abs, gladheid en defender
abs, gladheid en defender
Lastige kwestie: bij gladheid "giert" die ABS zelfs al bij licht aanraken van het rempedaal en daardoor is de remfunctie niet optimaal. Ik heb het gevoel(!!) dat met name de voorwielen 'n rol spelen bij dit probleem. Wat kan er aan de hand zijn? Remschijven zowel voor als achter "glimmend" en remblokje hebben voldoende dikte. Remfunctie op droge of (regen) natte weg prima in orde. Waardoor dan dit gedoe op sneeuw-gladheid? Wie kan mij 'de weg' wijzen? Bij voorbaat dank. B)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: abs, gladheid en defender
wat voor banden? kan goed zijn dat je wielen simpelweg weinig tot geen remkracht op de weg over kunnen brengen in sneeuw/ijs condities
gone
Re:abs, gladheid en defender
remschijven beter invetten... :P :woohoo: :silly: :lol:
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:abs, gladheid en defender
Doel van ABS is niet zozeer de kortste remweg maar eerder de bestuurbaarheid van de auto zekerstellen.
De (voor)wielen zullen toch wel kortstondig blokkeren want anders gaat het ABS "niet in zijn regeling". Het kan ook zijn dat het ABS makkelijk in zijn regeling blijft hangen door bijvoorbeeld teveel delay in de regeling.
Het oude defender ABS vind ik persoonlijk een beetje grofstoffelijk, niet meer state of the art.
Zijn de banden en velgen standaard maat? Ik kan me voorstellen dat meer traagheid / gewicht in de wielen een significant effect heeft op de stabiliteit van de regeling.
Wat rustiger de remdruk aanbrengen kan het moment van blokkeren uitstellen (maar doe dat maar eens in een noodsituatie).
De (voor)wielen zullen toch wel kortstondig blokkeren want anders gaat het ABS "niet in zijn regeling". Het kan ook zijn dat het ABS makkelijk in zijn regeling blijft hangen door bijvoorbeeld teveel delay in de regeling.
Het oude defender ABS vind ik persoonlijk een beetje grofstoffelijk, niet meer state of the art.
Zijn de banden en velgen standaard maat? Ik kan me voorstellen dat meer traagheid / gewicht in de wielen een significant effect heeft op de stabiliteit van de regeling.
Wat rustiger de remdruk aanbrengen kan het moment van blokkeren uitstellen (maar doe dat maar eens in een noodsituatie).
- peter191064
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
- Locatie: Brouwershaven
Re:abs, gladheid en defender
Klein beetje lucht in de remleiding blazen, wordt`t remmen ook wat minder abrupt!
Al is een nieuwerwets ABS-systeem toch ook erg prettig.
Vorig jaar de RAV-4 van de buurvrouw moeten verzetten, wat een grip heeft zo`n ding.
Remmen alsof er bijna geen sneeuw lag en driften, tsja ik moest wat verder rijden vanwege de sneeuw :-), ging met moeite.
Al is een nieuwerwets ABS-systeem toch ook erg prettig.
Vorig jaar de RAV-4 van de buurvrouw moeten verzetten, wat een grip heeft zo`n ding.
Remmen alsof er bijna geen sneeuw lag en driften, tsja ik moest wat verder rijden vanwege de sneeuw :-), ging met moeite.
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
Re:abs, gladheid en defender
Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:abs, gladheid en defender
welke michelin band?
remdruk v/a kan geregeld worden door het ABS. of met een al dan niet last afhankelijke remdrukregelaar, en allemaal niks waar je zelf aan moet gaan klooien.
Als je geen probleem hebt op nat/droog wegdek en wel op sneeuw en ijs...is dat een groot probleem? :huh: schaf dan fatsoenlijke winterbanden aan.. :blink:
remdruk v/a kan geregeld worden door het ABS. of met een al dan niet last afhankelijke remdrukregelaar, en allemaal niks waar je zelf aan moet gaan klooien.
Als je geen probleem hebt op nat/droog wegdek en wel op sneeuw en ijs...is dat een groot probleem? :huh: schaf dan fatsoenlijke winterbanden aan.. :blink:
gone
- Laro Joost
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 29 Jun 2010, 18:30
Re:abs, gladheid en defender
Herkenbaar probleem,dat heeft die van mij ook.
Het is meer dat je het zo nadrukkelik hoort. Qua rijd gedrag heb ik er geen moeite mee.
Ik rij overiges op General Grabber 235/85/16
gr. Joost
Het is meer dat je het zo nadrukkelik hoort. Qua rijd gedrag heb ik er geen moeite mee.
Ik rij overiges op General Grabber 235/85/16
gr. Joost
Land Rover Defender 110 ST WGN HR
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:abs, gladheid en defender
hannes schrijft:
Tja, als het 7.50x16 Latitude Cross is dan is het niet de beste in de sneeuw, is het XZL dan heb je een band die bij gladheid verraderlijk kan zijn, en is het de XPC dan is het een goede in de sneeuw .... dat kan dus nogal schelen.
Groeten MarcS
Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.
Tja, als het 7.50x16 Latitude Cross is dan is het niet de beste in de sneeuw, is het XZL dan heb je een band die bij gladheid verraderlijk kan zijn, en is het de XPC dan is het een goede in de sneeuw .... dat kan dus nogal schelen.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:abs, gladheid en defender
hannes schrijft:
Aan de banden zal het dan niet liggen. Remkracht verdelen voor-achter wordt mechanisch gerealiseerd door de grootte van de remschijven en oppervlakte van de cilinders. Daar kan het ABS niets aan veranderen.
De opmerking over lucht is toch waardevol. Als er namelijk lucht in het remsysteem zit zal het ABS ook problemen hebben om goed de maximale remkracht te kunnen regelen. Kan het zijn dat er lucht in het systeem zit of dat de remslagen overmatig flexibel zijn? Dat laaste zorgt voor extra delay in de regeling waardoor de effectieve vertraging te laag uitpakt.
Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.
Aan de banden zal het dan niet liggen. Remkracht verdelen voor-achter wordt mechanisch gerealiseerd door de grootte van de remschijven en oppervlakte van de cilinders. Daar kan het ABS niets aan veranderen.
De opmerking over lucht is toch waardevol. Als er namelijk lucht in het remsysteem zit zal het ABS ook problemen hebben om goed de maximale remkracht te kunnen regelen. Kan het zijn dat er lucht in het systeem zit of dat de remslagen overmatig flexibel zijn? Dat laaste zorgt voor extra delay in de regeling waardoor de effectieve vertraging te laag uitpakt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten