kan je niet beter je buurman wijzen op de oerdegelijke betrouwbaarheid van de LandRover ?
Dan wordt de wereld ook nog eens een stukje mooier (want wat is er nu verloren aan een Opel Zaffi – hoe was het ook alweer: Opels "leben" en worden dus incontinent, voor ze "sterben"?).

Groeten MarcS

Heb van het voorjaar ook in de Land Rover een nieuwe koppakking laten steken. En dat was jouw favoriete Td5. Dat was wel wat duurder dan dat bij een Zafira moet kosten.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Philip

Berichtdoor Philip » 16 Dec 2012, 12:45

Opel kwaaltje. Kerel waar ik zo af en toe eens kom met mn Land Rover voor de APK heeft welke bijna elke maand een Opel binnenstaan met dat euvel.

Koppakking vervangen.
Koelsysteem grondig spoelen.
Ook oliesysteem checken of er geen water in is gekomen.

vervolgens Opel verkopen.
Overgaan op Land Rover.

Terug naar “Techniek”