kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
janwijbrand

kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Berichtdoor janwijbrand » 01 Dec 2012, 11:26

(ik heb dit ook op het prikbord gezet. mijn excuses als iemand de "double post" vervelend vindt.)

Het ging ook allemaal weer te makkelijk hè... nu de koelvloeistof er toch uit is (reparatie aan radiateur, plaatsen nieuwe viscokoppeling) dacht ik gelijk maar "even" het pakkinkje onder de "otter switch", direct achter het thermostaathuis, op het spruitstuk, te vervangen. Dit lekte altijd al wat druppels koelvloeistof.

Geen probleem, toch? Drie kleine boutjes los, "otter switch" er uit, pakking er onder, vastzetten, klaar.

Niet dus.

Eén van de drie boutjes brak bij het minste of geringste af. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Goed, probeer ik het met het kleine linkse tapje. Netjes boutje ingeboord, linkse tap er in. *Knak* tapje ook gebroken. Kwalitatief Uitermate Teleurstellen Met Peren :-(

En nu?

Verder dan vloeken en dan maar een bakkie koffie drinken, kwam ik nog niet

Iemand een briljante suggestie?

p.s. wat ik nog wel kon bedenken is: bramen van de uitstekende resten bout en tap glad vijlen, ernaast een nieuw gat boren en draad in tappen en met een op maat gemaakt plaatje + pakkinkje het gat dichten. Dan maar geen otter switch. Die deed het toch al niet.

RobStewart

Re: kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Berichtdoor RobStewart » 01 Dec 2012, 11:56

Hi JW,

Now I was thinking along the same lines as your solution but would also drill a new corresponding hole in the Otter and give it a good coating in afdichting kit. No reason why it shouldn't work

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 01 Dec 2012, 13:36

Ik ga de oplossing in die richting zoeken. Bedankt voor het meedenken!!!

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2012, 14:03

Als je genoeg geduld hebt kun je het boutje en het stuk tap er ook gewoon helemaal uitfrezen met een dremel oid. Net een haartje van de oude bout laten staan en dat eruit tikken. Draad opschonen en het is weer als origineel ipv stuk met een gat erbij. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 01 Dec 2012, 14:07

Edward schrijft:
Als je genoeg geduld hebt kun je het boutje en het stuk tap er ook gewoon helemaal uitfrezen met een dremel oid. Net een haartje van de oude bout laten staan en dat eruit tikken. Draad opschonen en het is weer als origineel ipv stuk met een gat erbij. ;)

Uhm, ik heb even niet voor ogen met welk "model" freesje je dit bedoelt te doen.

Geduld en een Dremel heb ik wel :)

(nou ja "geduld heb ik wel", daar moet ik dan wel heel erg mijn best voor doen ;) )

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2012, 14:49

janwijbrand schrijft:
Edward schrijft:

Uhm, ik heb even niet voor ogen met welk "model" freesje je dit bedoelt te doen.

Geduld en een Dremel heb ik wel :)

(nou ja "geduld heb ik wel", daar moet ik dan wel heel erg mijn best voor doen ;) )

Geen idee wat er bij een Dremel allemaal zit. :blush: :blush: Ik heb een frees op lucht. Ik gebruik gewoon een metaalfreesje, niet te grof. En dan proberen om de tap zo min mogelijk te raken want dat is niet echt lekker verspanend materiaal.

Het is een klote klusje, maar persoonlijk doe ik dat liever dan tegen een verkloot spruitstuk aan te kijken. En ja, als je er wat tegen bout zie je dat niet meer, maar ik weet het dan nog wel en dat is voor mij genoeg...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Dec 2012, 15:52

Het is een beetje klein in dit geval maar je kunt proberen wat op te lassen.
Door de hitte komt de verbinding waarschijnlijk wel los.
Wel oppassen dat je niet op het aluminium last.

De oplossing met het extra gat kan altijd nog.

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 01 Dec 2012, 16:26

Lassen lijkt me geen optie: het boutje en de tap zijn vlak op het aluminium afgebroken, en sowieso al erg klein (4.5mm diameter).

Ook ben ik daarom bang dat er gewoon niet genoeg ruimte is, om om de tap heen te boren. Voor de linkse tap heb ik een stukje met 2.5mm en de rest met 2mm geboord. Blijft er niet zoveel meer over...

Ik kreeg nog de suggestie om de otter switch iets van 15gr. te verdraaien en drie nieuwe gaten te boren en tappen gaat. Dat gaat denk ik ook niet echt lukken, vanwege de driehoekige vorm van het huis waar de switch in valt. Met iets verdraaien, zouden de nieuwe gaten al eng dicht op de buitenrand uitkomen.

Hoeveel "druk" zou er op het koelsysteem staan? Ik zit me af te vragen of ik van 2 à 3mm alu plaat een driehoekje kan maken en die er overheen kan kitten met sikaflex oid. Zou de kit dat houden? Beetje een suffe oplossing (bekend "Brabanst" gezegde luidt: "As ge't nie meer wit, gebruik'u PUR of kit" ;) ), maar teminste zonder extra gaten e.d.

Edward, ik snap precies wat je bedoelt met het "nog weten" al zie je het niet meer. Vreselijk irritant is dat. Hoe hard anderen ook roepen "Als je het niet weet zie je het het niet!". Inderdaad, maar ik weet het, dus zie ik het!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Dec 2012, 16:43

tweedehands spruitstuk erg duur??

ik heb het nooit zo op linkse tappen, zeker de erg kleine maatjes niet, daarmee heb ik nog nooit een afgebroken boutje er uit gekregen, wel al vaak de tap in het gebroken boutje afgebroken...

tot m6 boutjes boor ik zo nauwkeurig mogelijk in het hart uit tot er weinig meer dan de schroefdraad blijft staan, dat hulsje met schroefdraad piel k er uit, en dan schroefdraad-tapje er doorheen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2012, 18:01

Roger B. schrijft:
tweedehands spruitstuk erg duur??

ik heb het nooit zo op linkse tappen, zeker de erg kleine maatjes niet, daarmee heb ik nog nooit een afgebroken boutje er uit gekregen, wel al vaak de tap in het gebroken boutje afgebroken...

tot m6 boutjes boor ik zo nauwkeurig mogelijk in het hart uit tot er weinig meer dan de schroefdraad blijft staan, dat hulsje met schroefdraad piel k er uit, en dan schroefdraad-tapje er doorheen

Ipv een linkse tap < een linkse tap, is dat wat voor een rooie barman ? > ipv een linkse tap dus heb ik een aantal malen met succes gebruik gemaakt van 1º inboren zoals toch ook voor een linkse tap nodig is, en 2º een klein imbus- of trox-bitje met beleid (en een hamer) in het gat meppen en 3º met gevoel losdraaien.
Dit ging vaak goed .... totdat natuurlijk een keertje het trox-bits schuin afbrak en ik net als janwijbrand stond te kijken.

Voorzichtig en met geduld wegboren/frezen kan wellicht, en eventueel een maat groter tappen kan een optie zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”