accu perikelen??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: accu perikelen??

Berichtdoor Landmarcs » 06 Nov 2012, 10:18

Roger B. schrijft:
maar zie nog steeds niet waarom een diesel de accu tijdens de rit minder belast, als (goed ontworpen) de dynamo in principe meer levert dan het voertuig vraagt....het ontwerpis er bij zowel diesel als benzine naar dat de dynamo over heeft om te laden....

Eenvoudig weg - zoals ik al schreef - omdat de accu in een diesel gewoonlijk beduidend groter is, dus de (relatieve) belasting is een stuk lager. Wie dus na de start lichten aan heeft, achter- en voorruitverwarming en de aanjager op vol .... die laadt de eerste kilometers maar weinig bij.

MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Nov 2012, 16:13

en precies...laadt bij....dus niet belasten die accu, maar opladen.....en bij het ontwerp wordt dynamocapaciteit aangepast op wat er verbruikt wordt in de auto, en hoe groot de accucapaciteit is.....

laten we stellen dat merk x type y zowel op benzine als op diesel een stroomopname tijdens de rit heeft van een x-tal ampere, dan heeft die diesel zeer waarschijnlujk naast een grotere accu, OOK een sterkere dynamo.

de kleinere accu wordt relatief ongeveer net zo snel weer bijgeladen als die grote...... dus per salde zit er niet veel verschil (als alles nog werkt zoals het zou moeten.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Nov 2012, 16:29

Roger B. schrijft:
en precies...laadt bij....dus niet belasten die accu, maar opladen.....en bij het ontwerp wordt dynamocapaciteit aangepast op wat er verbruikt wordt in de auto, en hoe groot de accucapaciteit is.....

laten we stellen dat merk x type y zowel op benzine als op diesel een stroomopname tijdens de rit heeft van een x-tal ampere, dan heeft die diesel zeer waarschijnlijk naast een grotere accu, OOK een sterkere dynamo.

de kleinere accu wordt relatief ongeveer net zo snel weer bijgeladen als die grote...... dus per saldo zit er niet veel verschil (als alles nog werkt zoals het zou moeten.

Roger,

Wat ben je toch van de preciezen.
Met mijn woordkeus "laadt maar weinig bij" bedoelde ik nog wat meer nuance.
Stel je hebt een 65A dynamo, en je hebt grootlicht, aanjager, voor- en achterruitverwarming en de ruitenwissers aan dan laadt de dynamo eigenlijk alleen maar soms en kleine beetjes bij. Pas als je wat langer doorrijdt (met wat meer toeren) en een paar verbruikers uit zet is er echt sprake van bijladen (en een grotere accu kan dan ook weer vlotter bijgeladen worden).

Groeten MarcS

PS Koplampen 10 A, lichtjes rondom nog iets, voorruitverwarming 20 A, achter ook zoiets, aanjager 10 A en dan nog ruitenwissers en de dynamo heeft niks over (en dan heb ik het nog niet over bijv stoelverwarming).
Als je oplettend bent dan zie je het ook: als je na een koude start alles aan hebt en je schakelt de ruitenwissers aan (of ze staan op interval) dan zie je de lichtsterkte een tikje inzakken als je bijv stationair draaiend bij het stoplicht staat. En als je dit niet ziet, hang er dan maar eens een voltmeter aan.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Nov 2012, 16:40

klopt helemaal, behalve dan dat een auto met zoveel verbruikers het doorgans niet met een 65a dynamotje hoeft te doen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Nov 2012, 17:19

Roger B. schrijft:
klopt helemaal, behalve dan dat een auto met zoveel verbruikers het doorgans niet met een 65a dynamotje hoeft te doen

Ik weet niet wat voor dynamootje ik van Mr LandRover gekregen heb, en ik heb ook niet getest bij hoeveel toeren ie ook werkelijk zijn nominale vermogen levert. In ieder geval let ik wel een beetje op de accu-toestand.
Gezien de harde praktijk – waarin duidelijk is dat er mensen zijn die gewoon hun accu leegrijden omdat ze bijv. eigenlijk alleen korte eindjes rijden .... gezien dit dus is de stelling dat de dynamo het bij een moderne auto altijd aankan een stelling die niet houdbaar is.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Nov 2012, 17:28

en denk je niet dat de door jou zo gepropageerde 10% regel meer dan het dynamovermogen oorzaak is van het niet voldoende bijladen van de accu?

als je de auto niet alleen maar voor 3km ritjes gebruikt rij je een gezonde accu niet zomaar leeg....en buiten dat...als het al gebeurd, dan net zo goed bij een diesel..

maar je bent al van "weinig belast" naar "weinig geladen" een accu heeft het in en diesel echt niet makkelijker
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Nov 2012, 18:14

Roger B. schrijft:
en denk je niet dat de door jou zo gepropageerde 10% regel meer dan het dynamovermogen oorzaak is van het niet voldoende bijladen van de accu?

als je de auto niet alleen maar voor 3km ritjes gebruikt rij je een gezonde accu niet zomaar leeg....en buiten dat...als het al gebeurd, dan net zo goed bij een diesel..

maar je bent al van "weinig belast" naar "weinig geladen" een accu heeft het in en diesel echt niet makkelijker

Uhhh ... ik kan het even niet volgen.

Voor zover er een 10% regel is is die niet vanwege mijn propaganda.
Een accu laadt maximaal met ± 10% van zijn nominale Ah waarde, doel je daarop ?
(Tegen de tijd dat de accu weer min of meer vol raakt loopt die stroom dus terug.)

Als je dan de startstroom en voorgloeistroom weer moet bijladen dan heb je te maken met zowel de prestaties van de dynamo alsook met de tijd die je rijdt.

Verder rijd ik geen 3 kilometer-ritjes. Maar zou ik dat wel doen dan lukt het me echt niet de accu vol te houden.

En dan mijn oorspronkelijke uitspraak waar jij over struikelde.
Heb je een benzine auto met een kleinere accu dan wordt die minder leeggetrokken tijdens de koude start (daarom zetten auto-fabrikanten die kleinere accu's in de auto - vaak ook afhankelijk van het bestemmingsland) maar een kleinere accu wordt dankzij die 10%-regel ook minder vlot bijgeladen.
Een diesel accu, die groter is heeft eigenlijk 3/4 van het jaar een luizenleventje, en kan dus een heel eind achteruit in capaciteit (want voor het even leveren van stroom als de dynamo nog niet draait, of nog net niet genoeg levert is ie ruim groot genoeg) totdat het winter wordt en de dieselmotor ineens meer vraagt om te starten.

Daarom zie je dus in de praktijk die dieselaars die zeggen "Uhh ... die accu deed het alsmaar prima en nu staat ik ineens met een dooie accu" terwijl de benzine rijder vaak al langer had gemerkt dat de auto wat minder makkelijk start.

Groeten MarcS

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 06 Nov 2012, 19:42

Heren, even inhakend.

Het grote verschil tussen een diesel en benzinemotor is het vermogen dat nodig is de motor rond te krijgen. Grootste issue hierbij is niet eens de olie en temperatuur, maar vooral de veel hogere compressie die een diesel heeft en waar de startmotor hem dus doorheen moet drukken.

Het voorgloeien duurt maar kort en is normaal gesproken al voorbij als een diesel gestart wordt. In zekere zin is dat zelfs goed, omdat de accu dan een klein beetje opgewarmt wordt en wat capaciteit wint.

Naast het vermogen staat op de accu ook altijd de maximale startstroom (CCA=Cold Cranking Amps).
een bezninemotor zit bij aanlopen vaak rond de 250-300 Ampere startstroom; bij een dieel kan dat zomaal 6 of 700 zijn. Hoe groter de accu, hoe groter de platen erin en hoe groter de CCA.

Het vermogen dat gebruikt wordt is niet heel veel; vooral omdat het zeer kortstondig gevraagd wordt als de wagen bij de eerste of 2e keer start.
Ook bij ritjes van minder als 10km kan een dynamo dit wel weer in een goede accu bijladen. Vanaf 15000 dynamo omwentelingen moeten ze maximaal vermogen mogen leveren (ook de oude).
Probleem is echter dat een oudere accu niet alleen minder stroom kan afstaan; hij kan echter ook minder snel copladen. En dat is waarom hij uiteindelijk bij kou door het ijs zakt.

Als voorbeeld heb ik 2 winters met de one-ten met vooruitverwarming/verlichting en ventilator ritjes van 10km gemaakt... geen enkel probleem.
Ik heb overigens mijn oude one-ten omgeruild voor een D3; en deze wagens zijn niet te vergelijken. Waar de one-ten een conventioneel laadcircuit heeft; wordt de dynamo van de D3 (150A !!!) electronisch aangestuurd over welke spanning en wanneer hij die moet leveren.
Is de accuspanning erg laag, dan gaat de boordspanning zelfs geleidelijk wat omhoog om hem sneller vol te laden.
Mooie techniek, waarvan ik hoop dat het nooit kapot zal gaan......

Gerrit
On the 8th day god invented duct tape.....

Terug naar “Techniek”