Ben bezig met een beetje primitieve challenge auto: disco 1 200 tdi. Het is de bedoeling dat de radiator, accu, enzo naar achteren verhuizen voor de gewichtsverdeling en bescherming, alleen weet ik nog niet wat ik met de intercooler aan moet.
Wat zal de consequentie zijn als ik die helemaal weg haal? Terreinrijden doe je niet met een sneltreinvaart; moet er een ventilator achter?
Wat denken jullie?
intercooler 200 tdi
Re:intercooler 200 tdi
Als de auto niet meer op de weg komt zou ik de intercooler laten vervallen. Radiateur en oliekoeler naar achteren en daar wat electrische fans op zetten.
-
Roger B.
of ic bovenop de motor leggen met luchthapper en fan (mitsu pajero heeft zoiets meen ik)
gone
Sja, intercooler zit er niet voor niks in bij dit blok ontwerp...
Deze discussie, groter, kleiner, verplaatsen, weglaten, is al eerder in diverse vormen voorbij gekomen op het forum, en de meningen zijn verdeeld.
Mijne las je dus als eerste regel :)
Ik wil er nog wel dit aan toevoegen, .....
Hoewel je bij terreinrijden geen topsnelheid nodig hebt, is je koppel wel van belang, en wel hoe hoger hoe beter.
Ik zou dus kiezen voor iets als wat roger al aangaf, icm een luchthapper oiden evt nog een grotere ook
Luke
NB nog even iets over het naar achter verplaatsen van je radiateur......
Hou er terdege rekening mee dat de tdi blokken zeer gevoelig voor oververhitting zijn, en dus zou ik naar achter verplaatsen niet aanbevelen
je raakt dan om te beginnen al je rijwind koeling kwijt, wat je evy nog zou kunnen ondervangen door ventilatoren of sideskirts oid, maar je maakt ook de lengte van je koelsysteem aanzienlijk langer
Deze discussie, groter, kleiner, verplaatsen, weglaten, is al eerder in diverse vormen voorbij gekomen op het forum, en de meningen zijn verdeeld.
Mijne las je dus als eerste regel :)
Ik wil er nog wel dit aan toevoegen, .....
Hoewel je bij terreinrijden geen topsnelheid nodig hebt, is je koppel wel van belang, en wel hoe hoger hoe beter.
Ik zou dus kiezen voor iets als wat roger al aangaf, icm een luchthapper oiden evt nog een grotere ook
Luke
NB nog even iets over het naar achter verplaatsen van je radiateur......
Hou er terdege rekening mee dat de tdi blokken zeer gevoelig voor oververhitting zijn, en dus zou ik naar achter verplaatsen niet aanbevelen
je raakt dan om te beginnen al je rijwind koeling kwijt, wat je evy nog zou kunnen ondervangen door ventilatoren of sideskirts oid, maar je maakt ook de lengte van je koelsysteem aanzienlijk langer
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Je rijdt geen topsnelheden, maar je hebt wel je koppel nodig.
plus het houdt je inlaattemperatuur een stuk lager. anders heb je alsnog een oververhit blok.
Je radiator wil je toch al ergens anders hangen, dus dan heb je meer plek om je ic 90 graden te draaien en wat hoger te hebben.
Anders worden de afstanden die de lucht moet afleggen nogal groot.
plus het houdt je inlaattemperatuur een stuk lager. anders heb je alsnog een oververhit blok.
Je radiator wil je toch al ergens anders hangen, dus dan heb je meer plek om je ic 90 graden te draaien en wat hoger te hebben.
Anders worden de afstanden die de lucht moet afleggen nogal groot.
-
Roger B.
de IC moet in de buurt van de motor uiteraard en ervoor is ivm loop van deslangen het ideaalst.
een grotere en de visco fan behouden (vastgezet) of een elektrieke fan is dan voor koeling bij lage snelheid wel prettig....
een grotere en de visco fan behouden (vastgezet) of een elektrieke fan is dan voor koeling bij lage snelheid wel prettig....
gone
Dank voor de antwoorden; hij blijft voorin, maar dan dwars met een fan. Eventueel bovenop het schutbord; raam is uiteraard weg.