Vraag voor de dieselspecialisten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Roger B. » 05 Nov 2012, 21:56

ja, dat je met de wastegate de max.turbodruk kunt beïnvloeden lijkt me duidelijk....alleen dat lage toeren bereik kun je er niet mee aanpassen, en leek een beetje alsof Bart zei dat je daar ook met de wastegate wat kunt bereiken
gone

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor B@rt » 05 Nov 2012, 21:56

Roger B. schrijft:
B@rt schrijft:
wat betreft de turbo, als je de cat ertussen uit haalt, kun je idd rond de 250 rpm winst halen, dat ie eerder op zal gaan pakken. wil je dit vergroten zou je eventueel ook nog met een wastegate aan de slag kunnen gaan, om je turbo eerder op toeren te helpen/ beter op toeren kunnen houden.
correct me if i'm wrong.....maar de wastegate is er toch om na het bereiken van de, als maximaal afgeregelde, turbodruk, de uitlaatgassen om de turbo heen geleid worden teneinde de turbodruk te begrenzen... met de wastegate kun je dus niet regelen dat ie eerder oppakt....anders graag uitleg...

met de intercooler kun je niet snel te groot gaan qua koelvermogen. het enige wat je hier bij in de gaten moeten houden is de doorstroming van de lucht. je kunt er namelijk wel te groot mee gaan als deze je doorstroming niet meer aan kan, immers hoe langer deze smalle koelribben zijn, hoe groter hun weerstand ook wordt. is het je trouwens wel bekend wat je luchtverplaatsing van je turbo is?


grotere IC is niet per definitie langere smalle kanalen... kunnen er ook meer parallel zijn, en dan beperk je de weerstand zelfs


wastegate (kan ook best zijn dat hetgene dat ik in me hoofd heb ook onder een andere naam doorgaat) daar heb je ook van die electrische kleppen van, gas los; klep open, heeft nix met maximale druk te maken, maar zou er bij stationair en laag toeren voor moeten zorgen dat de turbo zn tegenwerkende druk kwijt kan (komt dus op de INLAAT, tussen turbo en IC in). zodra je het gas los laat bij schakelen gooit ie dan ook weer deze klep open zodat de reeds opgebouwde druk voor de turbo weg gaat en niet je turbinewiel weer praktisch stilzet met de terugstromende lucht.

wat betrefd de parallelle kanalen, heb je wel gelijk, deze hebben een stuk betere doorstroming dan de "verlengde" intercoolers.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Roger B. » 05 Nov 2012, 22:02

dat isdan denk ik wat ze met "blow-off valve" bedoelen, dat is idd iets anders
gone

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor B@rt » 05 Nov 2012, 22:05

Roger B. schrijft:
blow-off valve bedoel je, dat is idd iets anders


jaaaa dat was m wat ik bedoelde idd :blush:
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor R1200C » 05 Nov 2012, 22:29

Luke schrijft:
Niets zo makkelijk om commentaar te leveren van de zijlijn zonder zelfs maar een poging te doen mee te denken....


O jawel hoor: het is minstens zo makkelijk en volgens mij nog wel makkelijker maar zeker kwalijker om te doen alsof je er alles vanaf weet en dan een half of erger nog een slecht advies te geven. Iedereen is hier specialist, net als die stuurlui waar jij het over hebt.

Waarom zou ik mee willen praten over iets waar ik geen verstand van heb? Dan zou ik me eerst in de materie moeten verdiepen en de theorie willen begrijpen. Dan kan ik Ed zeker een advies geven waar hij wat aan heeft. Ik denk dat het beste advies (wat Ed overigens al zonder dat ik het hem hoefde te vertellen had gevolgd) was om contact met Bas op te nemen. Hij heeft Ed een boel duidelijk gemaakt en kennelijk zat die nog met een klein ding.

Maar je moet lekker positief blijven posten Luke. Dan doet tenminste iemand het nog...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 05 Nov 2012, 22:42

R1200C schrijft:
Luke schrijft:
Niets zo makkelijk om commentaar te leveren van de zijlijn zonder zelfs maar een poging te doen mee te denken....


O jawel hoor: het is minstens zo makkelijk en volgens mij nog wel makkelijker maar zeker kwalijker om te doen alsof je er alles vanaf weet en dan een half of erger nog een slecht advies te geven. Iedereen is hier specialist, net als die stuurlui waar jij het over hebt.

Waarom zou ik mee willen praten over iets waar ik geen verstand van heb? Dan zou ik me eerst in de materie moeten verdiepen en de theorie willen begrijpen. Dan kan ik Ed zeker een advies geven waar hij wat aan heeft. Ik denk dat het beste advies (wat Ed overigens al zonder dat ik het hem hoefde te vertellen had gevolgd) was om contact met Bas op te nemen. Hij heeft Ed een boel duidelijk gemaakt en kennelijk zat die nog met een klein ding.

Maar je moet lekker positief blijven posten Luke. Dan doet tenminste iemand het nog...



Waarom moeten je nou weer gaan lopen zieken Joost? Een vraag is zelden volledig en roept soms meer vragen op. Niemand heeft heeft de wijsheid in pacht en dus kunnen reacties variëren. Als je geen bijdrage kunt leveren aan een topic reageer dan niet.

Met dit soort reacties help je niemand. :dry: :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor VeeTee » 05 Nov 2012, 22:57

Edward schrijft:
Als je geen bijdrage kunt leveren aan een topic reageer dan niet.


Of beperk je tot de kroeg ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Ray vd Velden » 05 Nov 2012, 23:46

B@rt schrijft:


grotere IC is niet per definitie langere smalle kanalen... kunnen er ook meer parallel zijn, en dan beperk je de weerstand zelfs

wastegate (kan ook best zijn dat hetgene dat ik in me hoofd heb ook onder een andere naam doorgaat) daar heb je ook van die electrische kleppen van, gas los; klep open, heeft nix met maximale druk te maken, maar zou er bij stationair en laag toeren voor moeten zorgen dat de turbo zn tegenwerkende druk kwijt kan (komt dus op de INLAAT, tussen turbo en IC in). zodra je het gas los laat bij schakelen gooit ie dan ook weer deze klep open zodat de reeds opgebouwde druk voor de turbo weg gaat en niet je turbinewiel weer praktisch stilzet met de terugstromende lucht.

wat betrefd de parallelle kanalen, heb je wel gelijk, deze hebben een stuk betere doorstroming dan de "verlengde" intercoolers.

B@rt, die opgebouwde druk wil je niet voor de turbo al kwijt zijn maar eerder de teveel opgebouwde druk. ;)
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Luke » 06 Nov 2012, 00:24

Edward schrijft:
R1200C schrijft:
Luke schrijft:
Niets zo makkelijk om commentaar te leveren van de zijlijn zonder zelfs maar een poging te doen mee te denken....


O jawel hoor: het is minstens zo makkelijk en volgens mij nog wel makkelijker maar zeker kwalijker om te doen alsof je er alles vanaf weet en dan een half of erger nog een slecht advies te geven. Iedereen is hier specialist, net als die stuurlui waar jij het over hebt.

Waarom zou ik mee willen praten over iets waar ik geen verstand van heb? Dan zou ik me eerst in de materie moeten verdiepen en de theorie willen begrijpen. Dan kan ik Ed zeker een advies geven waar hij wat aan heeft. Ik denk dat het beste advies (wat Ed overigens al zonder dat ik het hem hoefde te vertellen had gevolgd) was om contact met Bas op te nemen. Hij heeft Ed een boel duidelijk gemaakt en kennelijk zat die nog met een klein ding.

Maar je moet lekker positief blijven posten Luke. Dan doet tenminste iemand het nog...



Waarom moeten je nou weer gaan lopen zieken Joost? Een vraag is zelden volledig en roept soms meer vragen op. Niemand heeft heeft de wijsheid in pacht en dus kunnen reacties variëren. Als je geen bijdrage kunt leveren aan een topic reageer dan niet.

Met dit soort reacties help je niemand. :dry: :dry:



Tnks Edward,

Dat bedoelde ik dus

I rest my case ! ;)

NB als ik een duidelijk antwoord over niks wil hebben dan zal ik in het vervolg daar joost wel even een PB over sturen, wel zo snel !
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Roger B. » 06 Nov 2012, 07:39

Luke, nu ben je zelf net zo kinderachtig....ff natrappen is ook niet nodig
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten