Goede morgen,
Zojuist weer even in de beschaafde wereld (grote stad) teruggekeerd om onderdelen te kopen voor auto van vriend waar ik wat werkzaamheden aan moet verrichten.
Ik heb aan die 110 defender, de remklauw losgemaakt om de wiellagers te kunnen controleren.
Om die remklauw uit de weg te krijgen moet je ook een beugeltje waar de remslang doorgaat, weghalen.
Om dat beugeltje los te maken moet je de 2 bouten van de bovenste swivelpin loshalen.
Afijn beugeltje is dus los, en de bouten heb ik los teruggezet.
Nu lekt de swivel sindsdien olie aan de achterzijde aan de onderkant, dus bij de grote keerring van de swivel en spere (bol)
Omdat ik verre van in de buurt van die keerring aan het werk ben geweest lijkt het me dus erg stug dat ik die keerring beschadigd zou kunnen hebben waardoor hij nu olie is gaan lekken.
En toch lekt hij sinds ik begonnen ben met controle van die lagers.
Nu is het enige wat ik me kan bedenken het volgende:
Ik heb de bovense swivelpin opgelost (loszitten) waardaar dde sphere nu ruimte heeft gekregen tov da olie keerring en dus lekt. Immers de lagers van dit type swivelpin zin konisch dus hoe meer je ze oplost hoe meer ruimte er op het swivel komt.
Dat is momenteel even wat ik me zou kunnen bedenken,
Is er iemand die dit kan bevestogen, want ik vindt het erg vreemd dat die swivel nu ineens olie lekt. Dus even voor de goede orde, de bouten die de bovenste swivelpin op zijn plek houden zitten nu los en sindsdien lekt het swivelhuis aan de onderkant bij de grote keerring aan de achterzijde van het swivelhuis.
Ik was al van plan die keerring te gaan vervangen, maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat dat ook daadwerkelijk nodig is. En voordat ik me een berg werk op mijn hals ga halen daar in die zandbak in de middle of nowhere........
Dus Ik wil weten of die lekkage al of niet stopt op het moment dat ik die bovenste swivelpin weer op zijn plek en vast heb zitten.
Luke
olie lekkage Swivel
olie lekkage Swivel
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
-
Roger B.
Re: olie lekkage Swivel
als je de fuseelagerpen aan de bovenzijde lost, zakt de buitenste helft van de fusee, en dus komt die grote keerring op de swivelbol beneden wat los, en wordt ie boven belast.
niet te lang laten hangen zo, want dan zou je de keerring bovenaan misschien mollen, beter boutje zover terug draaien dat de fuseepen weer aanligt tegen het fuseehuis
of ie na montage niet blijft lekken.....niet met zekerheid te zeggen
niet te lang laten hangen zo, want dan zou je de keerring bovenaan misschien mollen, beter boutje zover terug draaien dat de fuseepen weer aanligt tegen het fuseehuis
of ie na montage niet blijft lekken.....niet met zekerheid te zeggen
gone
Re:olie lekkage Swivel
OK roger, duidelijk, bedankt voor je reactie moest ff hegrip Fusee plaatsen (buitenlandse benamingen hier enzo) maar de uitleg is erg duidelijk
het spul heeft een klein nachtje zo gezeten, heb de auto in afwachting van de juiste onderdelen in ieder geval veiligheidhalve maar even op 4 wielen gezet . dat zou dus moeten betekenendat het eigen gewicht van de auto het spul weer naar boven drukt in het gareel, ondanks het feit dat die 2 bouten van de bovenstepen nog altijd los zitten
ondanks het feit dat hij een nacht zo heeft gezeten is er verder eigenlijk niet mee gehannest dus risico van beschadiging durf ik te verwaarlozen.
Zou dus alleen het risico van vervorming nog over blijven
De lekkage op zich is nu wel verklaard
Hoe meer je de bovenste bouten op de pen oplost hoe meer het fusee zakt hoe verder je hem onder opent tussen keerring en swivel bol
Aangezien de olie er alleen maar uitdruppelde, en niet letterlijk uitstroomde, denk ik dat het opzich nogal meevalt, en er lag de volgende ochtend ook geen enorme plas olie onder dus....
denk dat ik het risoco wel kan nemen, en ff goed in de gaten houden
tnks voor meedenkentis helder nu, kon de lekaage niet echt plaatsen en dat bracht me ff van mijn stuk
Luke
het spul heeft een klein nachtje zo gezeten, heb de auto in afwachting van de juiste onderdelen in ieder geval veiligheidhalve maar even op 4 wielen gezet . dat zou dus moeten betekenendat het eigen gewicht van de auto het spul weer naar boven drukt in het gareel, ondanks het feit dat die 2 bouten van de bovenstepen nog altijd los zitten
ondanks het feit dat hij een nacht zo heeft gezeten is er verder eigenlijk niet mee gehannest dus risico van beschadiging durf ik te verwaarlozen.
Zou dus alleen het risico van vervorming nog over blijven
De lekkage op zich is nu wel verklaard
Hoe meer je de bovenste bouten op de pen oplost hoe meer het fusee zakt hoe verder je hem onder opent tussen keerring en swivel bol
Aangezien de olie er alleen maar uitdruppelde, en niet letterlijk uitstroomde, denk ik dat het opzich nogal meevalt, en er lag de volgende ochtend ook geen enorme plas olie onder dus....
denk dat ik het risoco wel kan nemen, en ff goed in de gaten houden
tnks voor meedenkentis helder nu, kon de lekaage niet echt plaatsen en dat bracht me ff van mijn stuk
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
Re:olie lekkage Swivel
hallo,
Onlangs dezelfde ervaring, tijdens werkzaamheden aan bovenste fuseepen. Ook de bouten los gemaakt, waarna lekkage ontstond (doorlekken keerring swivelbol)
Na het opnieuw vast zetten van de bouten, was de lekkage ook weer weg, en is weg gebleven.
succes met de verdere klus.
grt,
marco
Onlangs dezelfde ervaring, tijdens werkzaamheden aan bovenste fuseepen. Ook de bouten los gemaakt, waarna lekkage ontstond (doorlekken keerring swivelbol)
Na het opnieuw vast zetten van de bouten, was de lekkage ook weer weg, en is weg gebleven.
succes met de verdere klus.
grt,
marco