Vergeet niet dat Koos 37'' wielen onder zijn auto heeft.
Je sloopt steekassen en diffs niet met motorkoppel.
De piekbelasting wordt veroorzaakt in ruw terrein door sterk wisselende bandbelasting, de wielstraal en de traagheid van de aandrijflijn inclusief de wielen.
Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
JoostKenya schrijft:
Juist, maar het gaat hier over Lucas met een Disco 123 inch 300tdi en 33ers. :huh: :huh:
Vergeet niet dat Koos 37'' wielen onder zijn auto heeft.
Je sloopt steekassen en diffs niet met motorkoppel.
De piekbelasting wordt veroorzaakt in ruw terrein door sterk wisselende bandbelasting, de wielstraal en de traagheid van de aandrijflijn inclusief de wielen.
Juist, maar het gaat hier over Lucas met een Disco 123 inch 300tdi en 33ers. :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Edward schrijft:
Precies, en Koos heeft bovendien een "torque multiplier" in de vorm van diff-locks op alle drie de differentieels. Dat geeft nog weer eens een stuk hogere piekbelastingen die - zoals goed benoemd - door die 37"ers gegenereerd worden.
Naast gewoon de langere macht-arm zit er ook nog eens kwadratisch meer kinetische energie in de grotere wielen (die vast ook nog eens "dikker" zijn, en dat buitenste rubber telt het zwaarst als het om vliegwiel-energie gaat).
Terug bij Lucas en zijn Disco 123: Een Defender 127/130, met dus een wielbasis van 127, 130 of zelfs 133 inch, is misschien kaal wel wat lichter maar in de dagelijkse praktijk niet zelden stevig geladen en dat gaat ook (lang) goed, zelfs met de (verbeterde) Rover-assen, en ook met groter dan standaard banden.
Groeten MarcS
JoostKenya schrijft:
Vergeet niet dat Koos 37'' wielen onder zijn auto heeft.
Je sloopt steekassen en diffs niet met motorkoppel.
De piekbelasting wordt veroorzaakt in ruw terrein door sterk wisselende bandbelasting, de wielstraal en de traagheid van de aandrijflijn inclusief de wielen.
Juist, maar het gaat hier over Lucas met een Disco 123 inch 300tdi en 33ers. :huh: :huh:
Precies, en Koos heeft bovendien een "torque multiplier" in de vorm van diff-locks op alle drie de differentieels. Dat geeft nog weer eens een stuk hogere piekbelastingen die - zoals goed benoemd - door die 37"ers gegenereerd worden.
Naast gewoon de langere macht-arm zit er ook nog eens kwadratisch meer kinetische energie in de grotere wielen (die vast ook nog eens "dikker" zijn, en dat buitenste rubber telt het zwaarst als het om vliegwiel-energie gaat).
Terug bij Lucas en zijn Disco 123: Een Defender 127/130, met dus een wielbasis van 127, 130 of zelfs 133 inch, is misschien kaal wel wat lichter maar in de dagelijkse praktijk niet zelden stevig geladen en dat gaat ook (lang) goed, zelfs met de (verbeterde) Rover-assen, en ook met groter dan standaard banden.
Groeten MarcS
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Edward, zoals je waarschijnlijk al wel had verwacht ben ik het niet met je eens ;)
Ik las hier ook al iets over dat gewicht niet veel uitmaakt maar meer motorvermogen. Dit klopt niet. Neem de jaren 70 toen ze met de Range Rovers de Darien Gap doorkruisden. Ze hadden continue kapotte diffs, waarom? Omdat ze zwaar overbeladen waren. Uiteindelijk hadden ze een gigantische hoeveelheid gewicht eruit gehaald en toen ging het stukken beter.
Camel trophy is een ander voorbeeld, hoeveel ging daar wel niet kapot, en dat waren D1's, standaard, maar met veel gewicht en inderdaad niet altijd een persoon achter het stuur die het ding vertroetelde.
Onze topicstarter heeft, of maakt, een verlengde D1 en gaat er een grote reis mee maken. Oftewel, hoe je het ook went of keert, hij zal volgeladen worden en zal gewoon erg veel wegen. Die achteras zal het zwaarst belast worden. No way dat ik daar een Rover as onder zou gebruiken. Zelfs LR monteerde een Salisbury, en later een op de P38 gebaseerde as, onder de 110 en de 130.
Ik zeg niet dat hij meteen naar Toyota assen over moet stappen, over het algemeen zijn deze duur, in aanschaf en in onderdelen. 80Series assen komen vaak met lockers, leuk om te hebben maar op een wereldreis niet perse nodig.
Ik zou op zijn minst gaan voor een goede Salisbury achteras met andere steekassen en drive flanges. En in zijn geval zou ik zelf kiezen voor assen van een Nissan Patrol Y60/Y61. Deze assen zijn ook nagenoeg onverwoestbaar en zijn een stuk goedkoper dan Toyota assen. Nog niet de helft van het geld. En vaak komen ze met een vaccuum locker in de achteras, mooi meegenomen. Toen ik die Toyo assen eronder knutselde heb ik mijn velgen gewoon bij paddocks vandaan voor iets van 25pond per stuk dus dat kost je ook de kop niet.
Je hebt voor minder geld een paar goede Patrol assen dan dat je probeert de LR assen een stukje sterker te krijgen. Assen reviseren is zowieso een goed idee, ongeacht welke as.
En ja Patrol achterassen hebben het diff in het midden maar gezien de lange wielbasis en ik neem aan de geringe lift is dat totaal geen enkel probleem.
Ik las hier ook al iets over dat gewicht niet veel uitmaakt maar meer motorvermogen. Dit klopt niet. Neem de jaren 70 toen ze met de Range Rovers de Darien Gap doorkruisden. Ze hadden continue kapotte diffs, waarom? Omdat ze zwaar overbeladen waren. Uiteindelijk hadden ze een gigantische hoeveelheid gewicht eruit gehaald en toen ging het stukken beter.
Camel trophy is een ander voorbeeld, hoeveel ging daar wel niet kapot, en dat waren D1's, standaard, maar met veel gewicht en inderdaad niet altijd een persoon achter het stuur die het ding vertroetelde.
Onze topicstarter heeft, of maakt, een verlengde D1 en gaat er een grote reis mee maken. Oftewel, hoe je het ook went of keert, hij zal volgeladen worden en zal gewoon erg veel wegen. Die achteras zal het zwaarst belast worden. No way dat ik daar een Rover as onder zou gebruiken. Zelfs LR monteerde een Salisbury, en later een op de P38 gebaseerde as, onder de 110 en de 130.
Ik zeg niet dat hij meteen naar Toyota assen over moet stappen, over het algemeen zijn deze duur, in aanschaf en in onderdelen. 80Series assen komen vaak met lockers, leuk om te hebben maar op een wereldreis niet perse nodig.
Ik zou op zijn minst gaan voor een goede Salisbury achteras met andere steekassen en drive flanges. En in zijn geval zou ik zelf kiezen voor assen van een Nissan Patrol Y60/Y61. Deze assen zijn ook nagenoeg onverwoestbaar en zijn een stuk goedkoper dan Toyota assen. Nog niet de helft van het geld. En vaak komen ze met een vaccuum locker in de achteras, mooi meegenomen. Toen ik die Toyo assen eronder knutselde heb ik mijn velgen gewoon bij paddocks vandaan voor iets van 25pond per stuk dus dat kost je ook de kop niet.
Je hebt voor minder geld een paar goede Patrol assen dan dat je probeert de LR assen een stukje sterker te krijgen. Assen reviseren is zowieso een goed idee, ongeacht welke as.
En ja Patrol achterassen hebben het diff in het midden maar gezien de lange wielbasis en ik neem aan de geringe lift is dat totaal geen enkel probleem.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Jaren met een D1 gereden met belading en altijd met een off road trailer erachter. De meeste off road tracks gedaan mét trailer van 1200kg aan de haak. NOOIT iets kapot gehad aan de Disco?? :huh: :huh:
Het vergelijk met een Camel Trophy slaat echt nergens op, dat was een wedstrijd met chauffeurs die een auto hadden die hooguit een etappe of maximaal een wedstrijd mee moest. Dan kun je ook wel de Cratia Trophy als uitgangspunt nemen. :blink: :blink:
Waar het om gaat is wat redelijkerwijs heel blijft bij normaal gebruik op vakantie of evenement. Dan voldoet een standaard D1 prima, ook al is de wielbasis dan wat langer. Het gewicht heeft Lucas zelf in de hand en zal als ie wijs is de 3000 kilo niet overstijgen.
Maar het is aan Lucas om uit al deze antwoorden wijsheid te destilleren. Succes Lucas! :P :P
Het vergelijk met een Camel Trophy slaat echt nergens op, dat was een wedstrijd met chauffeurs die een auto hadden die hooguit een etappe of maximaal een wedstrijd mee moest. Dan kun je ook wel de Cratia Trophy als uitgangspunt nemen. :blink: :blink:
Waar het om gaat is wat redelijkerwijs heel blijft bij normaal gebruik op vakantie of evenement. Dan voldoet een standaard D1 prima, ook al is de wielbasis dan wat langer. Het gewicht heeft Lucas zelf in de hand en zal als ie wijs is de 3000 kilo niet overstijgen.
Maar het is aan Lucas om uit al deze antwoorden wijsheid te destilleren. Succes Lucas! :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Hier in Kenia blijven de standaard assen ook bij overbelading en 33'' gewoon heel. En je krijgt het wereld wijd gerust niet heel veel zwaarder dan in Kenia.
Er is een groot verschil tussen extreem off-road rijden en het rijden op een weg of iets wat op een pad lijkt. Bovendien gaat de gemiddelde overland reiziger niet extreem off-road met zijn hele hebben en houden. Wat dat betreft is het advies van Koos overdreven.
Er is een groot verschil tussen extreem off-road rijden en het rijden op een weg of iets wat op een pad lijkt. Bovendien gaat de gemiddelde overland reiziger niet extreem off-road met zijn hele hebben en houden. Wat dat betreft is het advies van Koos overdreven.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Tja, misschien overdreven, maar ik speel graag op safe...
Die voorbeelden die ik trouwens aanhaalde waren meer als voorbeeld dat gewicht wel degelijk een invloed heeft.
Ach, wat Lucas ook kiest, ik hoop dat het voor hem werkt... Het is knap vervelend als iets kapot gaat..
Die voorbeelden die ik trouwens aanhaalde waren meer als voorbeeld dat gewicht wel degelijk een invloed heeft.
Ach, wat Lucas ook kiest, ik hoop dat het voor hem werkt... Het is knap vervelend als iets kapot gaat..
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Iedereen bedankt weer voor alle overwegingen om eens goed over na te denken.
Een as-wissel ga ik denk ik niet doen omdat:
- Ik betwijfel of dat nog mag van de RDW (eerst maar eens keuren ;-))
- Ik de huidige assen al redelijk heb opgeknapt (behalve diff is alles losgeweest en gestraald of schoongemaakt en vervolgens gecoat of ingevet.
Wat betreft gewicht: ik blijf zeker onder de 3000 kilo want dat zou namelijk niet eens mogen.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig: 1.960 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 2.720 kg
Ik heb dus 760 kg laadvermogen, daarvan gaat af extra kilo's na verbouwing, niet zoveel dus. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo erg, het idee is om een erg stevige constructie te hebben met daarop een zo lichtgewicht mogelijke opbouw/afwerking (b.v. geen zware en lekkende dakramen) . Verder willen we ook op reis proberen om niet teveel overbodige zware zooi mee te nemen. Gelukkig is er ook veel lichtgewicht kampeerspul en wat ruimte over om bij noodweer even binnen te kunnen zitten/koken is ook niet gek.
Zou het evt een mooie middenweg zijn om alleen de achteras wat te upgraden?
Groet
Lucas
Een as-wissel ga ik denk ik niet doen omdat:
- Ik betwijfel of dat nog mag van de RDW (eerst maar eens keuren ;-))
- Ik de huidige assen al redelijk heb opgeknapt (behalve diff is alles losgeweest en gestraald of schoongemaakt en vervolgens gecoat of ingevet.
Wat betreft gewicht: ik blijf zeker onder de 3000 kilo want dat zou namelijk niet eens mogen.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig: 1.960 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 2.720 kg
Ik heb dus 760 kg laadvermogen, daarvan gaat af extra kilo's na verbouwing, niet zoveel dus. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo erg, het idee is om een erg stevige constructie te hebben met daarop een zo lichtgewicht mogelijke opbouw/afwerking (b.v. geen zware en lekkende dakramen) . Verder willen we ook op reis proberen om niet teveel overbodige zware zooi mee te nemen. Gelukkig is er ook veel lichtgewicht kampeerspul en wat ruimte over om bij noodweer even binnen te kunnen zitten/koken is ook niet gek.
Zou het evt een mooie middenweg zijn om alleen de achteras wat te upgraden?
Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Lucas van Lierop schrijft:
Graag gedaan!
En wat betreft het upgraden van de achteras: Wat te denken van een versterkte achteras van de latere Td5 oftewel de as die nu standaard onder de Puma's (alleen de 110 & 130 ?) zit ?
Deze versterkte achteras is misschien qua design een stap terug tov de Salisbury maar doordat ie is doorontwikkeld wat betreft het ondervangen van de zwakke punten is het toch een adequate "opvolger".
Groeten MarcS
Iedereen bedankt weer voor alle overwegingen om eens goed over na te denken.
....
Zou het evt een mooie middenweg zijn om alleen de achteras wat te upgraden?
Groet Lucas
Graag gedaan!
En wat betreft het upgraden van de achteras: Wat te denken van een versterkte achteras van de latere Td5 oftewel de as die nu standaard onder de Puma's (alleen de 110 & 130 ?) zit ?
Deze versterkte achteras is misschien qua design een stap terug tov de Salisbury maar doordat ie is doorontwikkeld wat betreft het ondervangen van de zwakke punten is het toch een adequate "opvolger".
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten