sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2012, 23:14

RobStewart schrijft:

Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?


This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:

Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]


That's interesting .... sorry, in goed Nederlands: het bevreemd mij.

Niet de passage mbt de door LandRover goedgekeurde kettingen is het die mij bevreemd*, maar wel die mbt het gebruik van uitsluitend en alleen slechts twee kettingen (wel weer logisch om die twee dan vóór te monteren).
* Die passage is nl goed voor de omzet van kettingen die extra duur zijn wegens een LandRover merkje op de doos.

Ik weet nu weer wel zeker dat een Defender op dit punt "op punten" van de Disco 3 gaat winnen.
En ik ben benieuwd wat een Disco 3 in de wat extremere omstandigheden met 2 kettingen vermag.


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2012, 23:22

sterker nog, er staat enig voertuig bij de uitsluiting om kettingen achter te monteren, dus ook niet bij een defender (ik wil dan wel eens op vier kettingen een stevige bergweggetje naar benee komen op ijzig wegdek, en die D3 met de bedenker van die tekst er in mag dan met alleen de voorwielen van kettingen voorzien naar benee... kijken hoe lang het duurt eer de achterkant voorbij komt glijden....

overigens wel weer vreemd om eerst te zeggen dat je alleen op de voorwielen kettingen mag leggen en later te zeggen dat kettingen alleen in paren (jaja meervoud) gemonteerd mogen worden....

de instruktie boekjes van Landrover bevatten wel vaker vreemde instrukties
gone

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 Okt 2012, 15:43
Locatie: Ossendrecht

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Sebastian » 26 Nov 2012, 23:51

Roger B. schrijft:
met alleen de voorwielen van kettingen voorzien naar benee... kijken hoe lang het duurt eer de achterkant voorbij komt glijden....


Bij normale auto's zijn het toch ook alleen de voorwielen met kettingen? Ik zou denken dat aangedreven achterwielen (ook zonder ketting) beter in lijn blijven, dan helemaal niet aangedreven achterwielen. Of beredeneer ik dat verkeerd?
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2012, 00:39

Sebastian schrijft:
Roger B. schrijft:
met alleen de voorwielen van kettingen voorzien naar benee... kijken hoe lang het duurt eer de achterkant voorbij komt glijden....


Bij normale auto's zijn het toch ook alleen de voorwielen met kettingen? Ik zou denken dat aangedreven achterwielen (ook zonder ketting) beter in lijn blijven, dan helemaal niet aangedreven achterwielen. Of beredeneer ik dat verkeerd?


Bij "normale" voorwiel-aangedreven auto's doe je in ieder geval de kettingen voor.
Bij een "normale" achterwiel-aangedreven auto wil je al graag 4 kettingen.

En Roger B. beschrijft het bepaald niet ondenkbeeldige geval waarbij je de helling af gaat.
Met sneeuwkettingen kom je bijna iedere helling op (vaak kom je al héél ver met winterbanden en 4x4). Helling af is wat anders: dan ben je blij met alle extra grip, want als je helling af ineens op een verijsd stuk komt kan je niets anders als verder ... (helling op kom je hoogstens tot stilstand). Remmen is helling af iets wat je slechts zuinig doet, en als het dus ineens erg glad wordt dan is het heel moeilijk om de achterkant ook achter te houden.

Even een anekdote: Ik was een paar jaar geleden met kettingen in NO-Frankrijk naar boven gereden (door ervaring wijs, maar dat komt zo). Terug na een wandeling op sneeuwschoenen kwamen er net twee Franse 4x4 naar boven, een Land (op Michelin XZL) en iets anders. De "Land-man" kijkt wat meewarig naar mijn winterbanden met kettingen ... en zegt dat ie prima boven was gekomen.

Toen kwam de weg terug, naar beneden. Zij waren al even op pad, en ik er achteraan ... in de kortste tijd liep ik op ze in want .... ik wist al lang dat je zonder kettingen alleen stapvoets kan dalen, daarom had ik ze bij de weg omhoog alvast preventief gemonteerd.

Nadeel is natuurlijk dat er een moment komt dat je de kettingen weer moet afnemen.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 Okt 2012, 15:43
Locatie: Ossendrecht

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Sebastian » 27 Nov 2012, 01:23

Landmarcs schrijft:
Sebastian schrijft:
Roger B. schrijft:
met alleen de voorwielen van kettingen voorzien naar benee... kijken hoe lang het duurt eer de achterkant voorbij komt glijden....


Bij normale auto's zijn het toch ook alleen de voorwielen met kettingen? Ik zou denken dat aangedreven achterwielen (ook zonder ketting) beter in lijn blijven, dan helemaal niet aangedreven achterwielen. Of beredeneer ik dat verkeerd?


Bij "normale" voorwiel-aangedreven auto's doe je in ieder geval de kettingen voor.
Bij een "normale" achterwiel-aangedreven auto wil je al graag 4 kettingen.

En Roger B. beschrijft het bepaald niet ondenkbeeldige geval waarbij je de helling af gaat.
Met sneeuwkettingen kom je bijna iedere helling op (vaak kom je al héél ver met winterbanden en 4x4). Helling af is wat anders: dan ben je blij met alle extra grip, want als je helling af ineens op een verijsd stuk komt kan je niets anders als verder ... (helling op kom je hoogstens tot stilstand). Remmen is helling af iets wat je slechts zuinig doet, en als het dus ineens erg glad wordt dan is het heel moeilijk om de achterkant ook achter te houden.

Even een anekdote: Ik was een paar jaar geleden met kettingen in NO-Frankrijk naar boven gereden (door ervaring wijs, maar dat komt zo). Terug na een wandeling op sneeuwschoenen kwamen er net twee Franse 4x4 naar boven, een Land (op Michelin XZL) en iets anders. De "Land-man" kijkt wat meewarig naar mijn winterbanden met kettingen ... en zegt dat ie prima boven was gekomen.

Toen kwam de weg terug, naar beneden. Zij waren al even op pad, en ik er achteraan ... in de kortste tijd liep ik op ze in want .... ik wist al lang dat je zonder kettingen alleen stapvoets kan dalen, daarom had ik ze bij de weg omhoog alvast preventief gemonteerd.

Nadeel is natuurlijk dat er een moment komt dat je de kettingen weer moet afnemen.


Groeten MarcS


Ik begrijp je verhaal en ben het er ook helemaal mee eens. Alle vier een ketting is meer grip, maar ik beweerde toch niet anders?

Ik heb zelf vaak in Oostenrijk, Frankrijk en noord Italie gereden in de winter met een normale auto. Normale auto's redde het vaak ook met alleen kettingen van voor (aangedreven wielen in veel gevallen) dus als je een vier-wiel aangedreven auto hebt met alleen kettingen voor heb je al meer grip dan de meeste voorwiel aangedreven auto's. Met vier kettingen natuurlijk nog meer.

De reden dat achterwiel aangedreven auto's vier kettingen hebben is omdat ze willen kunnen sturen.

Ik denk dat een normale auto met 4 kettingen ook veiliger is, maar blijkbaar is dat verschil zo klein dat het niet gedaan word. Dan vraag ik me af is het bij een permanente vier wiel aangedreven auto's het verschil dan wel groot genoeg?

Je voorbeeld is zonder kettingen tegen kettingen das natuurlijk niet eens een discussie waard. Kettingen winnen altijd onder slecht omstandigheden.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2012, 09:24

Sebastian schrijft:

Ik begrijp je verhaal en ben het er ook helemaal mee eens. Alle vier een ketting is meer grip, maar ik beweerde toch niet anders?

Ik heb zelf vaak in Oostenrijk, Frankrijk en noord Italie gereden in de winter met een normale auto. Normale auto's redde het vaak ook met alleen kettingen van voor (aangedreven wielen in veel gevallen) dus als je een vier-wiel aangedreven auto hebt met alleen kettingen voor heb je al meer grip dan de meeste voorwiel aangedreven auto's. Met vier kettingen natuurlijk nog meer.

De reden dat achterwiel aangedreven auto's vier kettingen hebben is omdat ze willen kunnen sturen.

Ik denk dat een normale auto met 4 kettingen ook veiliger is, maar blijkbaar is dat verschil zo klein dat het niet gedaan word. Dan vraag ik me af is het bij een permanente vier wiel aangedreven auto's het verschil dan wel groot genoeg?

Je voorbeeld is zonder kettingen tegen kettingen das natuurlijk niet eens een discussie waard. Kettingen winnen altijd onder slecht omstandigheden.


Kijk, we zijn het eigenlijk al lang eens.

In de praktijk komt het erop neer dat je met (redelijk) goede winterbanden en 4x4 al uitzonderlijk ver komt.
Ook anekdotisch:
Weer in NO-Frankrijk, toen ik nog maar kort een 4x4 had, en slechts 2 kettingen ... en ik dus net met toch nogal wat zorg weer naar beneden was geglibberd (maar ook boven was gekomen ondanks de combi van op zich berijdbare sporen - wel half verijsd - maar naast deze dus inmiddels vaste sporen ook erg veel diepere losse sneeuw: zodra je van het verijsde spoor was geglibberd was er geen weg terug - in de sneeuw bleef het ploegen en zwoegen en het spoor was net zo ijzig dat je daar niet weer op kon klimmen).
Anyway, toen ik weer veilig terug was zag ik een 2x4 Renault onderaan een "aanloopje" nemen, dwz binnen de 50 m stond hij stil met steeds snelle draaiende voorwielen. Ik had diezelfde bosweg eerst 3 kilometer gereden alvorens toch de kettingen te moeten omleggen. De tractie op 4 wielen (en de Traction Control) doen, met name helling op, heel erg veel.


Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2012, 15:24

Landmarcs schrijft:
RobStewart schrijft:

Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?


This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:

Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]


That's interesting .... sorry, in goed Nederlands: het bevreemd mij.

Niet de passage mbt de door LandRover goedgekeurde kettingen is het die mij bevreemd*, maar wel die mbt het gebruik van uitsluitend en alleen slechts twee kettingen (wel weer logisch om die twee dan vóór te monteren).
* Die passage is nl goed voor de omzet van kettingen die extra duur zijn wegens een LandRover merkje op de doos.

Ik weet nu weer wel zeker dat een Defender op dit punt "op punten" van de Disco 3 gaat winnen.
En ik ben benieuwd wat een Disco 3 in de wat extremere omstandigheden met 2 kettingen vermag.


Groeten MarcS



En wat zou toch de achterliggende reden zijn waarom er op een disco 3 achter géén sneeuwkettingen mogen?
Dat de Traction-Control in de war raakt van vóór geen en achter wel kan ik me nog iets bij voorstellen maar verder? Zijn bij een Disco 3 de wielkasten achter zo benauwd dat het mis gaat? (Zo ja, dan zouden smallere banden wellicht een uitkomst kunnen bieden.)
Met kettingen rondom maak je het de Traction-Control alleen maar weer makkelijker (en het rijden wordt ook minder "billenknijp").

Groeten MarcS

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 09:53

RobStewart schreef:Robbedoes1968 wrote:
Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?

This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:

Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]


Even stof blazen....

Bovenstaande link werkt na 7 jaar :o niet meer, wellicht heeft iemand de pdf nog beschikbaar?

En ik lees 4 kettingen op achterwiel aangedreven auto’s :?:
Ga redelijk veel naar de wintersport maar dat heb ik nog nooit gezien.
Alleen de aangedreven wielen moet voldoende zijn bij 2WD auto’s.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Re:sneeuwkettingen voor of achter monteren disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 10:38

deusjevo schreef:
RobStewart schreef:Robbedoes1968 wrote:
Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?

This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:

Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]


Even stof blazen....

Bovenstaande link werkt na 7 jaar :o niet meer, wellicht heeft iemand de pdf nog beschikbaar?

En ik lees 4 kettingen op achterwiel aangedreven auto’s :?:
Ga redelijk veel naar de wintersport maar dat heb ik nog nooit gezien.
Alleen de aangedreven wielen moet voldoende zijn bij 2WD auto’s.


Het hangt er een beetje van af.
Is er alleen sprake van een tractie-probleem dan is alleen kettingen op de aangedreven wielen genoeg.

Wil je ook remmen en in de bocht controle over het voertuig dan wil je zeker bij achterwiel aangedreven voertuigen ook kettingen op de niet aangedreven voorwielen. Wil je door hogere sneeuw dan wil je altijd 4 kettingen. < Ik meen dat 4 kettingen in Scandinavië de norm zijn, dwz ze doen het daar gewoonlijk met spijkerbanden. >

Ik heb na een bescheiden ervaring met één paar kettingen onder de Defender (gelukkig vóór gemonteerd anders was ik nooit weer terug in het spoor geraakt ... het op een helling uit het spoor geraken was de aanleiding om de kettingen te monteren), en met twee kettingen heb je ineens een 2x4.
Ik heb ook gezien hoe een Peugeot P4 pirouettes draaide op zijn woestijnbanden met slechts 2 kettingen (wel de mooiste kettingen, zulke wil ik ook).

Anyway na mijn ervaring met slechts één paar kettingen kocht ik direct een tweede paar, en de ervaring met 4 kettingen was een verademing: het is even wat meer werk maar je rijdt en rijdt tot er zoveel sneeuw ligt dat de auto daardoor niet meer vooruit komt.

En ... bij permanent 4x4 heb je sowieso een probleem: Is de tussenbak sperbaar dan gaat het nog met slechts één paar kettingen, maar bedenk dat de afrollengte mét kettingen langer is en dus de kettingloze wielen werkeloos meeslepen, is de tussenbak niet sperbaar dan heb je een probleem, zelfs al zit er een visco-sper oid in de tussenbak.   < Doe maar eens een mentale exercitie: waar gaan de krachten heen met en zonder tussenbak-sper, en wat dragen de wielen bij zonder kettingen. >

Het is dat echt mooie kettingen, dwz sneeuwkettingen met een dichter ketting-rooster en met krammen aan de ketting-schakels, erg duur zijn, en zwaar en lastig omleggen .... anders had ik één paar van zulke naast een dubbel paar gewone 4x4-kettingen. Bij diepe sneeuw en vooral bij slappe sneeuw heb je het liefst vóór zulke extra potente kettingen - kettingen die een goed eigen spoor trekken. Dat je vóór dan een licht grotere afrollengte hebt is een voordeel, ietsje "voorslip" trekt de auto beter door de bocht.

Groeten MarcS

    4x4x4kettingen.jpg

PS Ik zie dat ik zelfs na jaren nog steeds heel consistent ben bij mijn reacties


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten