abs, gladheid en defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
hannes
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2007, 21:36

abs, gladheid en defender

Berichtdoor hannes » 12 Dec 2012, 11:51

Lastige kwestie: bij gladheid "giert" die ABS zelfs al bij licht aanraken van het rempedaal en daardoor is de remfunctie niet optimaal. Ik heb het gevoel(!!) dat met name de voorwielen 'n rol spelen bij dit probleem. Wat kan er aan de hand zijn? Remschijven zowel voor als achter "glimmend" en remblokje hebben voldoende dikte. Remfunctie op droge of (regen) natte weg prima in orde. Waardoor dan dit gedoe op sneeuw-gladheid? Wie kan mij 'de weg' wijzen? Bij voorbaat dank. B)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: abs, gladheid en defender

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2012, 12:51

wat voor banden? kan goed zijn dat je wielen simpelweg weinig tot geen remkracht op de weg over kunnen brengen in sneeuw/ijs condities
gone

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor B@rt » 12 Dec 2012, 17:53

remschijven beter invetten... :P :woohoo: :silly: :lol:
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor JoostKenya » 12 Dec 2012, 19:19

Doel van ABS is niet zozeer de kortste remweg maar eerder de bestuurbaarheid van de auto zekerstellen.
De (voor)wielen zullen toch wel kortstondig blokkeren want anders gaat het ABS "niet in zijn regeling". Het kan ook zijn dat het ABS makkelijk in zijn regeling blijft hangen door bijvoorbeeld teveel delay in de regeling.

Het oude defender ABS vind ik persoonlijk een beetje grofstoffelijk, niet meer state of the art.

Zijn de banden en velgen standaard maat? Ik kan me voorstellen dat meer traagheid / gewicht in de wielen een significant effect heeft op de stabiliteit van de regeling.

Wat rustiger de remdruk aanbrengen kan het moment van blokkeren uitstellen (maar doe dat maar eens in een noodsituatie).

Gebruikersavatar
peter191064
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
Locatie: Brouwershaven

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor peter191064 » 12 Dec 2012, 19:26

Klein beetje lucht in de remleiding blazen, wordt`t remmen ook wat minder abrupt!

Al is een nieuwerwets ABS-systeem toch ook erg prettig.
Vorig jaar de RAV-4 van de buurvrouw moeten verzetten, wat een grip heeft zo`n ding.
Remmen alsof er bijna geen sneeuw lag en driften, tsja ik moest wat verder rijden vanwege de sneeuw :-), ging met moeite.

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

hannes
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 Mei 2007, 21:36

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor hannes » 12 Dec 2012, 20:51

Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2012, 21:13

welke michelin band?

remdruk v/a kan geregeld worden door het ABS. of met een al dan niet last afhankelijke remdrukregelaar, en allemaal niks waar je zelf aan moet gaan klooien.

Als je geen probleem hebt op nat/droog wegdek en wel op sneeuw en ijs...is dat een groot probleem? :huh: schaf dan fatsoenlijke winterbanden aan.. :blink:
gone

Gebruikersavatar
Laro Joost
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 Jun 2010, 18:30

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor Laro Joost » 12 Dec 2012, 22:34

Herkenbaar probleem,dat heeft die van mij ook.

Het is meer dat je het zo nadrukkelik hoort. Qua rijd gedrag heb ik er geen moeite mee.

Ik rij overiges op General Grabber 235/85/16

gr. Joost
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2012, 23:49

hannes schrijft:
Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.


Tja, als het 7.50x16 Latitude Cross is dan is het niet de beste in de sneeuw, is het XZL dan heb je een band die bij gladheid verraderlijk kan zijn, en is het de XPC dan is het een goede in de sneeuw .... dat kan dus nogal schelen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:abs, gladheid en defender

Berichtdoor JoostKenya » 13 Dec 2012, 07:50

hannes schrijft:
Update gegevens: standaard banden michelin 750x16, profiel 9 mm. Joost, hoe en waarmee kan ik remdrukverdeling (voor - achter) verdelen?
Alvast dank voor meedenken! En laat 'grapjes' aub achterwege, want mij probleem is serieus. Groet, Hannes.


Aan de banden zal het dan niet liggen. Remkracht verdelen voor-achter wordt mechanisch gerealiseerd door de grootte van de remschijven en oppervlakte van de cilinders. Daar kan het ABS niets aan veranderen.

De opmerking over lucht is toch waardevol. Als er namelijk lucht in het remsysteem zit zal het ABS ook problemen hebben om goed de maximale remkracht te kunnen regelen. Kan het zijn dat er lucht in het systeem zit of dat de remslagen overmatig flexibel zijn? Dat laaste zorgt voor extra delay in de regeling waardoor de effectieve vertraging te laag uitpakt.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten