Ik rij op een snelweg en plots harde tikken, zeg maar klappen van de motor en zwarte rook als ik gas geef, vermogen neemt flink af.
ANWB man ruikt diesel in de motorolie, en wat betreft de zwarte rook zal 't ook wel andersom zijn, vermoed ik.
Auto staat nu bij 'mijn' monteur.
Er wordt gedacht aan:
Verstuiver stuk (klopt niet helemaal met klappend geluid)
Kleppenstoter stuk. Bij bekende is die kleppenstoterstang(?)in 3-en gebarsten en gaf dezelfde 'klachten'
Wat staat mij te wachten?
Motor stuk 110
Re:Motor stuk 110
Distributie riem geknapt(?)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Motor stuk 110
300Tdi? Puma 2.4Td? Td5? 200Tdi?
Misschien wat kleppen verbogen? klepstoters aan gort?
Cilinderkop vervangen?
OF een kapotte verstuiver dat die niet meer mee doet of veel te veel en gewoon leegloopt zonder drukopbouw...
Dan loopt ie op 3 cilinders en dat is niet zo fijn.
Misschien wat kleppen verbogen? klepstoters aan gort?
Cilinderkop vervangen?
OF een kapotte verstuiver dat die niet meer mee doet of veel te veel en gewoon leegloopt zonder drukopbouw...
Dan loopt ie op 3 cilinders en dat is niet zo fijn.
Re:Motor stuk 110
200 tdi
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Motor stuk 110
zwarte rook kan ook teveel diesel/te weinig lucht zijn, daar heb je geen motorolie voor nodig in de verbranding.
gone
Re:Motor stuk 110
Zo, wat een mazzel zeg!
Mijn monteur belde vanavond, het stelschroefje van de kleppen zat los en was zelfs nog terug te vinden. Geen verdere schade!
Ik zal voor de zekerheid maar olie verversen, welk merk/type wordt aangeraden voor de 200Tdi?
Nu schakelt hij al een tijdje terug naar 2 alleen met flink wat tussengas, opschakelen gaat prima. Iets met de synchro ringen. Is dat een flinke klus?
Ook het koppelingspunt vind ik wat hoog, dus hier de koppelingsplaat vervangen denk ik?
Kan er zowiezo een 6-bak onder?
18 november ben ik er weer bij!
Mijn monteur belde vanavond, het stelschroefje van de kleppen zat los en was zelfs nog terug te vinden. Geen verdere schade!
Ik zal voor de zekerheid maar olie verversen, welk merk/type wordt aangeraden voor de 200Tdi?
Nu schakelt hij al een tijdje terug naar 2 alleen met flink wat tussengas, opschakelen gaat prima. Iets met de synchro ringen. Is dat een flinke klus?
Ook het koppelingspunt vind ik wat hoog, dus hier de koppelingsplaat vervangen denk ik?
Kan er zowiezo een 6-bak onder?
18 november ben ik er weer bij!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Motor stuk 110
de bak, neem aan en lt77 demonteren, daar gebruik je nogal wat speciale trekkers voor, die bij elkaar kopen/maken kost meer dan een gereviseerde bak....
6 bak is er niet voor de 2000tdi, dus moet je er een vinden die passend te maken is, maar dan moet je zien dat de overbrenging
6 bak is er niet voor de 2000tdi, dus moet je er een vinden die passend te maken is, maar dan moet je zien dat de overbrenging
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Motor stuk 110
jgeurtsj schrijft:
Niets is onmogelijk, maar een 6-bak (dwz eentje waar de 6e versnelling ook vooruit gaat en de 7e de achteruit is) zal lastig worden.
Wat je wel kan doen is
1º een andere tussenbak (of alleen de tandwielenset) monteren.
Je hebt grofweg tussenbakken van 1:1,6 (gebruikt bij de oude NA-diesels), 1:1,4 (standaard in de latere turbo's) en 1:1,2 (zit in de Disco en een enkele Defender). Als je nu een 1:1,4 hebt dan kan je naar 1:1,2 gaan en daarmee krijg je een "halve versnelling" bovenop alle versnellingen (dus wellicht moet je in moeilijker omstandigheden terug naar low). Als je een naar 200Tdi omgebouwde auto hebt dan zou het kunnen dat je nog de oude 1:1,6 hebt (dan mis je dus echt een 5e versnelling) en dan heb je dus twee mogelijkheden 1:1,4 en 1:1,2.
2º Als een "ipv 6-bak" kan je een overdrive monteren.
GKN leverde een mooie overdrive die echter nog wel eens problemen gaf (en GKN is de productie gestopt), RockyMountains adverteert opnieuw met een overdrive (die verbeterd zou zijn tov hun vorige). Met een overdrive heb je hetzelfde resultaat als een 6 bak, met de GKN zelfs beter (want daarmee kan je heel snel wisselen tussen overdrive in en uit), alleen zou ik die GKN gezien de reputatie niet direct aanbevelen.
Groeten MarcS
Zo, wat een mazzel zeg!
Mijn monteur belde vanavond, het stelschroefje van de kleppen zat los en was zelfs nog terug te vinden. Geen verdere schade!
Ik zal voor de zekerheid maar olie verversen, welk merk/type wordt aangeraden voor de 200Tdi?
Nu schakelt hij al een tijdje terug naar 2 alleen met flink wat tussengas, opschakelen gaat prima. Iets met de synchro ringen. Is dat een flinke klus?
Ook het koppelingspunt vind ik wat hoog, dus hier de koppelingsplaat vervangen denk ik?
Kan er zowiezo een 6-bak onder?
18 november ben ik er weer bij!
Niets is onmogelijk, maar een 6-bak (dwz eentje waar de 6e versnelling ook vooruit gaat en de 7e de achteruit is) zal lastig worden.
Wat je wel kan doen is
1º een andere tussenbak (of alleen de tandwielenset) monteren.
Je hebt grofweg tussenbakken van 1:1,6 (gebruikt bij de oude NA-diesels), 1:1,4 (standaard in de latere turbo's) en 1:1,2 (zit in de Disco en een enkele Defender). Als je nu een 1:1,4 hebt dan kan je naar 1:1,2 gaan en daarmee krijg je een "halve versnelling" bovenop alle versnellingen (dus wellicht moet je in moeilijker omstandigheden terug naar low). Als je een naar 200Tdi omgebouwde auto hebt dan zou het kunnen dat je nog de oude 1:1,6 hebt (dan mis je dus echt een 5e versnelling) en dan heb je dus twee mogelijkheden 1:1,4 en 1:1,2.
2º Als een "ipv 6-bak" kan je een overdrive monteren.
GKN leverde een mooie overdrive die echter nog wel eens problemen gaf (en GKN is de productie gestopt), RockyMountains adverteert opnieuw met een overdrive (die verbeterd zou zijn tov hun vorige). Met een overdrive heb je hetzelfde resultaat als een 6 bak, met de GKN zelfs beter (want daarmee kan je heel snel wisselen tussen overdrive in en uit), alleen zou ik die GKN gezien de reputatie niet direct aanbevelen.
Groeten MarcS
Re:Motor stuk 110
Landmarcs schrijft:
Mocht je een overdrive willen, kijk ook eens naar deze:
http://www.roamerdrive.com/
...en schrik niet van de prijs :)
2º Als een "ipv 6-bak" kan je een overdrive monteren.
GKN leverde een mooie overdrive die echter nog wel eens problemen gaf (en GKN is de productie gestopt), RockyMountains adverteert opnieuw met een overdrive (die verbeterd zou zijn tov hun vorige). Met een overdrive heb je hetzelfde resultaat als een 6 bak, met de GKN zelfs beter (want daarmee kan je heel snel wisselen tussen overdrive in en uit), alleen zou ik die GKN gezien de reputatie niet direct aanbevelen.
Mocht je een overdrive willen, kijk ook eens naar deze:
http://www.roamerdrive.com/
...en schrik niet van de prijs :)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Motor stuk 110
Dixo schrijft:
Ik denk dat de RockyMountains en de Roamerdrive dezelfde roots hebben (of heb ik het nu mis).
Het goede van deze overdrives is dat ze mechanisch werken en de olie delen met de tussenbak, het nadeel is dat ze mechanisch werken (de electrisch gestuurde GKN gaf veel schakel-pret - maar dat was direct ook een zwak punt). Dus zoals altijd: ieder voordeel heb se nadeel.
MarcS
Landmarcs schrijft:
2º Als een "ipv 6-bak" kan je een overdrive monteren.
GKN leverde een mooie overdrive die echter nog wel eens problemen gaf (en GKN is de productie gestopt), RockyMountains adverteert opnieuw met een overdrive (die verbeterd zou zijn tov hun vorige). Met een overdrive heb je hetzelfde resultaat als een 6 bak, met de GKN zelfs beter (want daarmee kan je heel snel wisselen tussen overdrive in en uit), alleen zou ik die GKN gezien de reputatie niet direct aanbevelen.
Mocht je een overdrive willen, kijk ook eens naar deze:
http://www.roamerdrive.com/
...en schrik niet van de prijs :)
Ik denk dat de RockyMountains en de Roamerdrive dezelfde roots hebben (of heb ik het nu mis).
Het goede van deze overdrives is dat ze mechanisch werken en de olie delen met de tussenbak, het nadeel is dat ze mechanisch werken (de electrisch gestuurde GKN gaf veel schakel-pret - maar dat was direct ook een zwak punt). Dus zoals altijd: ieder voordeel heb se nadeel.
MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten