Omdat we in het topic over het afgebroken boutje van de Otterswitch afgedwaald waren naar standkachels, en het topic nu toch weer over afgebroken boutjes gaat, hebben we de bijdragen over de standkachels verplaatst naar dit nieuwe topic.
Jan vroeg of er ook standkachels op benzine waren.....
uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels
uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels
Ik ben moderator-af.
-
Landmarcs
Re:Motorverwarmers / Zweedse Motorvärme
Landmarcs schrijft:
Dag Koukleumen & Warmbloedigen (& Heet Gebakerden),
Kijk hier wat info uit Zweden.
En dan ter aanvulling/beter begrip: De "onze" / Die van "ons" betreft de "Zweedse Motorvärme" dwz een ruim 1 kW motorverwarming met ingebouwd pompje, een verwarmer die je in een van de kachelslangen monteert en die het motorblok (en de kachel) via de koelvloeistof opwarmt.
Roger B. heeft dus gelijk als je kijkt naar de contact-blokverwarmers: die doen zo weinig dat je er eigenlijk alleen blij van wordt als het heel erg koud is, en dan nog wordt alleen de ergste kou weg-genomen. Met een efficiëntere verwarmer hoef je veel minder lang te verwarmen (en kost dat dus uiteindelijk ook minder kW) en heb je ook bij de koudere nachten in de herfst en het voorjaar al een merkbare winst.
Groeten MarcS
PS Ik had zelf wat ruzie met de Energimyndigheten pdf, misschien lukt het anderen wel iets leesbaars op het scherm te toveren.
Dragon schrijft:
Maar ja, theoretisch gezien hebben de geleerden natuurlijk gelijk en is dit maar een gevoelsmatige benadering...,
groetjes, Ruben
Tja, ik zal de "geleerde" bevindingen eens opvragen en zo mogelijk hier een linkje plaatsen.
De "optimistische" samenvatting was dat het al lonend was om vanaf 10º C boven nul om je motor met "gemeente-prik" te verwarmen omdat je daarvoor in ruil minder ging verbruiken. (En het is natuurlijk wat kort door de bocht om tussen meerverbruik en slijtage een is-gelijk te plaatsen, maar er is vast een correlatie.)
Als je naar de gemiddelde minimum- en maximum-temperaturen kijk wordt het dus vanaf eind oktober al lonend om 's ochtends de verwarmer aan te zetten.
Dat ook zonder een blok lang mee kan wisten we al, wellicht gaat het met motorvärme nog langer mee.
Dag Koukleumen & Warmbloedigen (& Heet Gebakerden),
Kijk hier wat info uit Zweden.
Ik kan het exakte dokument van de onderliggende studie even niet vinden maar hier een aanbevelings brochyre van het zweedse staats-energiedienst (= KEMA / ECN /TNO in NL??)
http://webbshop.cm.se/System/DownloadResource.ashx?p=Energimyndigheten&rl=default:/Resources/Permanent/Static/e284e6533c334cc19ac3ae0fb6b56c6b/ET2010_49w.pdf
of als dat niet werkt dan http://webbshop.cm.se/System/TemplateView.aspx?p=Energimyndigheten&view=default&id=e284e6533c334cc19ac3ae0fb6b56c6b en klik op de link naar de pdf
Daar staat o.a.
En varm motor är bra för din ekonomi, din bil och för samhället.
Motorvärmare har normalt en effekt på mellan 400–600 watt. Det betyder att de kostar ungefär 50 öre i timmen att använda. En bil som varm startas minskar sin bränsleförbrukning vid start med upp till en deciliter jämfört med en bil som kallstartas. Samtidigt minskar värmen slitaget på motor och avgasreningssystem. Motorvärmaren är energieffektiv vid temperaturer ända upp till +10° C.
Lathund för motorvärmare.
• Om det är kallare än -15° C bör motorvärmaren slås på 1,5 timmar innan du ska åka iväg.
• Håller sig temperaturen runt noll grader räcker det att värma bilen i en timme.
• Ända upp till +10° C är det lönsamt att använda motorvärmaren då 30 minuters uppvärmning före start ger en märkbar bränslebesparing.
wat zoiets betekend als:
Een warme motor is goed voor uw financiën, uw auto en de samenleving
Een motorverwarmer heeft meestal een vermogen van tussen de 400-600 watt. Dat betekent dat ze ongeveer 50 öre per uur kosten in electriciteitsverbruik. Een auto die warm start verminderd het brandstofverbruik bij de start tot een deciliter vergeleken met een auto met koude start. Tegelijkertijd verminderen de slijtage van de motor en de emissies. De motorverwarming is energie-effectief bij temperaturen tot +10 ° C.
Checklist voor motorverwarming
• Als het kouder is dan -15 ° C moet de motorvärmarer 1,5 uur voordat u vertrekt worden ingeschakeld
• Rond het vriespunt ca een uur voor vertrek
• Tot 10°C loont het de moeite de motorverwarmer te gebruiken, sluit hem dan 30min voor vertrek aan.
"Onze" doet dit ca drie keer sneller omdat je tijdens korter verwarmen minder warmte aan de omgeving kwijt bent, de warmte beter verspreid wordt en het vermogen 2 a 3x hoger is.
Hier http://www.hardenborg.se/Komponenter/motorvaermare.pdf heeft een zweeds autotijdschrift -zeg maar de ANWB kampioen- een vergelijkbare test gedaan van een traditionele slangverwarmers van 550W die op zelfcirculatie werken en z.g. blokverwarmers die via direct contact de motor (nog veel slechter) verwarmen maar vaak door de fabrikant worden aanbevolen vanwege de eenvoudigere montage.
Bij -20°C werd na drie uur (..) verwarmen med de 550W slangverwarmer (Topplock is cilinderkop)
![]()
Die van "ons" zou dit al wel moeten kunnen halen in een uur.
Met de fabrieks aanbevolen blok/kontaktverwarmers van 400W (Volvo) en 250W (Scoda) na 3 uur bij -20°:
![]()
Er staat verder dat je weinig aan de warme olie hebt van de Scoda (rechts) omdat die na de start snel zijn warmte kwijt raakt aan de nog ijskoude koelvloeistof, water/koelvloeistof heeft nl een veel grotere warmte coëfficiënt dan olie.
En hier nog een andere "wijsheid", van de gemeente Uppsala dit keer
http://www.uppsala.se/Boendemiljotrafik/Miljo--halsa/Luftkvalitet/Motorvarmare/
weer bij een traditionele passieve 4-600w motorverwarmer natuurlijk.
![]()
En dan ter aanvulling/beter begrip: De "onze" / Die van "ons" betreft de "Zweedse Motorvärme" dwz een ruim 1 kW motorverwarming met ingebouwd pompje, een verwarmer die je in een van de kachelslangen monteert en die het motorblok (en de kachel) via de koelvloeistof opwarmt.
Roger B. heeft dus gelijk als je kijkt naar de contact-blokverwarmers: die doen zo weinig dat je er eigenlijk alleen blij van wordt als het heel erg koud is, en dan nog wordt alleen de ergste kou weg-genomen. Met een efficiëntere verwarmer hoef je veel minder lang te verwarmen (en kost dat dus uiteindelijk ook minder kW) en heb je ook bij de koudere nachten in de herfst en het voorjaar al een merkbare winst.
Groeten MarcS
PS Ik had zelf wat ruzie met de Energimyndigheten pdf, misschien lukt het anderen wel iets leesbaars op het scherm te toveren.
Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels
Bij een Td5 hoef je de tank niet te verwarmen; dat doettie zelf. De retourdiesel is namelijk opgewarmd.
Verder kun je een standkachel ook nog gebruiken als warmwaterdouche, mits gekoppeld aan een warmtewisselaar. Errrug luxe bij een vakantie op IJsland, kan ik je vertellen.
Verder kun je een standkachel ook nog gebruiken als warmwaterdouche, mits gekoppeld aan een warmtewisselaar. Errrug luxe bij een vakantie op IJsland, kan ik je vertellen.
Tsja Marc,
Cijfers liegen niet (mogen we hopen) dus voor een land als zweden zal het best nut hebben om alles voor te verwarmen. Daar hebben ze nog echt koude winters.
(Jammer dat mijn zweeds niet meer is wat het geweest is, maar had geen moeite met de PDF's.)
Als zich hier weer een ijstijd aan zou dienen, zou ik toch voor aan standkachel gaan.
Die draaid autonoom en verwarmd gelijk ook het interieur heb ik begrepen, dan maar echt comfort!
Kan je ook 's winters in je auto slapen zonder te bevriezen.
Voor nu, in nederland, zal ik toch gewoon de motor rustig warm rijden. :dry:
groet, Ruben
edit... en ja korte afstanden zijn funest voor je auto. Heb begrepen dat auto's van huisartsen het sneller begeven omdat ze alleen korte stukjes ( visites ) rijden en nooit echt warm worden.
@ Conny1, daarom zij ik TD5 doet het altijd :) en dat van die douche moet je maar even uitleggen!?
Cijfers liegen niet (mogen we hopen) dus voor een land als zweden zal het best nut hebben om alles voor te verwarmen. Daar hebben ze nog echt koude winters.
(Jammer dat mijn zweeds niet meer is wat het geweest is, maar had geen moeite met de PDF's.)
Als zich hier weer een ijstijd aan zou dienen, zou ik toch voor aan standkachel gaan.
Die draaid autonoom en verwarmd gelijk ook het interieur heb ik begrepen, dan maar echt comfort!
groet, Ruben
edit... en ja korte afstanden zijn funest voor je auto. Heb begrepen dat auto's van huisartsen het sneller begeven omdat ze alleen korte stukjes ( visites ) rijden en nooit echt warm worden.
@ Conny1, daarom zij ik TD5 doet het altijd :) en dat van die douche moet je maar even uitleggen!?
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Landmarcs
Dragon schrijft:
Tja cijfers liegen niet, maar jij nu wel een beetje :)
De cijfers zeggen dat onder de plus 10 de eerste winst al te behalen is, en kijk maar naar de KNMI-statistieken (of op de tuin-kalender, of voel gewoon 's ochtends de buitentemperatuur): ook hier in dit warme en zachte zeeklimaat hebben we heel wat nachten tussen de nul en plus 10.
En verder: de standkachel is natuurlijk niet te verslaan qua autonomie, maar zelfs al heb je er een dan nog is, waar dat voorhanden is, op "gemeente-prik" voorverwarmen winstgevend. Velen hebben overdag misschien wel geen "gemeente-prik-paaltje" maar als je 's nachts thuis een draadje kan uitrollen kom je al een heel eind. Bij de hier gebruikelijke buitentemperaturen volstaat meestal het inschakelen als je ook de koffiemachine en broodrooster aan zet, rustig ontbijten, en klaar ben je.
Groeten MarcS
PS Ik heb mijn Td5 ruim 10 jaar zonder gestart, dat gaat ook, alleen duurt het zeker in een Td5 best even voordat je je handschoenen uit kan doen.
Tsja Marc,
groet, Ruben
Tja cijfers liegen niet, maar jij nu wel een beetje :)
De cijfers zeggen dat onder de plus 10 de eerste winst al te behalen is, en kijk maar naar de KNMI-statistieken (of op de tuin-kalender, of voel gewoon 's ochtends de buitentemperatuur): ook hier in dit warme en zachte zeeklimaat hebben we heel wat nachten tussen de nul en plus 10.
En verder: de standkachel is natuurlijk niet te verslaan qua autonomie, maar zelfs al heb je er een dan nog is, waar dat voorhanden is, op "gemeente-prik" voorverwarmen winstgevend. Velen hebben overdag misschien wel geen "gemeente-prik-paaltje" maar als je 's nachts thuis een draadje kan uitrollen kom je al een heel eind. Bij de hier gebruikelijke buitentemperaturen volstaat meestal het inschakelen als je ook de koffiemachine en broodrooster aan zet, rustig ontbijten, en klaar ben je.
Groeten MarcS
PS Ik heb mijn Td5 ruim 10 jaar zonder gestart, dat gaat ook, alleen duurt het zeker in een Td5 best even voordat je je handschoenen uit kan doen.
-
Roger B.
ja, conny, leuk dat de Td5 (zoals heel veel modernere diesels) de tank opwarmt....maar daar heb je natuurlijk helemaal niets aan als snachts je diesel gaat vlokken en daardoor je motor niet aan wil....
denk dat conny het volgende bedoelde: een motorstandkachel (of warme motor) kun je gebruiken als boiler/geiser om een voorraad water mee te verwarmen middels een warmtewisselaar (ene circuit douchewater, andere circuit koelwater dat dus warm is door motor of standvrrearmer)
en Marc, lang niet iedereen kan gemakkelijk een snoertje leggen naar zijn auto....enerzijds omdat die niet bij huis staat, anderzijds omdat je in stedelijke gebieden de gok bijna niet kunt nemen dat een of ander malloot niks met die kabel uitvreet
denk dat conny het volgende bedoelde: een motorstandkachel (of warme motor) kun je gebruiken als boiler/geiser om een voorraad water mee te verwarmen middels een warmtewisselaar (ene circuit douchewater, andere circuit koelwater dat dus warm is door motor of standvrrearmer)
en Marc, lang niet iedereen kan gemakkelijk een snoertje leggen naar zijn auto....enerzijds omdat die niet bij huis staat, anderzijds omdat je in stedelijke gebieden de gok bijna niet kunt nemen dat een of ander malloot niks met die kabel uitvreet
gone
Jaahh Marc,
je hebt natuurlijk gelijk wat de temperaturen betreft, en de stekkers en het KWu tarief!
Je zouden eens uit moeten rekenen wat dat nou echt scheelt. Volgens mij te weinig om je druk over te maken.
Wat de TD5 betreft heeft Roger misschien wel gelijk, hij weet wel heel veel van auto's, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn auto niet wilde starten, maar ik heb hem pas 3 jaar en hoe koud is het nou helemaal geweest. Je kan altijd even een ventilatorkacheltje onder je tank zetten, ook stekkervoorverwarming :woohoo:
Mijn transit deed het ook altijd, en die heb ik 12 jaar gereden, zonder problemen aan het blok of "wat dan ook".
Blijft toch mijn vraag wat de winst is van voorverwarming hier in nederland....
Ik begrijp de argumeneten maar ben niet overtuigd van de noodzaak.
En inderdaad, het duurt lang voor een TD5 warm is, toch maar zo'n slabbetje voor de gril dus :P
het lijkt wel een eend :woohoo:
je hebt natuurlijk gelijk wat de temperaturen betreft, en de stekkers en het KWu tarief!
Je zouden eens uit moeten rekenen wat dat nou echt scheelt. Volgens mij te weinig om je druk over te maken.
Wat de TD5 betreft heeft Roger misschien wel gelijk, hij weet wel heel veel van auto's, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn auto niet wilde starten, maar ik heb hem pas 3 jaar en hoe koud is het nou helemaal geweest. Je kan altijd even een ventilatorkacheltje onder je tank zetten, ook stekkervoorverwarming :woohoo:
Mijn transit deed het ook altijd, en die heb ik 12 jaar gereden, zonder problemen aan het blok of "wat dan ook".
Blijft toch mijn vraag wat de winst is van voorverwarming hier in nederland....
Ik begrijp de argumeneten maar ben niet overtuigd van de noodzaak.
En inderdaad, het duurt lang voor een TD5 warm is, toch maar zo'n slabbetje voor de gril dus :P
het lijkt wel een eend :woohoo:
-
Landmarcs
Dragon schrijft:
Of je je er druk om moet maken ... nee, je druk maken is nooit goed.
1 liter diesel = ± 10 kWu
1 kWu = ± 22 cent
Dus als je verliesloos warmte uit de diesel zou kunnen halen wist ik het wel (want de diesel is nog lang geen € 2,20).
Als je evenwel kijkt naar het verbruik van een standkachel en van een Motorvärme dan zie je het grote verschil ... nl een rendementsverschil.
De Zweedse Motorvärme neemt 1,1 tot 1,2 kW/u, dus kost het opwarmen bij wat koudere termperaturen ongeveer een €uro-kwartje, een Webasto verstookt ongeveer 1 €uro diesel per uur.
De aanschafprijs van een "Zweedse Motorvärme" € 107,50 (aangenomen dat je meedoet met een collectieve aankoop) heb je er dus in zo'n twee à drie (als het tegen zit vier) winters uit. En heb je geen Webasto/Eberspacher (nieuw ruim € 1000,– en tweedehands € 500,– ?) dan heb je met een "Zweedse Motorvärme" in ieder geval warmte zolang je een draadje naar buiten kan leggen.
(Ter geruststelling van Roger B.: als je maar een uurtje moet voorverwarmen en de rest van de tijd er geen "prik" op de kabel staat dan kunnen onverlaten er weinig mee.)
Groeten MarcS
PS Het maakt mij verder niet echt uit, ik had dankzij een Zweedse connectie, een voorraadje Motorvärmare voor de hiervoor genoemde collectieve prijs, het voorraadje is schoon op.
Jaahh Marc,
je hebt natuurlijk gelijk wat de temperaturen betreft, en de stekkers en het kWu tarief!
Of je je er druk om moet maken ... nee, je druk maken is nooit goed.
1 liter diesel = ± 10 kWu
1 kWu = ± 22 cent
Dus als je verliesloos warmte uit de diesel zou kunnen halen wist ik het wel (want de diesel is nog lang geen € 2,20).
Als je evenwel kijkt naar het verbruik van een standkachel en van een Motorvärme dan zie je het grote verschil ... nl een rendementsverschil.
De Zweedse Motorvärme neemt 1,1 tot 1,2 kW/u, dus kost het opwarmen bij wat koudere termperaturen ongeveer een €uro-kwartje, een Webasto verstookt ongeveer 1 €uro diesel per uur.
De aanschafprijs van een "Zweedse Motorvärme" € 107,50 (aangenomen dat je meedoet met een collectieve aankoop) heb je er dus in zo'n twee à drie (als het tegen zit vier) winters uit. En heb je geen Webasto/Eberspacher (nieuw ruim € 1000,– en tweedehands € 500,– ?) dan heb je met een "Zweedse Motorvärme" in ieder geval warmte zolang je een draadje naar buiten kan leggen.
(Ter geruststelling van Roger B.: als je maar een uurtje moet voorverwarmen en de rest van de tijd er geen "prik" op de kabel staat dan kunnen onverlaten er weinig mee.)
Groeten MarcS
PS Het maakt mij verder niet echt uit, ik had dankzij een Zweedse connectie, een voorraadje Motorvärmare voor de hiervoor genoemde collectieve prijs, het voorraadje is schoon op.
OK!
Je argumenten zijn overtuigend, maar ik krijg toch een soort Prius gevoel als het over auto's met een snoertje gaat.
Een Defender staat op zich zelf en de mijne loopt op diesel, dus een standkachel past bij mijn beeld van een stoere auto die overal gaat waar een Prius niet gaat!
'T is maar een gevoel wat ik heb bij mijn auto, maar ook waarom ik er in rijdt!
Puur gevoelsmatig, kost wat het kost, gewoon het Defender gevoel dus!
Duur? ja, maar dat heb ik er voor over, tot dat het niet meer kan natuurlijk.
Want waarom rijden wij eigenlijk in deze auto's, die er niet uitzien, duur zijn, brandstof slurpen, en veel aandacht vergen?
Omdat we verslingerd zijn aan het Defender gevoel :whistle:
Als je eenmaal besmet bent gaat het niet meer over :blush:
Ik zit morgen met een grijns van oor tot oor in mijn Def, rustig warm rijdend tot ik hoor dat'ie het naar zijn zin heeft, te rijden, waar ik ook maar heen wil :)
en zwaai naar alle andere Defenders die ik tegen kom. Dat willen we toch allemaal?
groet, Ruben.
Je argumenten zijn overtuigend, maar ik krijg toch een soort Prius gevoel als het over auto's met een snoertje gaat.
Een Defender staat op zich zelf en de mijne loopt op diesel, dus een standkachel past bij mijn beeld van een stoere auto die overal gaat waar een Prius niet gaat!
'T is maar een gevoel wat ik heb bij mijn auto, maar ook waarom ik er in rijdt!
Puur gevoelsmatig, kost wat het kost, gewoon het Defender gevoel dus!
Duur? ja, maar dat heb ik er voor over, tot dat het niet meer kan natuurlijk.
Want waarom rijden wij eigenlijk in deze auto's, die er niet uitzien, duur zijn, brandstof slurpen, en veel aandacht vergen?
Omdat we verslingerd zijn aan het Defender gevoel :whistle:
Als je eenmaal besmet bent gaat het niet meer over :blush:
Ik zit morgen met een grijns van oor tot oor in mijn Def, rustig warm rijdend tot ik hoor dat'ie het naar zijn zin heeft, te rijden, waar ik ook maar heen wil :)
en zwaai naar alle andere Defenders die ik tegen kom. Dat willen we toch allemaal?
groet, Ruben.
Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels
Goed, nu we eruit zijn: welke standkachel is het meest handig in een 110 v8 (stawag)? Ik heb zo'n verwarming die het wel doet, maar de warmte komt niet voorbij de voorstoelen. Kinderen vinden de dekentjes ook heel gezellig, maar het lijkt me op termijn ook wel comfortabel om in een voorverwarmde en ontijsde auto te stappen (en niet vergeten een lange neus te maken naar de buren :woohoo: ).
Om een lang verhaal kort te maken: welk merk/type kan ik dus het best naar uitkijken? Zijn daar ook gebruikte versies van te krijgen en zijn die wel betrouwbaar?
..ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Om een lang verhaal kort te maken: welk merk/type kan ik dus het best naar uitkijken? Zijn daar ook gebruikte versies van te krijgen en zijn die wel betrouwbaar?
..ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.