Electrisch verwarmde spiegels defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor michielsl » 05 Dec 2012, 22:55

Of wil je zeggen dat je dan een zwaarder relaIs moet gebruiken Roger? Weet eerlijk gezegd de specificaties van de LR (gele) relais niet, degene die ik achteraf installeer zijn 12v/40ampere.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2012, 23:38

het relais is een schakelaar, dus de stroom die er door de uitgaande draad gaat (waar jij iets bij soldeerd) gaat ook door de ingaande draad (die dus nu naast de oorspronkelijke stroom ook de extra stroom moet aankunnen. De aanvoerdraad en geschakelde draad zullen doorgaans even dik zijn. De dunne draadjes zijn de draadjes die de spoel voeden die de schakelaar bediend...

of zo'n draad nu te dun is, en of het relais dit aan kan is enerzijds afhankelijk van hoe overbemeten de draad/het relais vooraf waren en anderzijds van hoe groot de extra belasting is die je er aan hangt...
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor michielsl » 05 Dec 2012, 23:46

Voordat het hoge wiskunde (in dit geval electronica wordt en ik in geen geval vergeleken wil worden met betweters oo het forum ;)); het hele doel van een relais is toch het ontzien van de schakeling voor het relais? Het relais heeft toch een eigen (dikke) 12v + en massa, het enige dat de schakelaar geeft is een puls aan het relais, waarna deze de 'zware' taak overneemt?
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor Edward » 05 Dec 2012, 23:57

michielsl schrijft:
Voordat het hoge wiskunde (in dit geval electronica wordt en ik in geen geval vergeleken wil worden met betweters oo het forum ;)); het hele doel van een relais is toch het ontzien van de schakeling voor het relais? Het relais heeft toch een eigen (dikke) 12v + en massa, het enige dat de schakelaar geeft is een puls aan het relais, waarna deze de 'zware' taak overneemt?


Je redenering klopt behalve de aanname dat Land Rover dikke draden gebruikt bij relais. ;) Alle draden in een Def zijn net niet dik genoeg! :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor michielsl » 06 Dec 2012, 00:01

Dat heb ik inmiddels begrepen ;) , ook het begrip 'koperdraad' en solderen kennen ze niet haha! Auto's bouwen voor liefhebbers met dergelijke fora kunnen ze wel :)
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 00:02

een simpel relais heeft 4 aansluitingen, twee voor de spoel (een elektromagneet die de schakelaar in het relais bediend) deze twee draadjes zijn vaak dunner, en hierdoor gaat een lage stroom die door de schakelaar waarmee jij de funktie bediend gaat.

De andere twee aansluitingen zijn een aanvoerdraad en een geschakelde draad die naar de verbruiker gaat. HOE dik deze draden zijn heeft de ontwerper van de kabelboom bepaald, meestal aan de hand van de verwachtte verbruiksstroom. Als het relais bijvoorbeeld in een verbruikerskring zit die 10A zal trekken, zullen de draadjes dunner uitgevoerd zijn dan wanneer de verbruikerskring 30A zal trekken.

Ga jij op een voor 10A ontworpen draad van zo'n relais (ookal kan dat relais 40A schakelen) 20A extra aansluiten dan zullen deze twee "dikke" draden waarschijnlijk te licht gekozen zijn voor deze nieuwe belasting van 30A (300% van de ontwerp-stroom)

Andersom, als het een kring betreft die voor 30A ontworpen was, dan zal ene extra belasting van 10A minder schadelijk zijn.


Wil je op zeker spelen, dan kun je je aftakking bij het relais die je nu naar je verbruiker laat gaan gebruiken om een relais aan te sturen. De werkstroom leg je zelf aan met dikke draad ne goed afgezekerd dicht bij de voeding
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor michielsl » 06 Dec 2012, 00:04

Heb inmiddels bij alle defs (gehad en nu rijdend) het meeste met soldeer 'verbeterd'.... Het is maar waar je tijd voor maakt, een brandblusser is misschien voordeliger maar vaak te laat :blush:
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 00:10

solderen is absoluut niet overal een verbetering. ZELFS in een defender is het niet nodig de bestaande installatie te "verbeteren" door te solderen (modificaties aan de installatie (aftakkingen en dergelijke bijleggen) kunnen vaak wel gesoldeerd worden.

Solderen heeft een nadeel, als je het goed doet, en meerdere als het minder goed gebeurd....

de rand van het gesoldeerde stukje is een breukpunt waar je eerder een draadbreuk krijgt dan wanneer er niet gesoldeerd was. dat is OOK als je perfect gesoldeerd hebt.

Gebruik je ook nogeens S39 of dergelijk aggressief vloeimiddel, dan krijg je ook nog eens last van corrosie met alle gevolgen van dien aan je draadjes.
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor michielsl » 06 Dec 2012, 00:24

Roger B. schrijft:
een simpel relais heeft 4 aansluitingen, twee voor de spoel (een elektromagneet die de schakelaar in het relais bediend) deze twee draadjes zijn vaak dunner, en hierdoor gaat een lage stroom die door de schakelaar waarmee jij de funktie bediend gaat.

De andere twee aansluitingen zijn een aanvoerdraad en een geschakelde draad die naar de verbruiker gaat. HOE dik deze draden zijn heeft de ontwerper van de kabelboom bepaald, meestal aan de hand van de verwachtte verbruiksstroom. Als het relais bijvoorbeeld in een verbruikerskring zit die 10A zal trekken, zullen de draadjes dunner uitgevoerd zijn dan wanneer de verbruikerskring 30A zal trekken.

Ga jij op een voor 10A ontworpen draad van zo'n relais (ookal kan dat relais 40A schakelen) 20A extra aansluiten dan zullen deze twee "dikke" draden waarschijnlijk te licht gekozen zijn voor deze nieuwe belasting van 30A (300% van de ontwerp-stroom)

Andersom, als het een kring betreft die voor 30A ontworpen was, dan zal ene extra belasting van 10A minder schadelijk zijn.


Wil je op zeker spelen, dan kun je je aftakking bij het relais die je nu naar je verbruiker laat gaan gebruiken om een relais aan te sturen. De werkstroom leg je zelf aan met dikke draad ne goed afgezekerd dicht bij de voeding


Nu heb ik bij ( even het wagenpark, waarvan er nog maar 3 zijn; 2x90 300tdi,2x 110 300tdi,1x110 td5 en 1x130td5). De aanvoer draden van de relais (constant 12V) van de zekering zijn erg dik aangevoerd, de rest is dunner, van de schakelaars zijn megadun. Ik heb nog nooit een probleem ondervonden wanneer ik een verwarmde spiegel (daar gaat het nu om) op een fatsoenlijke manier soldeer (dus niet knip/plak) op een relais met een compleet nieuwe draad vanuit het bestaande relais.

Over de dikktes van de draden,Roger; je zal zeker gelijk hebben, maar als je de kwaliteit van de originele ziet, zijn de extra's altijd beter!
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Electrisch verwarmde spiegels defender

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2012, 00:37

zeg ook niet dat het niet zo gedaan kan worden, ik weet niet exact wat voor draadje waar ligt in een defender, gaf gewoon aan hoe het doorgaans gedaan wordt. Ook gaf ik info voor ongeacht wat je wil aansluiten, niet specifiek voor de spiegelverwarming.

vrijwel alle autofabrikanten leggen 0,75mm² ofzo richting de koplampen, dat is dik genoeg om 20 jaar of langer de stroom van de lampjes aan te kunnen....... het feit dat er bij brandende verlichting aan de lamp maar iets van 11,5 volt over is van de boordspanning van 14 volt zegt wel voldoende over hoeveel verlies er in die draadjes plaatsvindt doordat ze zo dun zijn...
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten