Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lucas van Lierop

Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Berichtdoor Lucas van Lierop » 02 Nov 2012, 11:33

Ik ben momenteel bezig met een 123 inch (Discovery) project. Totaalgewicht wordt straks iets hoger dan origineel en ik denk er over om naar +/- 33 inch banden te gaan. Ik heb zo het idee dat ik wel wat aan de aandrijflijn moet gaan doen in dat geval :-), . Ik heb meneer Ashcroft ook al even gecontacteerd en hij kwam met het volgende:
- I don't think you need the pegging
- but a locker may be nice, at least in the rear if not the front,
- maybe 4.12 ratio gears for the diffs if the tyres are big,
- and HD shafts and CV's,
- flanges are optional

Ter info ik heb nu standaard Discovery (24 splines) Rover assen voor en achter.
Ik ben niet het type dat tot 'bloedens toe' probeert een steile heuvel op te komen (lees Bowy :-) maar de kans dat we weer eens duinen gaan rijden zit er wel in. Verder beetje recreatief offroad reizen.

Ik wil in ieder geval wel de overbrengingsverhouding weer goed hebben als ik naar 33" zou gaan.

Wat lijkt jullie een verstandige keuze om tenminste aan te passen?, ik denk er bv over om de flanges niet HD te doen zodat je iig een makkelijk te bereiken 'zekering' hebt.

Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Edward

Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2012, 11:58

Als je het echt goed wilt doen zou ik de ratio aanpassen icm met hd steekassen en meenemers. Een airlocker heeft niks met versterken te maken en doe je alleen omdat je het leuk vind of omdat je hem echt mist bij off roaden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 02 Nov 2012, 12:05

Ik heb begrepen (maar geen ervaring dus daarom vraag ik het juist) dat (het binnenwerk van) een Rover diff niet zo solide zou zijn en dat daarom een ander(sterker) diff verstandig zou zijn. Vandaar dat Dave Ashcroft met een locker kwam neem ik aan. de lock functionaliteit vind ik overigens zelf van minder belang, dus als er een sterker diff in zou moeten zou ik in eerste instantie met alles tevreden zijn.

Maar jou lijkt het niet direct nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2012, 12:48

Nee naar mijn mening is dat niet direct nodig. Bij normaal gebruik gebeurt het wel dat een steekas opdraait en breekt, maar een diff sloop je alleen als je wat lomper doet. Met mijn Disco reed ik met 33ers met standaard assen. Nooit iets mee gehad, al moet daar wel de relativering bij dat er in de modder kleinere 265ers onder lagen. In het zand wordt de boel minder zwaar belast dan in de modder.
Edward van Vugt

Landmarcs

Re: Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2012, 13:14

Lucas,

Je kan ook de Ashcroft Ratio Calculator nog eens raadplegen. < http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html >
Dan weet je in ieder geval welke toerentallen bij welke snelheden horen.

Met "tragere" differentieels komt er meer torque op de steekassen.
Je kan ook denken aan een Defender 1:1,4 tussenbak (of zelfs een 1:1,6)*, dan blijft de auto in hoge mate standaard en als er dan iets stuk gaat kan je altijd nog kijken of sterker verstandig is.

* Die verschillende combi's kan je gewoon een voor een in de "Calculator" invullen (en als vergelijk neem je dan een standaard set-up voor een Disco en/of Defender).

Goeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Nov 2012, 13:20

Moet zeggen dat ik er weinig tot geen ervaring mee heb, maar bijna alle verhalen die ik ken waarbij het problemen waren omdat er iets afgedraaid was bij de aandrijflijn, waren toch steeds de steekassen.

Overigens zou mijn logica ook zijn dat als je het ene sterker maakt, dat je de rest niet moet vergeten, dus zoals eerder gezegd ook de steekassen en de meenemers.. anders verleg je gewoon de zwakste schakel
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Re: Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2012, 13:28

Landmarcs schrijft:
Lucas,

Je kan ook de Ashcroft Ratio Calculator nog eens raadplegen. < http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html >
Dan weet je in ieder geval welke toerentallen bij welke snelheden horen.

Met "tragere" differentieels komt er meer torque op de steekassen.
Je kan ook denken aan een Defender 1:1,4 tussenbak (of zelfs een 1:1,6)*, dan blijft de auto in hoge mate standaard en als er dan iets stuk gaat kan je altijd nog kijken of sterker verstandig is.

* Die verschillende combi's kan je gewoon een voor een in de "Calculator" invullen (en als vergelijk neem je dan een standaard set-up voor een Disco en/of Defender).

Goeten MarcS

Andere tussenbak is toch ook ratio aanpassen? :huh: :huh: Hoe je dat het beste kunt doen hebben we het nog nie over gehad. ;)

Maar een andere tussenbak, of andere tandwielen in je bestaande bak is iig een stuk voordeliger dan kroonwielen en pinions van Ashcroft monteren. :P
Edward van Vugt

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 02 Nov 2012, 13:56

Tussenbak of diff kan idd beide, ik liep tot nu toe met het idee rond om het in het diff te doen, mijn redenering was als volgt:
1. Door ratio in het diff aan te passen verleg je je de grootste krachten nog verder richting het eindpunt van de aandrijflijn en zijn er dus minder onderdelen die zwaarder belast worden.
2. Door een HD ring/pinion te nemen zou je dan gelijk een (naar men zegt dan) zwak punt van het diff aanpassen.
3. Ik houd indien mogelijk graag mijn originele tussenbak (heb al e.e.a. aangepast en wil eigenlijk de RDW geen reden geven voor klagen over 1/3 regel, maar wellicht zou ik ook gewoon tandwielen kunnen wisselen.
4. Als ik op het advies van Ashcroft af zou gaan zou ik toch al de diffs moeten wisselen.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 02 Nov 2012, 14:00

Wat betreft de zwakste schakel, is het niet juist fijn als je een meenemer breekt i.p.v. een diff of tussenbak? Die zou ik nl makkelijk een setje achterin kunnen leggen. Of is dat te eenvoudig geredeneerd?

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2012, 14:10

Nee, je redenatie is juist. Als er al iets moet breken dan het liefst zo makkelijk en goedkoop mogelijk. Alleen als je hd steekassen neemt met standaard meenemers blijf je die dingen wisselen.

Het wisselen van de ratio in de diff is idd een mooie oplossing, alleen wel kostbaar. Zeker icm een airlocker loopt het redelijk op. Maar dan heb je ook wel een paar challengewaardige assen die je ook met extremer gebruik niet snel zult slopen! ;)
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”