Berichtdoor Luke » 12 Dec 2012, 04:36
Hallo mensen,
Ook voor mij een bijzonder actueel topicje en erg interessant.
Bouw van mijn werkplaats begint in loop van 2013, en smeerput wordt direct deel van aanleg van de vloer, dus volg het topic nauwgezet.
Ook ik heb al veel na lopen denken over hoe en wat , en hoe de put er uit moet zien, wat ik erin wil hebben en ga zo maar door. Ik ben diverse bijzonder goeie ideeen tegen gekomen, waaronder de andere kopse muur, dus die aan da tegenover liggende kan van de trap voorzien van een stellingkast of in ieder geval "planken" om gereedschap in op te bergen, en de nissen over de langen kanten
Ik heb wellicht ook wat aanvullende ideetjes.
Het kwam al eerder deels voorbij, maar zelf ben ik van plan om een rollend karretje te maken van staal of ijzer en dus niet een enkele balk, waar je evt een pot krik op kan zetten op de gewenste posite en locatie, Hou er dan wel rekening mee dat je dat " karretje: wel mut kunnen vergendelen zodat hij niet ongewenst aan de rol gaat.
Mij idee was het om een stalen hoekprofiel oid te nemen in de lengterichting van de putwaar die wieltjes in lopen
het karretje moet je wel zo uit kunne nemen als je dat wilt,
Karretje is ook handig om gereedschap op te lekken tijdens je klus, of een olie opvanbak op te zetten, etc
Wat ik ook mis in dit topic, is dat er niet bij stil gestaan wordt dat je de put ook af moet kunnen dekken als je hem niet gebruikt
Het laatste wat je wilt is je everstappen en en daardoor een kleine 2 meter naar beneden flikkeren (excuse my french)
Wat betreft de vloe denk ik zelf aan een heel heel ligt aflopende vloer, (met aan het eind een goot, en het was een erg goed idee om dat onder je trap te maken zodat het water naar een plek stroomt waar je er geen last van hebt, wel denk ik dat die plek voor onderhoud beriekbaar moet blijven, denk aan verstopt afvooer putje of schoonmaken van het gootje zelf etc.
Dus moet je trapje of dusdanig ligt zijn dat het uitneembaar is, of smal genoeg dat je er ook langs kan lopen.
Let bij de aanleg van de verlichting erop dat het licht niet in je smoel schijnt als je bezig bent in die put, niets zo hinderlijk als dat. Denk aan een looplamp die geen afschermkap heeft. En als je het verkeerd aanlegt is er meestal geen weg meer terug.
Zelf loop ik ook nog met een paar onopgeloste vragen.
Ikzelf zou graag willen dat ik een daadwerkelijke afvoer voor het water heb in die put. Immers als de boel flink smerig is zou het pretig zijn als je hem even met een hogedrukspuit schoon kan maken, en dan heb je toch al snel flink wat water. maar je zit dan al op een putdiepte van 2 meter zeg maar, en hoe ga je dan je water nog wegkrijgen, dat kan haast niet zonder pomp dan denk ik. en dan nog wat, dat water is ook nog eens flink vervalt met olie of vet, dus zal je in dat afvoer systeem ook nog eens een vet / olie afschijder moeten hebben en dat op die diepte!
Veiligheidshalve denk ik in mijn geval aan gestorte betonnen wanden (zand grond)
Wat de putdiepte betreft....
Ikzelf zou uitgaan van je eigen lengte uiteraard, plus genoeg ruimte om onder de auto door te kunnen lopen zonder je kop te stoten tegen het laagst hangende onderdeel aan die auto, stuurstangen, carterpan, differentieelbollen etc. Hou er echter wel rekening mee dat je ook niet te hoog moet hoven te rijken. boven je macht werken is waardeloos en zeer ongezond. Maar en dat kwam wel al eerder voorbij, je kan beter op een opstapje gaan staan in die put op het moment dat je aan het sleutelen bent, als dat je om de haverklap onverwacht je kop stoot.
bodemvrijheid (lees kopvrijheid) heeft in mijn geval dan ook de voorkeur
Ik wil bij het omhoogkijken (let op dit punt is van belang, want je kijkt in een put nl altijd OMHOOG, en dus moet je vanuit dat idee redeneren denk ik) onder die auto nog tenminste 10 cm ruimte hebben tov het laagste punt van die auto
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP)
(noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders

)