Nagenoeg elke keer als de motor uitgezet word is er enkele seconden erna een raar getjilp te horen onder de motor kap. Het lijkt van de EGR vandaan te komen.
Nu wil ik die dus schoon maken en eigenlijk gelijk af doppen. Ik hoorde dat dit geregeld gedaan word bij de TD5.
Is dit bij de 2.4 ook goed te doen zonder problemen te krijgen.
Omdat deze auto van na 2005 is word er geen roetmeting meer uitgevoerd maar word de auto uitgelezen.
Er moet dan geen fout in zitten die te maken hebben met de egt of wat dan ook.
Iemand ervaring hiermee?
Het gaat om een redeneer 110 uit 2007 met de 4 cilinder diesel (van ford)
EGR klep 2.4 diesel defender 2007
- arjan_de_jong
EGR klep 2.4 diesel defender 2007
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Landmarcs
Re:EGR klep 2.4 diesel defender 2007
arjan_de_jong schrijft:
Dag Arjan,
Dat tikken is niks ergs, in tegendeel: het is deel van de goede werking - hij tikt even extra open en dicht om ervoor te zorgen dat ie goed gangbaar blijft.
En afdoppen kan* maar is zolang de EGR het gewoon goed doet op géén enkel vlak een verbetering (nu ja, behalve dan dat je kan zeggen dat alles wat er niet is niet stuk kan, en dus niet onderhouden hoeft te worden).
De EGR zorgt voor een rustiger verbranding, heeft deels invloed op de roet-uitstoot, belangrijker echter is de beperking van de NOx (en NOx zie je niet en worden normaal niet gemeten maar zijn wel heel vervelende stoffen).
Verder is er iets te zeggen voor de rustiger verbranding bij deellast: de thermische belasting blijft lager en gelijkmatiger.
* Zoals hieronder te lezen valt: het kán, maar het kan alleen met nogal wat gedoe, nl ingrijpen in de software.
Groeten MarcS
Nagenoeg elke keer als de motor uitgezet word is er enkele seconden erna een raar getjilp te horen onder de motor kap. Het lijkt van de EGR vandaan te komen.
Nu wil ik die dus schoon maken en eigenlijk gelijk af doppen. Ik hoorde dat dit geregeld gedaan word bij de TD5.
Is dit bij de 2.4 ook goed te doen zonder problemen te krijgen.
Omdat deze auto van na 2005 is word er geen roetmeting meer uitgevoerd maar word de auto uitgelezen.
Er moet dan geen fout in zitten die te maken hebben met de egt of wat dan ook.
Iemand ervaring hiermee?
Het gaat om een redeneer 110 uit 2007 met de 4 cilinder diesel (van ford)
Dag Arjan,
Dat tikken is niks ergs, in tegendeel: het is deel van de goede werking - hij tikt even extra open en dicht om ervoor te zorgen dat ie goed gangbaar blijft.
En afdoppen kan* maar is zolang de EGR het gewoon goed doet op géén enkel vlak een verbetering (nu ja, behalve dan dat je kan zeggen dat alles wat er niet is niet stuk kan, en dus niet onderhouden hoeft te worden).
De EGR zorgt voor een rustiger verbranding, heeft deels invloed op de roet-uitstoot, belangrijker echter is de beperking van de NOx (en NOx zie je niet en worden normaal niet gemeten maar zijn wel heel vervelende stoffen).
Verder is er iets te zeggen voor de rustiger verbranding bij deellast: de thermische belasting blijft lager en gelijkmatiger.
* Zoals hieronder te lezen valt: het kán, maar het kan alleen met nogal wat gedoe, nl ingrijpen in de software.
Groeten MarcS
Afdoppen kan niet! Het is best mogelijk maar aangezien je ongeveer de hele ECU moet om programmeren is het voordeliger af en toe een nieuwe egr klep te monteren.
Niet voor niets worden er wel kits aangeboden voor een 300 Tdi, Td5, Tdv6 maar niet voor de Puma.........
Niet voor niets worden er wel kits aangeboden voor een 300 Tdi, Td5, Tdv6 maar niet voor de Puma.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
De Puma gaat electronisch in storing wanneer je de EGR zou afdoppen. Afblijven dus zolang de EGR het goed doet.
Tuners zoals Bell auto services en Alive kunnen de EGR tegenwoordig wel softwarematig uitschakelen in combinatie met een remap.
Tuners zoals Bell auto services en Alive kunnen de EGR tegenwoordig wel softwarematig uitschakelen in combinatie met een remap.
- RobStewart
The noise from the EGR klep is normal, in fact I get worried when one of ours doesn't make the noise. On turn off the actuator is actuated to remove excess soot from the klep and housing. If you really want to blank it off then you need to talk to Ian at IRB / Bell you cannot and should not in any circumstances just blank it off.
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- arjan_de_jong
Ongestraft stroppen gaat niet dus.
Dan hoop ik dat schoonmaken nog te doen isdan.
Het geluid wat hij maakt is niet normaal tenminste dat lijkt me sterk. Het is best wel hard. Iemand die 10 meter verder staat kijkt zelf om.
Katjoep katjoep katjoep :P
Het geluid wat hij maakt is niet normaal tenminste dat lijkt me sterk. Het is best wel hard. Iemand die 10 meter verder staat kijkt zelf om.
arjan_de_jong schrijft:
Dat is wel degelijk normaal. Luister maar een keer bij de garage naar een andere Puma. Zit trouwens wel verschil in volume tussen de ene en andere wagen.
Ongestraft stroppen gaat niet dus.
Dat is wel degelijk normaal. Luister maar een keer bij de garage naar een andere Puma. Zit trouwens wel verschil in volume tussen de ene en andere wagen.
Edward van Vugt
- arjan_de_jong
Maar ja hoe luid mag hij zijn. Het geluid was eerst niet. Iig niet zo luid als nu.
Er zijn echt mensen die gewoon er van schrikken zo hard is het.
Het lijkt erg op het geluid in dit filmpje enkel dan nog een stuk luider. Ik zal ook wel proberen er een filmpje van te maken.
Kan het zo zijn dat door vuil het geluid zo erg geworden is?
http://www.youtube.com/watch?v=c4UuPO_brMQ
Het lijkt erg op het geluid in dit filmpje enkel dan nog een stuk luider. Ik zal ook wel proberen er een filmpje van te maken.
arjan_de_jong schrijft:
Dat klinkt idd niet heel fris. Is niet zozeer luider dan mijn 130 maar het klinkt wat beroerder. ;)
Geen idee of je dat eenvoudig kunt schoonmaken, heb het ding nog nooit van dichtbij gezien bij een Puma. :blush: :blush:
Maar ja hoe luid mag hij zijn. Het geluid was eerst niet. Iig niet zo luid als nu.
Dat klinkt idd niet heel fris. Is niet zozeer luider dan mijn 130 maar het klinkt wat beroerder. ;)
Geen idee of je dat eenvoudig kunt schoonmaken, heb het ding nog nooit van dichtbij gezien bij een Puma. :blush: :blush:
Edward van Vugt
- RobStewart
That one doesn't sound "normal" it is too short a duration and sounds strangled, it should be about 5 or 6 evenly pitched squeaks like if you put a family of baby mice in a 50 Tonne press.
(No mice were harmed in the making of this answer)
Rob
(No mice were harmed in the making of this answer)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery