bouw smeerput

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:bouw smeerput

Berichtdoor tim » 27 Nov 2012, 22:21

Roger B. schrijft:
Marco 109 schrijft:
Edward schrijft:

Marco heeft ook zo'n smalle put en daar sleutel je niet voor je lol in.....


Klopt helemaal 't is dat hij er al in zat. Jammer, want er was ook prima plaats geweest voor een brug.....


en nu? die put kiep je vol, stukkie vloer erin storten en brug plaatsen.....


Ik mis er eentje, namelijk die deurwaarder.
En volgens mij komt ie op plek 2, tussen "en nu" en "volkiepen"..

Afijn, mooie put en fraai op de foto gezet.
Alleen heeft hij wel het voordeel dat hij (deels) binnen bestaande muren kan bouwen
Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre, zeker ook gezien het type blok wat hij vervolgens gebruikt, je hier het risico loop dat de oude bakstenen muren teveel ballast gaan worden.
De oude situatie was dat deze muren aan beide kanten waren opgesloten door grond.
In de nieuwe situatie wordt dat iig deels teniet gedaan, immers het pakket bestaat nu uit de oude muur, een schagt zand , de nieuwe muur( iets van kalkzandsteen) en dan de holle put.
Of is mijn vraag te theoretisch?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:bouw smeerput

Berichtdoor Marco 109 » 28 Nov 2012, 11:51

Roger B. schrijft:
Marco 109 schrijft:
Edward schrijft:

Marco heeft ook zo'n smalle put en daar sleutel je niet voor je lol in.....


Klopt helemaal 't is dat hij er al in zat. Jammer, want er was ook prima plaats geweest voor een brug.....


en nu? die put kiep je vol, stukkie vloer erin storten en brug plaatsen.....


Geduld, jonge.... Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd......
Ooit gaat de hele garage eraf, en komt er een nieuwe (lees betere) garage voor terug.
Maar ja, ik ben hier de directeur niet. Al heb ik wel toestemming om te zeggen dat ik hier de baas ben....
Overigesn is een slechte put nog altijd veel makkelijker dan op je rug onder de auto....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:bouw smeerput

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2012, 11:56

Marco 109 schrijft:
Roger B. schrijft:
Marco 109 schrijft:
Edward schrijft:

Marco heeft ook zo'n smalle put en daar sleutel je niet voor je lol in.....


Klopt helemaal 't is dat hij er al in zat. Jammer, want er was ook prima plaats geweest voor een brug.....


en nu? die put kiep je vol, stukkie vloer erin storten en brug plaatsen.....


Geduld, jonge.... Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd......
Ooit gaat de hele garage eraf, en komt er een nieuwe (lees betere) garage voor terug.
Maar ja, ik ben hier de directeur niet. Al heb ik wel toestemming om te zeggen dat ik hier de baas ben....
Overigesn is een slechte put nog altijd veel makkelijker dan op je rug onder de auto....



Ik zie hier een nieuw spreekwoord (ofwel een nieuwe "oude chinese wijsheid") ontstaan:

Beter een gat in de grond als een gat in je hand.

Groeten MarcS

def92
Berichten: 126
Lid geworden op: 26 Jan 2011, 18:33

Re:bouw smeerput

Berichtdoor def92 » 10 Dec 2012, 22:25

jos.daalmans schrijft:
Hoi Basjan,

Ik zou aan de zijkanten ook een paar "nissen" maken waarin je gereedschap of materiaal kunt leggen. In een van die nissen zet je een bak met absorberend materiaal dat soort kattebak korrels).
Zorg dat de nissen zo hoog zijn dat er een blik bier in past :woohoo: . Een glas voor cognac of whisky is altijd lager! Ruimte voor een potkrik zou je ook altijd moeten hebben.
In een smeerput is er een ongeschreven wet dat de vloer altijd vrij moet zijn van onderdelen en gereedschap. Als je aan het sleutelen bent en door de put loopt en meestal naar boven kijkt, wil je niet struikelen over spullen die op de vloer van de put liggen.
Maak onder de rand aan beide kanten een nis waar je een TL balk in kunt monteren. Werk de leidingen netjes weg in het metsel/betonwerk.
Maak voor het licht ook een schakelaar in de smeerput. Soms is het handig als je even geen uitgebreid licht hebt, maar gewoon even met zo een accu werklamp werkt.
Stopcontacten zou ik ook in een nis wegwerken. Hierdoor voorkom je dat zo een ding net in de weg zit als je weer eens wat zwaars in je handen hebt.

Wat betreft de diepte, je bent 1,90m en je zou theoretisch net met je kin boven de rand moeten uitkomen. De Laro's zijn natuurlijk redelijk hoog van de grond (daar hebben we um ook voor :laugh: ) en dan denk ik dat dit voor jou de goede hoogte is. Minder diep, loop je steeds met je hoofd tegen de aandrijflijn/dwarsbalk, dieper en je moet je steeds rekken.
Wil je wat hoger staan, maak dan een vlonder zo breed als de put is die rechtop kunt zetten.

Als je een opstaande rand maakt zoals in een garage, hou er dan rekening mee dat het een struikel object is. Vlak houden en afdekken is misschien het handigste.

Zorg dat je de smeerput altijd kunt dicht maken met balkjes, dus als deze niet als smeerput in gebruik is, geen spelende kinderen of huisdieren in het gat kunnen vallen. 1.70 meter is toch erg diep.

Voor het gebruik van een krik onder der auto, maak een stalen U balk of koud gewalst profiel met een paar hoekijzers die je net op (beter gezegd in) de rand kunt leggen. Met het oog op eventueel werken aan de versnellingsbak zouden wieltje onder deze balk handig zijn. Dit kun je altijd nog in een later stadium doen.

Als je een dompelpomp gat maakt, leg dan de afvoerleiding/slang ook netjes weggewerkt en laat deze bij een putje uitkomen. Sluit deze niet rechtstreeks op een riolering aan, want dan kan het water ook vanzelf terugstromen bij extreme weersomstandigheden.

Wat betreft materiaalkeuze, ik ben zelf geen bouwkundige maar denk zelf een gestorte vloer 15 tot 20 cm dik en bewapend met een ijzer net. Leg deze vloer in een "zak" van vijverfolie die tot aan de rand van de vloer komt. De zijkanten met betonblokken optrekken waar achter de vijverfolie verwerkt wordt.
Omdat je toch ongeveer 1,50 meter metselwerk krijgt (dus tot onder de vloer) komt er wel wat kracht van de grond op het metselwerk. Misschien (en de bouwkundigen onder ons graag aanvulling) een net betonijzer achter de betonblokken zetten en de boel volstorten met beton. Als je dit doet, vang dan wel de muren aan de binnenkant op met stutten, zodat bij het storten de boel niet in elkaar stort.

Doe het gebruikte betonijzer net wel aarden met een dikke aardkabel (wat ook voor badkamers wordt gebruikt.

De betonblokken als de boel droog is, afwerken met een wegenverf, die je gemakkelijk kunt schoonhouden. Gebruik wel altijd voorstrijkmiddel, anders kun je er tien lagen opsmeren en blijf je onvolkomenheden zien.
Als je een vorstvrije ruimte hebt, eventueel wat goedkope tegels er tegenaan zetten en met twee componenten voegmiddel afwerken. De hoeken van het tegelwerken altijd afwerken met siliconenkit voor vochtige ruimtes. Bij tegelwerk ook altijd de betonblokken voorwerken met voorstrijkmiddel.

Veel inspiratie toegewenst (ik zie het al helemaal voor me :P ). Maak je wel van tevoren een tekening en vermeld daar alle opties in. Het is jammer als je de boel gemetseld hebt en dan er achter komt dat je een leiding of iets dergelijks vergeten hebt.

Ik hoop dat je ook een smeerput-openingsfeest geeft ;)

Groeten en sleutel ze,

Jos


Aangezien ik morgen begin met metsen van de smeerput, had ik nog een vraagje ivm de nissen. Wat zijn hier de mogelijkheden voor? Een h-profiel op zijn kant leggen? of zijn er betere oplossingen. IK zou een nis willen voor verlichting en gereedschap in weg te leggen.

groeten bas

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:bouw smeerput

Berichtdoor Luke » 12 Dec 2012, 04:36

Hallo mensen,

Ook voor mij een bijzonder actueel topicje en erg interessant.
Bouw van mijn werkplaats begint in loop van 2013, en smeerput wordt direct deel van aanleg van de vloer, dus volg het topic nauwgezet.

Ook ik heb al veel na lopen denken over hoe en wat , en hoe de put er uit moet zien, wat ik erin wil hebben en ga zo maar door. Ik ben diverse bijzonder goeie ideeen tegen gekomen, waaronder de andere kopse muur, dus die aan da tegenover liggende kan van de trap voorzien van een stellingkast of in ieder geval "planken" om gereedschap in op te bergen, en de nissen over de langen kanten

Ik heb wellicht ook wat aanvullende ideetjes.
Het kwam al eerder deels voorbij, maar zelf ben ik van plan om een rollend karretje te maken van staal of ijzer en dus niet een enkele balk, waar je evt een pot krik op kan zetten op de gewenste posite en locatie, Hou er dan wel rekening mee dat je dat " karretje: wel mut kunnen vergendelen zodat hij niet ongewenst aan de rol gaat.
Mij idee was het om een stalen hoekprofiel oid te nemen in de lengterichting van de putwaar die wieltjes in lopen
het karretje moet je wel zo uit kunne nemen als je dat wilt,
Karretje is ook handig om gereedschap op te lekken tijdens je klus, of een olie opvanbak op te zetten, etc

Wat ik ook mis in dit topic, is dat er niet bij stil gestaan wordt dat je de put ook af moet kunnen dekken als je hem niet gebruikt
Het laatste wat je wilt is je everstappen en en daardoor een kleine 2 meter naar beneden flikkeren (excuse my french)

Wat betreft de vloe denk ik zelf aan een heel heel ligt aflopende vloer, (met aan het eind een goot, en het was een erg goed idee om dat onder je trap te maken zodat het water naar een plek stroomt waar je er geen last van hebt, wel denk ik dat die plek voor onderhoud beriekbaar moet blijven, denk aan verstopt afvooer putje of schoonmaken van het gootje zelf etc.
Dus moet je trapje of dusdanig ligt zijn dat het uitneembaar is, of smal genoeg dat je er ook langs kan lopen.

Let bij de aanleg van de verlichting erop dat het licht niet in je smoel schijnt als je bezig bent in die put, niets zo hinderlijk als dat. Denk aan een looplamp die geen afschermkap heeft. En als je het verkeerd aanlegt is er meestal geen weg meer terug.

Zelf loop ik ook nog met een paar onopgeloste vragen.
Ikzelf zou graag willen dat ik een daadwerkelijke afvoer voor het water heb in die put. Immers als de boel flink smerig is zou het pretig zijn als je hem even met een hogedrukspuit schoon kan maken, en dan heb je toch al snel flink wat water. maar je zit dan al op een putdiepte van 2 meter zeg maar, en hoe ga je dan je water nog wegkrijgen, dat kan haast niet zonder pomp dan denk ik. en dan nog wat, dat water is ook nog eens flink vervalt met olie of vet, dus zal je in dat afvoer systeem ook nog eens een vet / olie afschijder moeten hebben en dat op die diepte!
Veiligheidshalve denk ik in mijn geval aan gestorte betonnen wanden (zand grond)

Wat de putdiepte betreft....
Ikzelf zou uitgaan van je eigen lengte uiteraard, plus genoeg ruimte om onder de auto door te kunnen lopen zonder je kop te stoten tegen het laagst hangende onderdeel aan die auto, stuurstangen, carterpan, differentieelbollen etc. Hou er echter wel rekening mee dat je ook niet te hoog moet hoven te rijken. boven je macht werken is waardeloos en zeer ongezond. Maar en dat kwam wel al eerder voorbij, je kan beter op een opstapje gaan staan in die put op het moment dat je aan het sleutelen bent, als dat je om de haverklap onverwacht je kop stoot.
bodemvrijheid (lees kopvrijheid) heeft in mijn geval dan ook de voorkeur
Ik wil bij het omhoogkijken (let op dit punt is van belang, want je kijkt in een put nl altijd OMHOOG, en dus moet je vanuit dat idee redeneren denk ik) onder die auto nog tenminste 10 cm ruimte hebben tov het laagste punt van die auto

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:bouw smeerput

Berichtdoor Luke » 12 Dec 2012, 04:44

En nog een puntje......

Denk na over de breedte

Sta van te voren even goed stil bij de gebruiksdoeleinden van je put.
Is hij alleen om aan je laro te sleutelen dan kan hij relatief breed zijn, is hij er om ook aan andere auto's te knutselen dan zal je een compromis moeten nemen. Maar te smal en je kan je kont niet meer keren in de put

Overigens zullen de belgen wel een patent hebben op een smeerput voor motorfietsen :woohoo:

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten