Goed,
goed gemuts opweg naar de ikea(ja ja , het kan..) voor een schemerlamp EN een paar worstenbroodjes van wel 0.50 eurocent per stuk, amper de woonplaats verlaten en jawel, na opgetrokken bij het stoplicht geen aandrijving meer.
een hoop koffiemolen geluid, en in geen enkele versnelling meer tractie.
op welke wijze kun je bepalen of het de hoofd of tussenbak is?
even vermelden:
de laatste week ervaarde ik een wel af en toe ergaanwezige kloink, dit dus niet echt seriues genomen..
puntje 2: moet ook erkennen dat ik een jaar lang(tot vanavond dus) in difflock reed, vanwege het ontbreken van de vooraandrijfas :blush:
mijn gok is de tussenbak, maar is er een relatief eenvoudige wijze om dat kort te sluiten?
(lt 77 en lt 230 1.2)
Fred Flinstone status..
Fred Flinstone status..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
Re: Fred Flinstone status..
mijn gok is uitgaande as van de hoofdbak en inputgear van de tussenbak....splines lekker weggesleten
gone
Als je de tussenbak hebt gedemonteerd, kun je dan van buitenaf de status van het inputgear zien, beoordelen?
hoofdas Vbak, de splines spreekt voor zich.
hoofdas Vbak, de splines spreekt voor zich.
110 HT 200 Tdi 1989.
Tussenbak demonteren is niet nodig. Ronde deksel achterop tussenbak losdraaien, lagerring lostikken en je kunt de hele inputgear er zo uit pakken. Daar zul je vermoedelijk geen spiebanen meer in zien net zoals de uitgaande as van de bak waarschijnlijk afgesleten zal zijn. :(
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Okee , duidelijk.
zojuist idd even wat plaatjes opgezocht op google.
even vooruit denken; stel dat dit het euvel is, begrijp ik dat het vervangen van het/de inputgear dan gaat als bij wijze van spreken het verwisselen van een cassetebandje, dus via die deksel, of crieer ik nu een tsunamie van een lachaanval?
de hoofdas van de V-bak; moet die bak daar geheel voor uit elkaar?
even vooruit denken; stel dat dit het euvel is, begrijp ik dat het vervangen van het/de inputgear dan gaat als bij wijze van spreken het verwisselen van een cassetebandje, dus via die deksel, of crieer ik nu een tsunamie van een lachaanval?
110 HT 200 Tdi 1989.
tim schrijft:
Ja, dus als dat het blijkt te zijn dan moet zowel de tussenbak als de hoofdbak eraf. De secundaire as wisselen van de hoofdbak is eigenlijk niet zelf te doen. Kan wel maar dan moet je wel heel veel tooling maken voor één keer. Dus is het simpeler om een andere bak te zoeken of een gereviseerde te kopen bij bv Ashcroft.
De tussenbak mankeert waarschijnlijk niets en daarvan kun je de inputgear gewoon wisselen. Dat is idd erg eenvoudig. (Al ben ik van een andere generatie dan jij, want wat is een cassettebandje? Is dat de voorloper van een mp3?) Heel strikt genomen moet je dan ook het tandwiel in de tussenbak wisselen dat de inputgear weer aandrijft, maar dat doe ik nooit (mits het er goed uitziet uiteraard) en dat heeft nog geen problemen gegeven. ;)
Okee , duidelijk.
Ja, dus als dat het blijkt te zijn dan moet zowel de tussenbak als de hoofdbak eraf. De secundaire as wisselen van de hoofdbak is eigenlijk niet zelf te doen. Kan wel maar dan moet je wel heel veel tooling maken voor één keer. Dus is het simpeler om een andere bak te zoeken of een gereviseerde te kopen bij bv Ashcroft.
De tussenbak mankeert waarschijnlijk niets en daarvan kun je de inputgear gewoon wisselen. Dat is idd erg eenvoudig. (Al ben ik van een andere generatie dan jij, want wat is een cassettebandje? Is dat de voorloper van een mp3?) Heel strikt genomen moet je dan ook het tandwiel in de tussenbak wisselen dat de inputgear weer aandrijft, maar dat doe ik nooit (mits het er goed uitziet uiteraard) en dat heeft nog geen problemen gegeven. ;)
Edward van Vugt
Edward schrijft:
(Al ben ik van een andere generatie dan jij, want wat is een cassettebandje? Is dat de voorloper van een mp3?)
Nou, dat herken ik wel inderdaad.
zo was ik een tijdje geleden in groningen, verdwaalde daar ter plekke en vroeg aan een plaatselijk hoevebewoner de weg.
Gooser kijkt me een beetje onderzoekend aan, rukt mijn defecte tom tom uit de auto en veronderneerd dat ik maar eens een paar dagen tegen kost en inwoning hem moet helpen met een of ander dakrenovatieprojeccie..
afijn, ik had toch niets te doen, en dacht waarom niet.
maar nou komt de clou, we hadden het over generatie verschil met bijbehorende werkmentaliteit, dan denk je , nou die eigenaar helpt gewoon mee aan zijn eigen dak, toch?
afijn 2, ik sleuren met pannen, binten, nokvorsten, de ganze dag.
en hij??
die gooser was de hele dag in de weer met een of ander mechnanische giraffe op 2850 /85/20 bandjes , en aan het experimenteren met intercoolers, turboladers, laptops eraan hangen en god weet niet wat meer allemaal!!
maar helpen aan zijn eigen dak??, hoo maar!
tsjonge jonge zeg...
Hier kan ik wat mee! Ik ga ermee aan de slag, morgenochtend die deksel eraf sleutelen.
Veel dank.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
Nee Ed, de voorloper van de MP3 was de CD, het cassettebandje is nog ouder.... en hoe jong je je ook voelt...jij ben meer dan oud zat om oud genoeg te zijn om cassettebandjes te kennen.... sorry jong... volgend jaar al Abraham?? of was het over twee jaar pas :laugh:??
gone
Roger B. schrijft:
Nou, die koek heb je al weer verspeeld en ook de koffie is van de baan. Ik schuif morgen dat fosiel van je wel op het gras, ken je daar je dalpakking en spruitstuk erin lepelen. Als je nu dan wel de juiste onderdelen hebt weten te bestellen. :angry: :angry:
Nee Ed, de voorloper van de MP3 was de CD, het cassettebandje is nog ouder.... en hoe jong je je ook voelt...jij ben meer dan oud zat om oud genoeg te zijn om cassettebandjes te kennen.... sorry jong... volgend jaar al Abraham?? of was het over twee jaar pas :laugh:??
Nou, die koek heb je al weer verspeeld en ook de koffie is van de baan. Ik schuif morgen dat fosiel van je wel op het gras, ken je daar je dalpakking en spruitstuk erin lepelen. Als je nu dan wel de juiste onderdelen hebt weten te bestellen. :angry: :angry:
Edward van Vugt
Roger B. schrijft:
Goed gegokt :( ;)
goed, goede bak inmiddels bij bowy gekocht, we gaan weer richting het noorden en vervolgens weer een weekendje sleutelen.
heerlijk, kijk er echt naar uit..
mijn gok is uitgaande as van de hoofdbak en inputgear van de tussenbak....splines lekker weggesleten
Goed gegokt :( ;)
goed, goede bak inmiddels bij bowy gekocht, we gaan weer richting het noorden en vervolgens weer een weekendje sleutelen.
heerlijk, kijk er echt naar uit..
110 HT 200 Tdi 1989.