Sliptechniek met permanente 4x4?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor michielsl » 05 Dec 2012, 22:28

Nu het gladde weer in aantocht is; wat is de beste actie wanneer onze 4x4's gaan slippen? Is dit wezenlijk anders dan bij de 2 wiel aangedreven mannen?
Tevens benieuwd naar de verschillende types (zelf defender 110 300tdi geen TC/ABS, 110 td5 met TC/ABS, 130 td5 geen TC/ABS. (merk in de modder dat de 130 veeeel gevoeliger is voor slip (lengte?)..

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, groet Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2012, 22:40

met TC zul je waarschijnlijk iets minder snel in een slip raken, verder zou ik zeggen wacht op gladheid, zoek een groooote lege parkeerplaats zonder gootjes en stoeprandjes en oefen.....

denk dat de handeling het dichtst bij een achterwiel aangedreven 2WD zal komen, maar ook niet echt omdat ie ook aan de voorwielen "trekt"
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor michielsl » 05 Dec 2012, 22:44

Ik oefen al jaren elke winter, merk zelf weinig verschil met een 2x, alleen iid dat het moeilijker is om tot het punt van slip te komen, maar als 'ie gaat gaat hij volgens mij plotsklaps en iets heftiger. Aangezien ze speciale slipcursussen aanbieden, vraag ik mij af hoe wezenlijk het verschil is. Misschien ook dat met onze zwaartepuntsligging het gevaar van rollen ook groter is.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2012, 22:52

Rollen doen ze graag ja. Met een 130 kun je geweldig leuk spelen op sneeuw en ijs. Dat is echt een driftkampioen. Maar pas wel op, want als ie eenmaal echt uitbreekt hou je er niks aan en ga je hard rond! :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor michielsl » 05 Dec 2012, 22:58

Ben benieuwd, is de eerste winter met de 130, had al genoeg fun met de modder :lol:
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor JoostKenya » 06 Dec 2012, 07:36

michielsl schrijft:
Nu het gladde weer in aantocht is; wat is de beste actie wanneer onze 4x4's gaan slippen?


Ik neem aan dat je met slippen bedoelt dat de achterkant de voorkant probeert in te halen, dus overstuur. De remedie is heel simpel:

- Sturen in de richting waar je heen wilt,
- koppeling in trappen (wanneer de slip ongewenst is).

Door te sturen in de richting waar je heen wilt ga je automatisch tegensturen.

Wanneer je de koppeling intrapt zullen de laterale wielkrachten niet meer verstoord worden door de aandrijfkrachten. Hierdoor zal het niet meer uitmaken of je nu voor, achter of 4-wielaandrijving hebt.

In de praktijk blijkt ook dat rustig gecontroleerd sturen veel effectiever is dan als een gek aan het stuurwiel draaien. Maar om dat goed te doen moet je ten eerste de goede rijpositie hebben en moet je vervolgens heel veel oefenen.

Doordat een 130 langer is dan een 90 heeft de auto meer traagheid en heb je als bestuurder langer de tijd om tegen te sturen. Het probleem is alleen dat wanneer je alsnog te laat reageert er met een 130 geen houden aan meer is. Een 90 is meer nerveus. Mijn rally raid auto is 106'' wat voor hoge snelheden een meer optimale wielbasis is.

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Ron63 » 06 Dec 2012, 11:06

Soms gaat het goed, en soms ook niet

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Philip
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 Mar 2006, 20:30
Contact:

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Philip » 06 Dec 2012, 12:27

Soms wil ie gewoon over z'n voorwielen blijven glijden en gaat ie de bocht niet in.
Vaak ben je dan aan het remmen en sturen tegelijkertijd.

Met dit winterweer en ijzige ondergrond (soms ook off-road in de blubber):
OF je stuurt OF je remt

Als je dus merkt dat ie de bocht niet om wil:
1. wielen rechtuit sturen (klinkt heel tegenstrijdig) om weer grip op je wielen te krijgen,
2. afremmen (dat mag best fors zijn tot alles even blokkeert, maar wel onmiddellijk je rem lossen als de wielen blokkeren zodat ze weer rollen)
3. en dan alsnog met sterk verminderde snelheid het onheil omzeilen.

Vermijd 'bruuske' stuurbewegingen voordat je problemen krijgt.

Gebruikersavatar
Animal
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 Aug 2006, 20:42

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Animal » 06 Dec 2012, 21:17

Kan ik beamen, als je voelt dat insturen geen effect heeft stuur je terug. Bijremmen en weer insturen. Het is echt een gevoel wat je pas herkent als je het een paar keer meegemaakt hebt. (en met het zweet in je handen weer net op tijd stil staat)

Vanochtend kon je weer mooi oefenen. De bocht door met die 2100kg gaat niet beter dan de rest van de ochtendspits rijders, maar daarna kan je met een 4x4 wel beter op gang komen. Met een licht voorwielaandrijvertje kan je een auto nog wel eens de bocht door trekken, scherp insturen en gas er op. Bij de landrover geeft dat totaal geen effect, ik heb de indruk dat de duwende achterwielen meer invloed geven dan de trekkende voorwielen.

Maar vooral proberen, daar leer je van. En het lijkt allemaal wel weer op spekgladde modder, dat dan weer wel.
Marco
x

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Sliptechniek met permanente 4x4?

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2012, 21:21

De bocht door vind ik wel beter gaan met een 4x4. Juist doordat je achter ook aandrijving hebt komt de achterkant je minder makkelijk voorbij. Vandaag trouwen een groot voordeel ontdekt van een automaat tov een handbak. Kwam bij de automat beetje lomp de parkeerplaats opzetten en gleed toen achterstevoren. Automaat in achteruit en gas erop en met een heule mooie pirouette voor de deur geparkeerd! :P :P

Had met de 130 nooit zo mooi snel kunne schakelen en kunnen corrigeren. :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten