Vraag voor de dieselspecialisten
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Lpg bijmengen zal best een optie zijn, maar ik zit niet te wachten op extra gewicht en techniek in de de 130. Het verbruik vind ik minder belangrijk. De hoofdmoot aan kilometers maken we tegenwoordig in de Disco en de 130 wordt alleen gebruikt voor de zware karren, off roaden en greenlanen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Alle beetjes zullen helpen.
Luchtfilter, decat-pipe, remap voor iets meer brandstof in de lage toeren.
Paddock heeft ook nog Hiclones in de aanbieding. Het helpt allemaal een beetje.
En samengevoegd bij elkaar opgeteld best wel behoorlijk wat.
Luchtfilter, decat-pipe, remap voor iets meer brandstof in de lage toeren.
Paddock heeft ook nog Hiclones in de aanbieding. Het helpt allemaal een beetje.
En samengevoegd bij elkaar opgeteld best wel behoorlijk wat.
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Luke schrijft:
Ik meen iig in de jaren 90 had VW en ook Amerikaanse merken een zgn Roots compressor bij sommige modellen.
Dat is toch ook een vorm van drukvulling?
Ik geloof dat de duitsers het een G lader noemde.
of sterker nog opgeladen motoren zou weten, dat zijn dus turbo diesels
Ik meen iig in de jaren 90 had VW en ook Amerikaanse merken een zgn Roots compressor bij sommige modellen.
Dat is toch ook een vorm van drukvulling?
Ik geloof dat de duitsers het een G lader noemde.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
tim schrijft:
Ah, sentiment. :blush: :blush:
Jarenlang GTItjes gereden en een paar daarvan waren zgn G60 uitvoeringen. Was gewoon een riemaangedreven compressor die na wat initiële kinderziekten wonderwel functioneerde. Leuke van de riemaandrijving was dat je afhankelijk van toepassing de pouli kom wisselen en zo een compleet andere karakterestiek kreeg.
VW is er geloof ik vanaf gestapt omdat een turbo veel goedkoper is.
Overigens is de Range Rover en de Range Rover Sport ook te koop met zo'n compressor. Alleen heet ie dan een Supercharger. ;)
Luke schrijft:
of sterker nog opgeladen motoren zou weten, dat zijn dus turbo diesels
Ik meen iig in de jaren 90 had VW en ook Amerikaanse merken een zgn Roots compressor bij sommige modellen.
Dat is toch ook een vorm van drukvulling?
Ik geloof dat de duitsers het een G lader noemde.
Ah, sentiment. :blush: :blush:
Jarenlang GTItjes gereden en een paar daarvan waren zgn G60 uitvoeringen. Was gewoon een riemaangedreven compressor die na wat initiële kinderziekten wonderwel functioneerde. Leuke van de riemaandrijving was dat je afhankelijk van toepassing de pouli kom wisselen en zo een compleet andere karakterestiek kreeg.
VW is er geloof ik vanaf gestapt omdat een turbo veel goedkoper is.
Overigens is de Range Rover en de Range Rover Sport ook te koop met zo'n compressor. Alleen heet ie dan een Supercharger. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
tim schrijft:
Een uitlaatgas-compressor (dus wat wij wel een "Turbo" noemen) haalt zijn energie bijna zonder "kosten" uit de uitlaatgassen. Het werkt prima, mooi in verhouding tot het gevraagde vermogen ... alleen bij vermogenswisselingen zit er wat vertraging in en dat is soms een merkbaar knelpunt.
Een mechanisch-gekopperde supercharger reageert directer, maar ook daarbij moet de motor bij een ineens toenemende vermogensvraag een momentje wachten op de druklucht want de supercharger loopt niet voor de fanfare uit.
Groeten MarcS
Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?
Een uitlaatgas-compressor (dus wat wij wel een "Turbo" noemen) haalt zijn energie bijna zonder "kosten" uit de uitlaatgassen. Het werkt prima, mooi in verhouding tot het gevraagde vermogen ... alleen bij vermogenswisselingen zit er wat vertraging in en dat is soms een merkbaar knelpunt.
Een mechanisch-gekopperde supercharger reageert directer, maar ook daarbij moet de motor bij een ineens toenemende vermogensvraag een momentje wachten op de druklucht want de supercharger loopt niet voor de fanfare uit.
Groeten MarcS
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
tim schrijft:
Prijs. Een turbo is goedkoop en betrouwbaar. Een compressor is duurder maar daardoor ook exclusiever. Natuurlijk zal er ook een technische overweging zijn, een compressor vraagt meestal iets meer vermogen dan een turbo en is dus voor kleinere motoren wellicht minder geschikt. Maar ik heb altijd begrepen dat de prijs de belangrijkste factos is in deze. ;)
Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?
Prijs. Een turbo is goedkoop en betrouwbaar. Een compressor is duurder maar daardoor ook exclusiever. Natuurlijk zal er ook een technische overweging zijn, een compressor vraagt meestal iets meer vermogen dan een turbo en is dus voor kleinere motoren wellicht minder geschikt. Maar ik heb altijd begrepen dat de prijs de belangrijkste factos is in deze. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Wederom duidelijk!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
een g-lader is geen roots compressor, bij een g-lader wordt lucht tussen twee spiraalvormen die excentrisch tov elkaar draaien weggedrukt en zo "verpompt", een rootscompressor werkt met lob-vormige pompwielen waartussen de lucht verplaatst wordt.
een riem aangedreven drukvuller begint vanaf stationair al te vullen waardoor je veel lager in toeren al voldoende lucht kan verzorgen om er meer brandstof in te kiepen.
nadeel is kostenplaatje en levensduur.
maar het wordt (werdt in nabije verleden) nog wel toegepast bij oa landrover, mercedes, amerikanen
achteraf een kompresssor monteren is vaak ook eenvoudiger dan een turbo op een non,-turbomotor zetten
een riem aangedreven drukvuller begint vanaf stationair al te vullen waardoor je veel lager in toeren al voldoende lucht kan verzorgen om er meer brandstof in te kiepen.
nadeel is kostenplaatje en levensduur.
maar het wordt (werdt in nabije verleden) nog wel toegepast bij oa landrover, mercedes, amerikanen
achteraf een kompresssor monteren is vaak ook eenvoudiger dan een turbo op een non,-turbomotor zetten
gone
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Roger B. schrijft:
Een maatje heeft nog een gloednieuwe liggen, met die spiralen. Schijnt zowel op een V8 als op een diesel gebouwd te kunnen worden, moet uiteraard wel passend gemaakt worden.
Ik heb ooit in een classic mini met een compressor gereden. 120pk :woohoo:
een g-lader is geen roots compressor, bij een g-lader wordt lucht tussen twee spiraalvormen die excentrisch tov elkaar draaien weggedrukt en zo "verpompt", een rootscompressor werkt met lob-vormige pompwielen waartussen de lucht verplaatst wordt.
een riem aangedreven drukvuller begint vanaf stationair al te vullen waardoor je veel lager in toeren al voldoende lucht kan verzorgen om er meer brandstof in te kiepen.
nadeel is kostenplaatje en levensduur.
maar het wordt (werdt in nabije verleden) nog wel toegepast bij oa landrover, mercedes, amerikanen
achteraf een kompresssor monteren is vaak ook eenvoudiger dan een turbo op een non,-turbomotor zetten
Een maatje heeft nog een gloednieuwe liggen, met die spiralen. Schijnt zowel op een V8 als op een diesel gebouwd te kunnen worden, moet uiteraard wel passend gemaakt worden.
Ik heb ooit in een classic mini met een compressor gereden. 120pk :woohoo:
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten