Hoi allemaal,
Van mijn disco 3, diesel, bj 2007, zie ik tijdens het gloeien 'smorgens "low voltage"
Kan dat het eind van de levensduur van de accu betekenen? Of is er wellicht iets anders aan de hand?
Starten gaat verder goed.
Groet, Jan
accu perikelen??
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: accu perikelen??
accu leeg of stuk....goed opladen en ff laten doormeten. als het dan met goede en geladen accu nog voorkomt verder kijken
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: accu perikelen??
De accu kan na 5 jaar best aan zijn eind zijn (kan ook pas na 8 jaar, maar daar heb je nu niks aan).
Je kan proberen de accu weer wat leven te geven door 'm op te laden - best eigenlijk met een druppellader van bijv. 2 Amp, en dan langer aan het infuus leggen.
In ieder geval weet je een ding zeker: als de accu in een slechtere toestand de winter in gaat dan sta je straks te kijken naar een auto die niet wil starten. Het met een druppellader op peil houden kan de accu met wat geluk de winter door helpen, en dan zal ie het de zomer ook nog wel doen (want behalve even de grote startstroom is het leven van een diesel-accu een luizenleven).
Groeten MarcS
Je kan proberen de accu weer wat leven te geven door 'm op te laden - best eigenlijk met een druppellader van bijv. 2 Amp, en dan langer aan het infuus leggen.
In ieder geval weet je een ding zeker: als de accu in een slechtere toestand de winter in gaat dan sta je straks te kijken naar een auto die niet wil starten. Het met een druppellader op peil houden kan de accu met wat geluk de winter door helpen, en dan zal ie het de zomer ook nog wel doen (want behalve even de grote startstroom is het leven van een diesel-accu een luizenleven).
Groeten MarcS
Re:accu perikelen??
De D3 is voorzien van een power management systeem. Dit monitort continu de accuspanning; blijkbaar zakt deze door het vebruik van het voorgloeien zo ver in dat hij te laag wardt.
Als je tijdens het rijden geen melding hebt, is het waarschijnlijk de accu die op zijn eindje loopt.
Aangezien het nog niet vriest zou ik voor het echt koud wordt een nieuwe aanschaffen... :)
Als je tijdens het rijden geen melding hebt, is het waarschijnlijk de accu die op zijn eindje loopt.
Aangezien het nog niet vriest zou ik voor het echt koud wordt een nieuwe aanschaffen... :)
On the 8th day god invented duct tape.....
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: accu perikelen??
Landmarcs schrijft:
En hoe veel denk jij dat de ontsteking vraagt van een accu en hoeveel denk je dat dat is tov alle andere verbruikers die een diesel net zo goed heeft?
(want behalve even de grote startstroom is het leven van een diesel-accu een luizenleven).
Groeten MarcS
En hoe veel denk jij dat de ontsteking vraagt van een accu en hoeveel denk je dat dat is tov alle andere verbruikers die een diesel net zo goed heeft?
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: accu perikelen??
Roger B. schrijft:
Roger B.,
Daar denk ik niet aan, en niet over. Gewoonlijk heeft een diesel een grotere accu als een benzine tegenhanger, dus die alledaagse verbruikers zijn ten opzichte van de grotere diesel-accu een veel kleinere aanslag.
Bovendien moet de accu in een benzine auto tijdens het starten nog steeds zoveel kunnen leveren dat de vonk niet instort, dus je merkt al veel langer bij zo'n accu dat ie moe wordt.
Bij de diesel moet de accu 's zomers de motor net een zetje geven en hij start al*, wordt het kouder komt er voorgloeien bij en wordt het rondkrijgen van de motor ook moeilijker en tel daarbij de mindere prestaties van de accu bij lagere temperaturen .... en het luizenleven is dan ineens eindig.
* Dat is direct de valkuil: een matige accu krijgt 's zomers die zware diesel nog steeds makkelijk gestart - die accu lijkt dan dus nog prima, en 's winters is ie ineens dood.
Groeetn MarcS
Landmarcs schrijft:
(want behalve even de grote startstroom is het leven van een diesel-accu een luizenleven).
Groeten MarcS
En hoe veel denk jij dat de ontsteking vraagt van een accu en hoeveel denk je dat dat is tov alle andere verbruikers die een diesel net zo goed heeft?
Roger B.,
Daar denk ik niet aan, en niet over. Gewoonlijk heeft een diesel een grotere accu als een benzine tegenhanger, dus die alledaagse verbruikers zijn ten opzichte van de grotere diesel-accu een veel kleinere aanslag.
Bovendien moet de accu in een benzine auto tijdens het starten nog steeds zoveel kunnen leveren dat de vonk niet instort, dus je merkt al veel langer bij zo'n accu dat ie moe wordt.
Bij de diesel moet de accu 's zomers de motor net een zetje geven en hij start al*, wordt het kouder komt er voorgloeien bij en wordt het rondkrijgen van de motor ook moeilijker en tel daarbij de mindere prestaties van de accu bij lagere temperaturen .... en het luizenleven is dan ineens eindig.
* Dat is direct de valkuil: een matige accu krijgt 's zomers die zware diesel nog steeds makkelijk gestart - die accu lijkt dan dus nog prima, en 's winters is ie ineens dood.
Groeetn MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: accu perikelen??
bij normaal gebruik is de accu er voornamelijk voor dat starten.....de rest zou de dynamo ongeveer mpeten kunnen trekken (en nog wat over hebben om de accu bij te laden) anders zou je je accu leegtrekken tijdens het rijden
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: accu perikelen??
Roger B. schrijft:
Precies, dat is bij normaal gebruik en een normale (goede) accu (en goede accu-lading).
Als de accu moe raakt - en dat krijg je vanzelf, vroeger of later, wordt het penibel. En bij een diesel kan het dus erg lang doorgaan voordat het ineens erg penibel wordt.
Groeten MarcS
bij normaal gebruik is de accu er voornamelijk voor dat starten.....de rest zou de dynamo ongeveer mpeten kunnen trekken (en nog wat over hebben om de accu bij te laden) anders zou je je accu leegtrekken tijdens het rijden
Precies, dat is bij normaal gebruik en een normale (goede) accu (en goede accu-lading).
Als de accu moe raakt - en dat krijg je vanzelf, vroeger of later, wordt het penibel. En bij een diesel kan het dus erg lang doorgaan voordat het ineens erg penibel wordt.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: accu perikelen??
maar zie nog steeds niet waarom een diesel de accu tijdens de rit minder belast, als (goed ontworpen) de dynamo in principe meer levert dan het voertuig vraagt....het ontwerpis er bij zowel diesel als benzine naar dat de dynamo over heeft om te laden....
gone
Re:accu perikelen??
Vrienden,
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Mijn besluit staat vast: vervangen voordat het echt koud wordt!
Groet, Jan
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Mijn besluit staat vast: vervangen voordat het echt koud wordt!
Groet, Jan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten