Roger B. schrijft:
en denk je niet dat de door jou zo gepropageerde 10% regel meer dan het dynamovermogen oorzaak is van het niet voldoende bijladen van de accu?
als je de auto niet alleen maar voor 3km ritjes gebruikt rij je een gezonde accu niet zomaar leeg....en buiten dat...als het al gebeurd, dan net zo goed bij een diesel..
maar je bent al van "weinig belast" naar "weinig geladen" een accu heeft het in en diesel echt niet makkelijker
Uhhh ... ik kan het even niet volgen.
Voor zover er een 10% regel is is die niet vanwege mijn propaganda.
Een accu laadt maximaal met ± 10% van zijn nominale Ah waarde, doel je daarop ?
(Tegen de tijd dat de accu weer min of meer vol raakt loopt die stroom dus terug.)
Als je dan de startstroom en voorgloeistroom weer moet bijladen dan heb je te maken met zowel de prestaties van de dynamo alsook met de tijd die je rijdt.
Verder rijd ik geen 3 kilometer-ritjes. Maar zou ik dat wel doen dan lukt het me echt niet de accu vol te houden.
En dan mijn oorspronkelijke uitspraak waar jij over struikelde.
Heb je een benzine auto met een kleinere accu dan wordt die minder leeggetrokken tijdens de koude start (daarom zetten auto-fabrikanten die kleinere accu's in de auto - vaak ook afhankelijk van het bestemmingsland) maar een kleinere accu wordt dankzij die 10%-regel ook minder vlot bijgeladen.
Een diesel accu, die groter is heeft eigenlijk 3/4 van het jaar een luizenleventje, en kan dus een heel eind achteruit in capaciteit (want voor het even leveren van stroom als de dynamo nog niet draait, of nog net niet genoeg levert is ie ruim groot genoeg) totdat het winter wordt en de dieselmotor ineens meer vraagt om te starten.
Daarom zie je dus in de praktijk die dieselaars die zeggen "Uhh ... die accu deed het alsmaar prima en nu staat ik ineens met een dooie accu" terwijl de benzine rijder vaak al langer had gemerkt dat de auto wat minder makkelijk start.
Groeten MarcS