Laatste tijd als ik op de snelweg met hogere snelheid rijdt (+140 km) is het al 2 x voorgekomen dat het vermogen ineens volledig wegvalt. Na op de vluchtstrook de auto opnieuw te starten rijdt hij weer gewoon. Foutmeldingen die tijdelijk in de display staan zijn "system engine failure" en "special systems off". Als ik rustig blijf rijden rijdt hij prima, maar met steviger rijden gaat ie in de stress... hij heeft het een tijd terug ook wel eens bij een koude start gehad. weinig vermogen en na verloop van tijd pas reageren op het gas.
Maak me een beetje zorgen dat het de turbo compressor wel eens zou kunnen zijn... :dry:
Auto is uit 2009, 124.000 km gelopen.
Iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ga hem na het weekend even laten uitlezen.
Groet erik
Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
Re:Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
Het sequentiele turbo verhaal kan voor problemen zorgen.
Meestal begint het bij een 130 000 km
Er zijn al heel veel turbo setjes van de 2.7 en 3.0 TdV6 naar de schroot hoop gegaan.
Ontwerpfoutje.
T zit em in de basis voor de toepassing van een turbo en het selecteren van het formaat.
Er wordt een klein turbootje gebruikt om lekker vlug bij een laag toerental al vermogen en koppel te hebben, en een grotere voor de hogere toerentallen.
Klein pompje om snel druk te hebben en een grotere pomp die een groter volume doorzet - het kleine pompje kan nooit volgen als de grote pomp in z'n werkbereik komt naar druk en volume.
Een te grote - oversized - turbo is niet goed voor de motor. Teveel lucht, teveel brandstof te grote krachten.
Een te klein turbo - het pakt wel snel op echter - als de motor op toeren komt gaat de te kleine turbo in overtoeren. In dit geval staat er zelfs nog eens een grotere turbo in-sequence achter. Dus nog funester voor het te kleine turbootje. Turbo's kunnen heel veel toeren hebben 150 tot 200 000 rpm maar als ze te klein zijn gaat dit richting 200 000 tot 250 000 rpm en dat is iets te veel om smering te kunnen handhaven.
Meestal begint het bij een 130 000 km
Er zijn al heel veel turbo setjes van de 2.7 en 3.0 TdV6 naar de schroot hoop gegaan.
Ontwerpfoutje.
T zit em in de basis voor de toepassing van een turbo en het selecteren van het formaat.
Er wordt een klein turbootje gebruikt om lekker vlug bij een laag toerental al vermogen en koppel te hebben, en een grotere voor de hogere toerentallen.
Klein pompje om snel druk te hebben en een grotere pomp die een groter volume doorzet - het kleine pompje kan nooit volgen als de grote pomp in z'n werkbereik komt naar druk en volume.
Een te grote - oversized - turbo is niet goed voor de motor. Teveel lucht, teveel brandstof te grote krachten.
Een te klein turbo - het pakt wel snel op echter - als de motor op toeren komt gaat de te kleine turbo in overtoeren. In dit geval staat er zelfs nog eens een grotere turbo in-sequence achter. Dus nog funester voor het te kleine turbootje. Turbo's kunnen heel veel toeren hebben 150 tot 200 000 rpm maar als ze te klein zijn gaat dit richting 200 000 tot 250 000 rpm en dat is iets te veel om smering te kunnen handhaven.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
Evening Erik,
Normally on the 2.7TdV6 then it's a small split in the large intercooler pipe from the right hand side of the intercooler to the inlet manifold PNH500025 € 54,89 inc btw (left as you look at the engine from the front) All 3 dealers closest to you have them on the shelf.
The alternative to this is the EGR klepen, they both fail sometimes without lighting the motormanagement lampjes but giving reduced boost pressure. You can only tell this by having the fault codes read out and the kleppen viewed real time via SDD.
Turbo failure on the 2.7 is uncommon.
Rob
Normally on the 2.7TdV6 then it's a small split in the large intercooler pipe from the right hand side of the intercooler to the inlet manifold PNH500025 € 54,89 inc btw (left as you look at the engine from the front) All 3 dealers closest to you have them on the shelf.
The alternative to this is the EGR klepen, they both fail sometimes without lighting the motormanagement lampjes but giving reduced boost pressure. You can only tell this by having the fault codes read out and the kleppen viewed real time via SDD.
Turbo failure on the 2.7 is uncommon.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
vandaag laten uitlezen en het zijn toch de kleppen.
€1.000 euro in zijn achteruit :blink: voor vervangen van 2 kleppen in 5-6 arbeidsuren.
wel superservice en snel geholpen in Heemskerk.
hopen dat daarna alles verholpen is...
groet erik
€1.000 euro in zijn achteruit :blink: voor vervangen van 2 kleppen in 5-6 arbeidsuren.
wel superservice en snel geholpen in Heemskerk.
hopen dat daarna alles verholpen is...
groet erik
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
Discolaro wrote:
Good to hear it's fixed, I'll send my diagnosis bill to my collegues in Heemskerk ;)
Rob
wel superservice en snel geholpen in Heemskerk.
Good to hear it's fixed, I'll send my diagnosis bill to my collegues in Heemskerk ;)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Vermogensverlies discovery 3 tdv6 2.7 uit 2009
rob,
thanks for your help!
greets erik
thanks for your help!
greets erik
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten