het probleem is dat het ABS te snel ingrijpt, met name op de voorwielen, doorgaans wordt alleen de achteras afgeregeld om blokkeren te voorkomen, dat kan het ABS verzorgen door zijn standaard funktie, wordt wel vaker gedaan.
gelijk roepen dat het niet aan de banden ligt (om dat er michelin gezegd wordt?) vind ik voorbarig
abs, gladheid en defender
Re:abs, gladheid en defender
update2: inderdaad, de vertrouwde XPC's, dus zou de 'grip' voldoende moeten zijn en dat is-ie ook, want ik kan doortuffen op sneeuw. 'Ho-houden' is dus andere koek. Suggestie om het te zoeken in 'lucht-in-de-leidingen' is 'n goeie, Joost: zal een dezer dagen dat laten onderzoeken. En Roger, begrijp ik goed dat de remdrukbegrenzing t.o.v. de voorwielen dus niet instelbaar is omdat dit door 'n gemonteerd dingetje alleen op de achterwielen uitwerking heeft? Ook zal ik de bandenspanningen (nu 2,2 zomer+winter rondom) 's veranderen in de voorgeschreven voor 1,9 ('slappe hap') en achter 2,75 ('harde boink'). Ik hou jullie op de hoogte en alle suggesties zijn welkom! Groet, Hannes.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:abs, gladheid en defender
Roger B. schrijft:
Ik bedoel te zeggen: het ligt niet aan de wielen want het is een standaard maat. Als de bandenmaat 38'' is kan ik me door het extra gewicht en de bijkomende traagheid voorstellen dat het ABS daardoor minder goed werkt.
gelijk roepen dat het niet aan de banden ligt (om dat er michelin gezegd wordt?) vind ik voorbarig
Ik bedoel te zeggen: het ligt niet aan de wielen want het is een standaard maat. Als de bandenmaat 38'' is kan ik me door het extra gewicht en de bijkomende traagheid voorstellen dat het ABS daardoor minder goed werkt.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:abs, gladheid en defender
hannes schrijft:
Het ABS kan de remkracht primair niet verdelen. Dat wordt hydraulisch en mechanisch gedaan en is ook normaal gesproken niet instelbaar (alleen op raceauto's is dat instelbaar).
Het ABS kan hooguit wanneer een bepaald wiel blokkeert alvast preventief de remdruk op een ander wiel wegnemen. Dit wordt in de software wel gedaan om te voorkomen dat de auto in een spin komt. Dat heet dan "select-low" in de regeling.
Voorbeeld: Auto rijdt met de rechter wielen op ijs en de linker wielen op asfalt. Als je dan hard remt zonder select-low kan je auto in no-time om zijn as draaien!
En Roger, begrijp ik goed dat de remdrukbegrenzing t.o.v. de voorwielen dus niet instelbaar is omdat dit door 'n gemonteerd dingetje alleen op de achterwielen uitwerking heeft?
Het ABS kan de remkracht primair niet verdelen. Dat wordt hydraulisch en mechanisch gedaan en is ook normaal gesproken niet instelbaar (alleen op raceauto's is dat instelbaar).
Het ABS kan hooguit wanneer een bepaald wiel blokkeert alvast preventief de remdruk op een ander wiel wegnemen. Dit wordt in de software wel gedaan om te voorkomen dat de auto in een spin komt. Dat heet dan "select-low" in de regeling.
Voorbeeld: Auto rijdt met de rechter wielen op ijs en de linker wielen op asfalt. Als je dan hard remt zonder select-low kan je auto in no-time om zijn as draaien!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:abs, gladheid en defender
JoostKenya schrijft:
Vlgs mij is de WABCO-ABS/ETC niet zo slim, en werkt ie heel eenvoudig (en meestentijds best efficiënt). Hij "kijkt" gewoon naar ieder wiel afzonderlijk, dus zowel voor al achter grijpt ie in als een wiel blokkeert. (Is heel leuk om het spoor in de sneeuw eens te bekijken - dan zie je wat ie doet.)
En dan de bandenspanning: Ik heb met een 110 voor die 2,2 (of 's zomers meer) en achter altijd meer (de waarden voor vol beladen of zelfs nog wat extra). Voor op de weg is dat zuinig en het geeft een "duidelijker" weggedrag. Omdat de XPC van zichzelf al redelijk stug is scheelt het comfort van "harde" of "zachte" banden niet al te veel - zacht gaat ie m.n. bij grotere hobbels een beetje "skippy-ballen".
Groeten MarcS
hannes schrijft:
En Roger, begrijp ik goed dat de remdrukbegrenzing t.o.v. de voorwielen dus niet instelbaar is omdat dit door 'n gemonteerd dingetje alleen op de achterwielen uitwerking heeft?
Het ABS kan de remkracht primair niet verdelen. Dat wordt hydraulisch en mechanisch gedaan en is ook normaal gesproken niet instelbaar (alleen op raceauto's is dat instelbaar).
Het ABS kan hooguit wanneer een bepaald wiel blokkeert alvast preventief de remdruk op een ander wiel wegnemen. Dit wordt in de software wel gedaan om te voorkomen dat de auto in een spin komt. Dat heet dan "select-low" in de regeling.
Voorbeeld: Auto rijdt met de rechter wielen op ijs en de linker wielen op asfalt. Als je dan hard remt zonder select-low kan je auto in no-time om zijn as draaien!
Vlgs mij is de WABCO-ABS/ETC niet zo slim, en werkt ie heel eenvoudig (en meestentijds best efficiënt). Hij "kijkt" gewoon naar ieder wiel afzonderlijk, dus zowel voor al achter grijpt ie in als een wiel blokkeert. (Is heel leuk om het spoor in de sneeuw eens te bekijken - dan zie je wat ie doet.)
En dan de bandenspanning: Ik heb met een 110 voor die 2,2 (of 's zomers meer) en achter altijd meer (de waarden voor vol beladen of zelfs nog wat extra). Voor op de weg is dat zuinig en het geeft een "duidelijker" weggedrag. Omdat de XPC van zichzelf al redelijk stug is scheelt het comfort van "harde" of "zachte" banden niet al te veel - zacht gaat ie m.n. bij grotere hobbels een beetje "skippy-ballen".
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:abs, gladheid en defender
abs regelt de remdruk niet, maar omdat abs bij blokkeren de rem op het betreffende wiel voor je los laat is de noodzaak van beperking van de remdruk achter niet meer dringend.. bij mijn T4 transporter zat geen remdrukbegrenzer (bij modellen zonder abs een lastafhankelijke remdrukbegrenzer)
dat bedoelde ik.
en remdrukbegrenzers zijn wel afstelbaar, maar het is zeker niet de bedoeling.
een remdrukbegrenzer beperkt de druk op de achterremmen, maar doet niks met je voorremmen
dat bedoelde ik.
en remdrukbegrenzers zijn wel afstelbaar, maar het is zeker niet de bedoeling.
een remdrukbegrenzer beperkt de druk op de achterremmen, maar doet niks met je voorremmen
gone
Re:abs, gladheid en defender
Roger: dank voor je verduidelijking.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten