Ik heb door een lekkage in een stukje leiding en geen tijd om die te vervangen een tijdje met weinig olie in de stuurbekrachtiging gereden. Buiten spierballen krijg je er niet echt wat van en vorige week heb ik de leiding vervangen.
Als ik nu het systeem afvul met (om lekkage te testen) ATF zie ik in 1ste instantie nergens lekkage. Wat me wel opvalt is dat ipv het normale "borrelen" in het vaatje er een soort draaikolk zichtbaar is en de ATF heftig schuimt. Dat er lucht in zit weet ik maar het lijkt nu wel erg veel.
Als ik de dop eraf laat en met draaiende motor het stuur heen en weer draai en dan weer los laat begint de ATF af en toe te spugen en klotst het door het open gat eruit. In de garage heb ik een uur staan draaien aan het stuur en gebeurde er niks, nadat ik 15km naar huis reed was volgende ochtend het vaatje bijna leeg. Het lijkt erop alsof er druk wordt opgebouwd door de lucht die dan door de dop naar buiten komt, verder kan ik op de brug nergens een lekkage ontdekken.
Ik weet dat er officieel LR olie in hoort maar het kan toch niet zo zijn dat de ATF zoveel anders is en het daardoor zo enorm schuimt en druk opbouwt. Of kan er iets met de pomp zijn?
Als je het systeem vult en gaat rijden stuurt hij perfect en zonder bijgeluid dus het lijkt alsof de pomp niet kapot is gegaan door te weinig olie.
Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken??
Alvast bedankt
Paul
Stuurbekrachtiging Disco II TD5
-
Paul Highlander
-
Roger B.
Re: Stuurbekrachtiging Disco II TD5
mengen van atf en pas olie is ook niet bevordelijk, en geen idee hoe slecht atf voor het systeem is
gone
-
Paul Highlander
Roger,
ik snap dat het niet bevordelijk is, toen hij echt goed lekte is er misschien wat gemengd maar toen werkte het gewoon perfect. Waar het mij om gaat is een reden waarom het nu zo'n druk opbouwt, dat heeft hij 425k km'rs niet gedaan en nu ik de leiding heb vervangen en een week of 2 zonder stuurbekrachtiging heb gereden ineens wel?
Paul
ik snap dat het niet bevordelijk is, toen hij echt goed lekte is er misschien wat gemengd maar toen werkte het gewoon perfect. Waar het mij om gaat is een reden waarom het nu zo'n druk opbouwt, dat heeft hij 425k km'rs niet gedaan en nu ik de leiding heb vervangen en een week of 2 zonder stuurbekrachtiging heb gereden ineens wel?
Paul
-
Roger B.
is het druk of schuim, schuim creëert ie door lucht in het systeem. Is het druk dan misschien het overdrukventiel stuk?
als je echt met veel te weinig olie in het systeem gereden hebt, dan kan de pomp schade opgelopen hebben en wellicht daardoor het overdrukventiel met een spaantje vast zitten oid
als je echt met veel te weinig olie in het systeem gereden hebt, dan kan de pomp schade opgelopen hebben en wellicht daardoor het overdrukventiel met een spaantje vast zitten oid
gone
-
Paul Highlander
Zit dat overdrukventiel in de pomp? Ik heb de pomp er vorig jaar ook eens afgehaald toen er een andere leiding stuk was maar kan me niet herinneren dat in of aan de pomp ik iets heb gezien, tenzij het inwendig zit.
Wat hij doet is schuimen, als je naar ATF kijkt zie je dat het helemaal wit wordt van de luchtbelletjes. Kan het gewoon zijn dat ik de ATF meer "rust" moet geven om de lucht kwijt te kunnen? Ik heb dat met hydrauliek besturingen van een boot wel eens vaker dat ik alles 100% ontlucht heb en er de volgende dag toch weer een luchtbel inzit en het niveau gedaald is. Misschien dat het teveel aan lucht in combinatie met het standaard toch al redelijk borrelen van de olie in het vat het moeilijker maakt de lucht uit de ATF te krijgen?
Wat hij doet is schuimen, als je naar ATF kijkt zie je dat het helemaal wit wordt van de luchtbelletjes. Kan het gewoon zijn dat ik de ATF meer "rust" moet geven om de lucht kwijt te kunnen? Ik heb dat met hydrauliek besturingen van een boot wel eens vaker dat ik alles 100% ontlucht heb en er de volgende dag toch weer een luchtbel inzit en het niveau gedaald is. Misschien dat het teveel aan lucht in combinatie met het standaard toch al redelijk borrelen van de olie in het vat het moeilijker maakt de lucht uit de ATF te krijgen?
- Erik Peters
Paul Highlander schrijft:
Het overdrukventiel zit in de pomp (achter de aansluiting van de drukleiding).
Anderhalve maand geleden had ik mijn stuurpomp lek (Defender 300 Tdi). Af en toe zwaar sturen (te weinoig olie) en lawaai "gekreun" tijdens het sturen.
Bij Paddock een ZF stuurpomp besteld en gemonteerd. Na montage afgevuld (met ATF dexron III) en de motor gestart. Ook veel wit schuim, door lucht in het systeem, ook een paar keer links-rechts gestuurd en nog steeds schuim. Koffie gedronken en toen was het schuim in het voorraadpotje weg, weer bijgevuld met ATF en hetzelfde herhaald (motor starten en sturen). Nog steeds wat schuim en ook een jankende pomp bij volledige stuuruitslag. Weer een half uurtje met rust gelaten (schuim weg). Reservoir weer iets bijgevuld en toen de ontluchtingsnippel op het stuurhuis los gezet en gewacht tot daar de rode ATF olie uit kwam en vervolgens weer dicht gedraaid. Motor weer gestart, gestuurd en gewacht tot er geen schuim meer te zien was in het potje. Nogmaals het stuurhuis ontlucht, waarna het stuurbekrachtigingsysteem weer goed functioneerde (Ook geen gejank meer bij volle stuuruitslag, alhoewel je wel een meer sissend geluid hoort door de olie die dan door het overdrukventiel geperst wordt.
Groet,
Erik.
Zit dat overdrukventiel in de pomp? Ik heb de pomp er vorig jaar ook eens afgehaald toen er een andere leiding stuk was maar kan me niet herinneren dat in of aan de pomp ik iets heb gezien, tenzij het inwendig zit.
Het overdrukventiel zit in de pomp (achter de aansluiting van de drukleiding).
Anderhalve maand geleden had ik mijn stuurpomp lek (Defender 300 Tdi). Af en toe zwaar sturen (te weinoig olie) en lawaai "gekreun" tijdens het sturen.
Bij Paddock een ZF stuurpomp besteld en gemonteerd. Na montage afgevuld (met ATF dexron III) en de motor gestart. Ook veel wit schuim, door lucht in het systeem, ook een paar keer links-rechts gestuurd en nog steeds schuim. Koffie gedronken en toen was het schuim in het voorraadpotje weg, weer bijgevuld met ATF en hetzelfde herhaald (motor starten en sturen). Nog steeds wat schuim en ook een jankende pomp bij volledige stuuruitslag. Weer een half uurtje met rust gelaten (schuim weg). Reservoir weer iets bijgevuld en toen de ontluchtingsnippel op het stuurhuis los gezet en gewacht tot daar de rode ATF olie uit kwam en vervolgens weer dicht gedraaid. Motor weer gestart, gestuurd en gewacht tot er geen schuim meer te zien was in het potje. Nogmaals het stuurhuis ontlucht, waarna het stuurbekrachtigingsysteem weer goed functioneerde (Ook geen gejank meer bij volle stuuruitslag, alhoewel je wel een meer sissend geluid hoort door de olie die dan door het overdrukventiel geperst wordt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Paul Highlander
Bedankt, ik denk dat ik de nippel op het stuurhuis niet goed zijn werk heb laten doen, ik ga met wat geduld dit een keer zo doen zoals jij het omschrijft, kijken of het dan beter wordt.
Paul
Paul
-
Paul Highlander
Zo ziet de lucht eruit terwijl het systeem ontlucht wordt volgens de normale procedure, inclusief de nippel op het stuurhuis open zetten.......
Hoe komt de lucht erin.....en belangrijker, hoe krijg ik het eruit??
- Erik Peters
Ja, zo zag het er bij mij ook uit (alleen liep het net niet uit het tankje) de eerste keer nadat ik het systeem gevuld en de motor gestart had, maar dat werd na een paar keer rust steeds minder tot uiteindelijk nagenoeg alle lucht eruit was/is.
Overigens heb ik de motor nooit lang (en alleen ± stationair) laten lopen.
Door gebrek aan olie zit er lucht in de stuurpomp, in het stuurhuis en in de bedieningscilinder in het stuurhuis (en hier krijg je de lucht alleen maar uit door volledig links-rechts te sturen met draaiende motor).
Als het nergens lekt, dan kan de pomp ook geen "valse" lucht aanzuigen.
Ik zou eerst proberen om alle lucht uit de pomp te krijgen, door de motor stationair te laten draaien (en niet sturen) als het schuimt uitzetten, wachten tot het schuim weg is.
Het stuurhuis (ontluchtingsnippel) heb ik ontlucht met stilstaande motor.
De meeste tijd ging zitten in het wachten tot het schuim weg was (ook in het stuurhuis moet het schuim zich scheiden tot ATF en lucht).
Groet,
Erik.
Overigens heb ik de motor nooit lang (en alleen ± stationair) laten lopen.
Door gebrek aan olie zit er lucht in de stuurpomp, in het stuurhuis en in de bedieningscilinder in het stuurhuis (en hier krijg je de lucht alleen maar uit door volledig links-rechts te sturen met draaiende motor).
Als het nergens lekt, dan kan de pomp ook geen "valse" lucht aanzuigen.
Ik zou eerst proberen om alle lucht uit de pomp te krijgen, door de motor stationair te laten draaien (en niet sturen) als het schuimt uitzetten, wachten tot het schuim weg is.
Het stuurhuis (ontluchtingsnippel) heb ik ontlucht met stilstaande motor.
De meeste tijd ging zitten in het wachten tot het schuim weg was (ook in het stuurhuis moet het schuim zich scheiden tot ATF en lucht).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Paul Highlander
Dank je voor de tips, alles klopt perfect zoals je omschrijft, na een paar keer blijft de ATF vrij van schuim en lucht.....naar links sturen gaat daarna ook perfect.....maar naar rechts sturen betekent een enorme druk opbouw en een klots schuimende ATF door het gat van het vat heen.
Dus op de een of andere manier werkt alles totdat de je naar rechts stuurt. Iemand een idee? Kan dit in de pomp zitten? ik zie na het uitzetten van de motor aan de pomp wel iets wat lijkt op een vers lekspoor met ATF, ik heb hem nu goed schoongemaakt en laat hem een nachtje staan om morgenvroeg te kunnen zien waar de lekkage kan zitten. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag, als het in de pomp zit kan ik die beter zsm vervangen ipv nog uren verder zoeken naar iets wat ik niet ga vinden.
Alvast bedankt.
Paul
Dus op de een of andere manier werkt alles totdat de je naar rechts stuurt. Iemand een idee? Kan dit in de pomp zitten? ik zie na het uitzetten van de motor aan de pomp wel iets wat lijkt op een vers lekspoor met ATF, ik heb hem nu goed schoongemaakt en laat hem een nachtje staan om morgenvroeg te kunnen zien waar de lekkage kan zitten. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag, als het in de pomp zit kan ik die beter zsm vervangen ipv nog uren verder zoeken naar iets wat ik niet ga vinden.
Alvast bedankt.
Paul