Voor de mensen die schrijven over een laadstroom lampje wat oplicht net na starten....
Wat betreft de dynamo van een defender schijnt dit vrij normaal te zijn.
Het schijnt nl zo te zijn dat het stationair toerental van de motor netiets te laagt ligt om direct na het starten de spanningsregelaar te "activeren" om het even zo te zeggen.
Even het gaspedaal aanraken en het is weg, ook al laat je de motor daarna weer terugvallen naar stationair, het blijft dan weg.
De mijne heeft dit altijd gedaan, en is het ook blijven doen na montage van een splinternieuwe dynamo, dus niets om je zorgen over te maken
Uiteraard is het dat wel als het lampje weer oplicht nadat de motor weer terug is gevallen naar stationair toerental
Luke
Dynamo doormeten?
Re:Dynamo doormeten?
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dynamo doormeten?
Ik heb even foto's gemaakt van mijn dynamo in de hoop dat jullie misschien weten welk type-nummer dynamo ik als vervanging kan gebruiken. Het liefst dus ook 1 waar het "blokje" met aansluitdraden direct weer op de juiste manier inpast.
Ik heb zelf ook zitten zoeken alleen ben ik nog niet een tegengekomen die voor een 86 3.5 v8 voorgeschreven staat. Wel 80-83 of 87-90 etc.
Ik ben dus opzoek naar een niet te dure dynamo bij bijvoorbeeld paddocks/lrseries etc, maar welke past direct?
Deze lijkt erop kwa nummers: http://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-parts/rtc5083e-alternator-a11545-amp-90110-2-25-and-2-5-petrol-2-5d-namachine-sensed-.html
Alleen staat er weer geen V8 bij en kan ik de aansluiting aan de achterkant niet zien.
Ik heb zelf ook zitten zoeken alleen ben ik nog niet een tegengekomen die voor een 86 3.5 v8 voorgeschreven staat. Wel 80-83 of 87-90 etc.
Ik ben dus opzoek naar een niet te dure dynamo bij bijvoorbeeld paddocks/lrseries etc, maar welke past direct?
Deze lijkt erop kwa nummers: http://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-parts/rtc5083e-alternator-a11545-amp-90110-2-25-and-2-5-petrol-2-5d-namachine-sensed-.html
Alleen staat er weer geen V8 bij en kan ik de aansluiting aan de achterkant niet zien.
Re:Dynamo doormeten?
Of is dit hem: http://www.johncraddockltd.co.uk/series/series-3/parts/electrical/rtc5086e-alternator-a11545-battery-sensed-v8.html
Alleen ben ik wel een battery sensed nodig?
Alleen ben ik wel een battery sensed nodig?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Dynamo doormeten?
trek die dynamo er nou uit, en ga naar een bedrijf die die dingen repareren.....
voor het zelfde geld ben je met een koolborstelbrug van twee tientjes weer klaar voor een hele poos....
voor het zelfde geld ben je met een koolborstelbrug van twee tientjes weer klaar voor een hele poos....
gone
Re:Dynamo doormeten?
Een nieuwe valt mij kwa prijs enorm mee en dan is alles nieuw dus ook de lagers etc.
En van wat ik op internet kan vinden is een totale revisie waarschijnlijk duurder.
Maar dat battery sensed, wat houd dat nou eigenlijk in? Omdat dat er zo specifiek bij staat.
En van wat ik op internet kan vinden is een totale revisie waarschijnlijk duurder.
Maar dat battery sensed, wat houd dat nou eigenlijk in? Omdat dat er zo specifiek bij staat.
Re:Dynamo doormeten?
Nog nooit ben ik voor het reviseren van een dynamo meer kwijt geweest dat 50 tientjes. Koolborstels, lagers en al. :blink: :blink:
En als de dynamo niet reviseerbaar bleek heb ik nog nooit onderzoekskosten hoeven betalen. Voordeel van een specialist is ook dat ie je kan vertellen wat je nodig hebt waarom en hoezo. Hier in de buurt zit een revisieboer die prijzen heeft waar Paddock een puntje aan kan zuigen. :P :P
En als de dynamo niet reviseerbaar bleek heb ik nog nooit onderzoekskosten hoeven betalen. Voordeel van een specialist is ook dat ie je kan vertellen wat je nodig hebt waarom en hoezo. Hier in de buurt zit een revisieboer die prijzen heeft waar Paddock een puntje aan kan zuigen. :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Dynamo doormeten?
battery sense betekend, gok ik, dat de spanningsregelaar een aansluiting heeft die bij gebruik van een diodebrug voor scheiding van 2 of meer accu's gebruikt wordt om de spanningsval over de diodebrug te compenseren
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Dynamo doormeten?
Faka schrijft:
Om nu maar even je echte vraag te beantwoorden:
Ik neem aan dat "battery sensed" wil zeggen dat er een extra aansluiting op zit waarop je een draad kan aansluiten die direct van de accu komt. De spanningsregelaar reageert dan op de spanning op die draad en niet op de boordspanning (die de dynamo zelf maakt).
In theorie hoort het niet uit te maken (als je uitgaat van het fictieve/ideale geval waarbij je een weerstandsloos boordnet hebt), in de praktijk heeft het voordelen (en nadelen).
Leuke is dat je dus ook de prestaties van je dynamo ook kan beinvloeden: zet in de "sense-draad" bijv. een diode met een spanningsval van 0.7 V en de spanningsregelaar regelt de dynamo die 0,7 V hoger af (dat kan handig zijn als je een "luxe" accu hebt die graag wat extra wordt doorgeladen). Een "sense-draad" is ook handig als je je accu's met scheidings-diodes hebt gescheiden, de spanningsval over die diodes kan je dan eenvoudig compenseren. Echter ... gloeilampjes branden dan ook feller en korter, want de boordspanning is dan dus wel hoger, richting 15 V ipv de 13,6-14,2 V die je gewoonlijk zal meten.
Wil je geen "sense-draad" trekken (of wil je er nog even over denken) dan leg je die sense-aansluiting gewoon aan het boordnet naast de dynamo, dan werkt ie als een dynamo zonder deze aansluiting (bj een dynamo zonder "kijkt" de spanningsregelaar ook gewoon naar de boorspanning zoals hij die op de dynamo-aansluitingen "ziet".
Groeten MarcS
PS Als je in het binnenwerk van de spanningregelaar kan ingrijpen dan kan je van bijna iedere dynamo een "battery sensed" maken, maar soms is dat wel iets voor de echte electro-knutselaar omdat de spanningregelaar niet altijd even inzichtelijk/open en blood zit.
Een nieuwe valt mij kwa prijs enorm mee en dan is alles nieuw dus ook de lagers etc.
En van wat ik op internet kan vinden is een totale revisie waarschijnlijk duurder.
Maar dat battery sensed, wat houd dat nou eigenlijk in? Omdat dat er zo specifiek bij staat.
Om nu maar even je echte vraag te beantwoorden:
Ik neem aan dat "battery sensed" wil zeggen dat er een extra aansluiting op zit waarop je een draad kan aansluiten die direct van de accu komt. De spanningsregelaar reageert dan op de spanning op die draad en niet op de boordspanning (die de dynamo zelf maakt).
In theorie hoort het niet uit te maken (als je uitgaat van het fictieve/ideale geval waarbij je een weerstandsloos boordnet hebt), in de praktijk heeft het voordelen (en nadelen).
Leuke is dat je dus ook de prestaties van je dynamo ook kan beinvloeden: zet in de "sense-draad" bijv. een diode met een spanningsval van 0.7 V en de spanningsregelaar regelt de dynamo die 0,7 V hoger af (dat kan handig zijn als je een "luxe" accu hebt die graag wat extra wordt doorgeladen). Een "sense-draad" is ook handig als je je accu's met scheidings-diodes hebt gescheiden, de spanningsval over die diodes kan je dan eenvoudig compenseren. Echter ... gloeilampjes branden dan ook feller en korter, want de boordspanning is dan dus wel hoger, richting 15 V ipv de 13,6-14,2 V die je gewoonlijk zal meten.
Wil je geen "sense-draad" trekken (of wil je er nog even over denken) dan leg je die sense-aansluiting gewoon aan het boordnet naast de dynamo, dan werkt ie als een dynamo zonder deze aansluiting (bj een dynamo zonder "kijkt" de spanningsregelaar ook gewoon naar de boorspanning zoals hij die op de dynamo-aansluitingen "ziet".
Groeten MarcS
PS Als je in het binnenwerk van de spanningregelaar kan ingrijpen dan kan je van bijna iedere dynamo een "battery sensed" maken, maar soms is dat wel iets voor de echte electro-knutselaar omdat de spanningregelaar niet altijd even inzichtelijk/open en blood zit.
Re:Dynamo doormeten?
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Het is dus echt een extra feature alleen denk ik niet dat ik dat snel zou gebruiken en heb ik liever een dynamo die direct past zonder doorverbindingen.
Ik heb bij een revisiebedrijf gevraagd wat het ging kosten en dat zou richting de €100,- gaan...
Voord dat geld koop ik liever een glimmende nieuwe ;) Alleen kan ik nog steeds niet een A115-45 vinden zonder battery sense. Iemand een idee? Ik zoek gewoon een dynamo waar ik het stekkerblokje weer in kan steken en klaar...
Deze misschien? http://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-SERIES-LUCAS-ALTERNATOR-A115-45-PART-NO-RTC3851N-RTC5086E-/150871562832?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2320a55a50&_uhb=1
:unsure:
Het is dus echt een extra feature alleen denk ik niet dat ik dat snel zou gebruiken en heb ik liever een dynamo die direct past zonder doorverbindingen.
Ik heb bij een revisiebedrijf gevraagd wat het ging kosten en dat zou richting de €100,- gaan...
Voord dat geld koop ik liever een glimmende nieuwe ;) Alleen kan ik nog steeds niet een A115-45 vinden zonder battery sense. Iemand een idee? Ik zoek gewoon een dynamo waar ik het stekkerblokje weer in kan steken en klaar...
Deze misschien? http://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-SERIES-LUCAS-ALTERNATOR-A115-45-PART-NO-RTC3851N-RTC5086E-/150871562832?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2320a55a50&_uhb=1
:unsure:
Re:Dynamo doormeten?
Dit moet hem zijn: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-LAND-ROVER-90-110-3-5-V8-ALTERNATOR-1983-TO-1990-/170950080479?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27cd6b37df&_uhb=1
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten