Discovery II TD5 piepend geluid stationair

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrjongejan

Discovery II TD5 piepend geluid stationair

Berichtdoor jrjongejan » 11 Dec 2012, 12:00

Beste Technici,

Sinds 2008 ben ik een gelukkige eigenaar van een laro discovery II td5. Naast wat reparaties in de afgelopen jaren aan diverse mankementen, waarbij ik overigens heel veel had aan alle informatie op dit forum, is hij nu in prima conditie. Echter......er is één ding wat ik al die tijd nog niet heb kunnen oplossen en dat is een piepend geluid bij het stationair lopen. Het is erger als de motor koud is en het komt van één van de onderdelen die worden aangedreven door de multiriem. Het klinkt alsof er iets gesmeerd moet worden, een beetje roestig piepend geluid dus. De spanrol is overigens het niet, die is al een keer vervangen en gesmeerd. Als iemand enig idee heeft dan verneem ik dat graag.

Edward

Re:Discovery II TD5 piepend geluid stationair

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2012, 12:49

Dan is het waarschijnlijk de multiriem zelf.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Dec 2012, 13:23

of het lager van de viscofan-as
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2012, 15:29

Kan ook. Maar als het een lager is in bv de visco as of dynamo is dat meestal wel redelijk makkelijk te traceren. Al is het maar met een schroevendraaier oid op het desbetreffende lagerhuis te zetten en te luisteren. Meestal heb je dan snel de boosdoener. Is het daarmee niet te vinden kan het ook de riem zelf zijn. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Dec 2012, 15:39

jup....alleen valt de pulley redelijk ver over het lagerhuis, dat tevens distributiedeksel is, waardoor luisteren op die manier om beide redenen wat lastig is, maar riem eraf en alleen die pulley een zwengel geven, en meteen ook ff voelen doet het ook wel ;)
gone

Terug naar “Techniek”