voorwiellager defender td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rene v d burg
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 Okt 2009, 22:10
Locatie: wateringen

voorwiellager defender td5

Berichtdoor rene v d burg » 10 Nov 2012, 08:04

hallo allemaal

moet ik de moer van het voorwiel lager borgen ?
af is goed vast draaien genoeg

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: voorwiellager defender td5

Berichtdoor RobStewart » 10 Nov 2012, 08:47

Rene,

Draai de naafmoer vast tot 210 Nm. Stek de naafmoer.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

rene v d burg
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 Okt 2009, 22:10
Locatie: wateringen

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor rene v d burg » 10 Nov 2012, 10:00

hoi rob
ik heb een pijp sleutel daar kan ik geen moment sleutel op zetten

wat bedoel je met Stek de naafmoer

gr v rene

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2012, 11:52

rene v d burg schrijft:
hoi rob
ik heb een pijp sleutel daar kan ik geen moment sleutel op zetten


Met een "gemodificeerde" dop kan je toch een momentsleutel op de pijp zetten.

Een stukje buis dwars voorop een afgeschreven dop lassen. Steek daarna een pen door de Pijpsleutel en het buisje - en voila.
Als je dat stukje buis slim dimensioneert zit alles ook nog leuk gecentreerd.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor RobStewart » 10 Nov 2012, 15:28

rene v d burg wrote:
wat bedoel je met Stek de naafmoer


The Td5 hub nut is a single shot nut with collapsible collar that when tightened you hit to flatten the edge to compress to the the flat of the stub axle .

The torque (210Nm) is important as it sets the end float on the bearings against the spacer on the inside of the hub. It is also important to pack both the bearings with grease and half fill the hub itself with grease as this is the only lubrication the bearings get.

We have a modified hub nut spanner which has a socket welded into the center allowing us to tighten the nuts to the correct torque.

If you don't have access to this then all I can say is 210Nm is a lot of force on a normal hub nut spanner and you will have to use a long bar to get the required force.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

rene v d burg
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 Okt 2009, 22:10
Locatie: wateringen

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor rene v d burg » 10 Nov 2012, 17:11

sleutel gelast met een oude dop en een pijp goed iedee
maar als ik hem op de 210 nm vast draai vind ik dat de naaf
wat moerlijker gaat draaien klopt dit of moet hij als je hem een slinger
geeft rond blijven draaien
andere kant van de auto het zelfde als ik hem aan draai die zat normaal iets losser


gr v rene

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 19:02

een naaf met nieuw ingevette lagers draait altijd iets zwaarder dan een naaf die al een tijdje loopt.

de constructie bij een naaf van een Td5, met die bus tussen de lagers kun je, als je de juiste afstelbus ertussen hebt (lagers en bus niet vervangen bijvoorbeeld) de lagers niet te strak zetten.

als je nieuwe lagers geplaatst hebt is het mogelijk dat de bus niet lang genoeg is, en je de lagers dus met aandraaien te vast zet
gone

rene v d burg
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 Okt 2009, 22:10
Locatie: wateringen

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor rene v d burg » 10 Nov 2012, 19:32

ik heb van mijn rechter wiel de lagers vervangen maar niet de bus
nu moet ik kracht zetten om de naaf te draaien

maar mijn linker wiel heb ik niets aan gedaan alleen de bout op 210 nm gezet omdat de moer
niet echt vast zat draait nu net zo als rechts

moet hij nu iets losser of gewoon zo gaan rijden wat zal ik doen??????????

gr v rene

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 19:52

werkplaatshandboek lezen en aanwijzing volgen?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:voorwiellager defender td5

Berichtdoor RobStewart » 10 Nov 2012, 20:29

Roger B. wrote:
werkplaatshandboek lezen en aanwijzing volgen?


Actually this one ... as Roger says ;)

Rob [file name=Voorwiellager.pdf size=68080]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/Voorwiellager.pdf[/file]
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten