bouw smeerput

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

bouw smeerput

Berichtdoor def92 » 21 Nov 2012, 11:37

Beste,

Ik ben bezig met het bouwen van een schuur om te sleutelen aan oldtimers/autos (nl land rover series/ defenders). Aangezien ik met een plat dak werk en dus geen plaats heb voor een brug, zou ik een smeerput/kuil willen bouwen.

Over een smeerput weet ik het volgende:

-smeerput moet langer zijn dan de auto ivm brand (zodat je niet ingesloten kan geraken)
-smeerput voorzien van elektriciteit
-smeerput voorzien van een klein putje waar een dompelpomp in past om het aanwezige water weg te pompen

nu ivm het milieu zou de smeerput water en olie dicht moeten zijn. Aangezien ik de put zou willen metsen, vroeg ik mij af welke blokken ik moet gebruiken. En wat ik eventueel extra moet doen om er zeker van te zijn dat deze waterdicht zijn.

Een tweede vraag is ivm de afmetingen. Hoe breed maak ik de put?
Hoe diep maak ik de put? (zelf ben ik 1 m 90 groot)

Ook zou ik in de put nog wat extra opbergruimte hebben aan weerszijden, iemand een voorbeeld van hoe dit moet? Hiervoor een goede stutting maken neem ik aan?

Alvast bedankt,

Groeten basjan

Ron63

Re:bouw smeerput

Berichtdoor Ron63 » 21 Nov 2012, 13:05

Misschien kan je hier wat mee

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

def92

Berichtdoor def92 » 21 Nov 2012, 13:52

Ron63 schrijft:
Misschien kan je hier wat mee

Groet Ron

Waarmee? ik denk dat je een link bent vergeten te vermelden.

groeten

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2012, 13:59

De "hier" is groen, klik je daarop kom je bij een websites over smeerputten. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2012, 16:53

in de garage van mijn ouderlijk huis was een kelder (diepe kruipruimte) van 1m60 diep, ik heb destijds een strook van 3m lang, kleine meter breed uit de betonvloer gezaagd en laten zakken (vooraf zandbedje op juiste hoogte gemaakt in de "kelder") din profiel over de vloer geschoven (over de zaagkant) en koker 80-40-4 er onder op de hoekpunten. de rest van de kelder 2m diep uitgegraven.

de vloer van de smeerput lag zo diep, dat ik rechtop onder een normale auto kon staan, iets als opstap gebruiken om hoger te staan is makkelijker dan een uur staan werken aan een auto waaronder je niet kunt staan.

ook verstandig om aan te leggen...afzuiging, of anders toch minstens co-melder(s)
gone

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 22 Nov 2012, 10:50

Hoi Basjan,

Ik zou aan de zijkanten ook een paar "nissen" maken waarin je gereedschap of materiaal kunt leggen. In een van die nissen zet je een bak met absorberend materiaal dat soort kattebak korrels).
Zorg dat de nissen zo hoog zijn dat er een blik bier in past :woohoo: . Een glas voor cognac of whisky is altijd lager! Ruimte voor een potkrik zou je ook altijd moeten hebben.
In een smeerput is er een ongeschreven wet dat de vloer altijd vrij moet zijn van onderdelen en gereedschap. Als je aan het sleutelen bent en door de put loopt en meestal naar boven kijkt, wil je niet struikelen over spullen die op de vloer van de put liggen.
Maak onder de rand aan beide kanten een nis waar je een TL balk in kunt monteren. Werk de leidingen netjes weg in het metsel/betonwerk.
Maak voor het licht ook een schakelaar in de smeerput. Soms is het handig als je even geen uitgebreid licht hebt, maar gewoon even met zo een accu werklamp werkt.
Stopcontacten zou ik ook in een nis wegwerken. Hierdoor voorkom je dat zo een ding net in de weg zit als je weer eens wat zwaars in je handen hebt.

Wat betreft de diepte, je bent 1,90m en je zou theoretisch net met je kin boven de rand moeten uitkomen. De Laro's zijn natuurlijk redelijk hoog van de grond (daar hebben we um ook voor :laugh: ) en dan denk ik dat dit voor jou de goede hoogte is. Minder diep, loop je steeds met je hoofd tegen de aandrijflijn/dwarsbalk, dieper en je moet je steeds rekken.
Wil je wat hoger staan, maak dan een vlonder zo breed als de put is die rechtop kunt zetten.

Als je een opstaande rand maakt zoals in een garage, hou er dan rekening mee dat het een struikel object is. Vlak houden en afdekken is misschien het handigste.

Zorg dat je de smeerput altijd kunt dicht maken met balkjes, dus als deze niet als smeerput in gebruik is, geen spelende kinderen of huisdieren in het gat kunnen vallen. 1.70 meter is toch erg diep.

Voor het gebruik van een krik onder der auto, maak een stalen U balk of koud gewalst profiel met een paar hoekijzers die je net op (beter gezegd in) de rand kunt leggen. Met het oog op eventueel werken aan de versnellingsbak zouden wieltje onder deze balk handig zijn. Dit kun je altijd nog in een later stadium doen.

Als je een dompelpomp gat maakt, leg dan de afvoerleiding/slang ook netjes weggewerkt en laat deze bij een putje uitkomen. Sluit deze niet rechtstreeks op een riolering aan, want dan kan het water ook vanzelf terugstromen bij extreme weersomstandigheden.

Wat betreft materiaalkeuze, ik ben zelf geen bouwkundige maar denk zelf een gestorte vloer 15 tot 20 cm dik en bewapend met een ijzer net. Leg deze vloer in een "zak" van vijverfolie die tot aan de rand van de vloer komt. De zijkanten met betonblokken optrekken waar achter de vijverfolie verwerkt wordt.
Omdat je toch ongeveer 1,50 meter metselwerk krijgt (dus tot onder de vloer) komt er wel wat kracht van de grond op het metselwerk. Misschien (en de bouwkundigen onder ons graag aanvulling) een net betonijzer achter de betonblokken zetten en de boel volstorten met beton. Als je dit doet, vang dan wel de muren aan de binnenkant op met stutten, zodat bij het storten de boel niet in elkaar stort.

Doe het gebruikte betonijzer net wel aarden met een dikke aardkabel (wat ook voor badkamers wordt gebruikt.

De betonblokken als de boel droog is, afwerken met een wegenverf, die je gemakkelijk kunt schoonhouden. Gebruik wel altijd voorstrijkmiddel, anders kun je er tien lagen opsmeren en blijf je onvolkomenheden zien.
Als je een vorstvrije ruimte hebt, eventueel wat goedkope tegels er tegenaan zetten en met twee componenten voegmiddel afwerken. De hoeken van het tegelwerken altijd afwerken met siliconenkit voor vochtige ruimtes. Bij tegelwerk ook altijd de betonblokken voorwerken met voorstrijkmiddel.

Veel inspiratie toegewenst (ik zie het al helemaal voor me :P ). Maak je wel van tevoren een tekening en vermeld daar alle opties in. Het is jammer als je de boel gemetseld hebt en dan er achter komt dat je een leiding of iets dergelijks vergeten hebt.

Ik hoop dat je ook een smeerput-openingsfeest geeft ;)

Groeten en sleutel ze,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

tim

Berichtdoor tim » 22 Nov 2012, 11:14

Ter aanvulling op het verhaal van jos een enkel punt;

20 cm dikke betonvloer is echt "teveel", pakweg 12/15 is dik zat.
Wel wapenen, met betonijzernetten, maasgaten 10/10 cm, op 1/3 deel leggen qwa hoogte van de vloer.
dus bij een dikte van 15, de netten op 5 cm hoogte leggen van het waterdichtefolie, het liefst met materiaaleigen blokjes, dus blokjes van beton.

wanden, jos bedoelt gasbetonblokken, lees bv Y tongblokken, te krijgen in diverse maatvoeringen.
persoonlijk zou ik betonnen wanden storten.

bovenzijde afwerking, goed idee van jos, gebruik dan gegalvaniseerde L profielen die je gelijk verwerkt met het maken van de wanden indien van beton.
bij gebruik van Y tong kun je later het profiel/vorm er nog uit halen.
Verwerk meer dan je lief is electra, nu kan het perfect vanwege nieuwbouw.
Een waterpunt/kraan is ook te overwegen.

vloer, je zou hem licht hellend naar 1 zijde kunnen storten en aan het eind een soort verdiepte douchegoot.
het mooiste is een afvoer met dompelpomp, maar wel weer kostend opdrijvend.
indien je keuze voor een pomp, bezuinig hier niet op, koop een Dap pomp, kost wat , maar echt goed spul.
Maak de put ruimer dan noodzakelijk.Eenmaal die bobcat erin, maakt die extra cuub grond eruit graven ook geen bal meer uit.
Tenzij je het met de schep gaat doen, indien soo, veel sterkte! ;)

indien je een nadere afwerking van de wanden wilt hebben bij beton/gasbetonkeuze, bijvoorbeeld tegels(neem gewoon de goedkope 15/15 cm mosa tegeltjes), het oppervlak eerst behandelen met betocontact, en daarna pas tegelen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 22 Nov 2012, 13:30

Misschien is het ook wel handig om te vertellen op wat voor grond je bouwt, hoe de fundering van je garage eruit gaat zien. Dan kan je pas iets nuttigs zeggen over de dikte van je betonvloer e.d.

Ik vraag me ook af hoe je met een bobcat een smeerput van 160cm wil uitgraven.. :laugh:

iemand een architect nodig?

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 22 Nov 2012, 13:32

Herstel: dit is blijkbaar ook een Bobcat:

iemand een architect nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2012, 13:44

TomVooges schrijft:
Herstel: dit is blijkbaar ook een Bobcat:

Bobcat is idd een merk en de machine die jij als Bobcat kent is een schranklader. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”