Sileconen slangen op inlaat traject; zin of onzin?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Sileconen slangen op inlaat traject; zin of onzin?

Berichtdoor Luke » 28 Okt 2012, 08:12

Goede morgen,

Zoals het topic al zegt, ik vraag me af of het nut heeft de langen op het inlaat traject dwz tussen turbo en inlaatspruitstuk te vervangen voor silecone slangen.

Ik begrijp een beetje dat een sileconen slang minder uitzet waardoor je in theori dus een grotere cilindervulling zou krijgen

Maar hebben die slangen ook daadwerkelijk zin?
Iemand ervaring hiermee?
Iemand die me meer kan vertellen over evt daadwerkelijk merkbare verschillen?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

JoostKenya

Re:Sileconen slangen op inlaat traject; zin of onzin?

Berichtdoor JoostKenya » 28 Okt 2012, 08:35

Meer cilindervulling zal je niet krijgen. Zeker niet bij constant toerental.
Dat effect is dan hooguit dynamisch door het sneller opbouwen van de turbo druk. Maar ik denk dat dit voordeel nog steeds nihil is aangezien de slang heel "stijf" is tov de lucht.
Het effect van een grote of kleine intercooler op de opbouw van turbo druk zal veel groter zijn (grotere intercooler = meer delay)

Ik begrijp dat het voordeel van Sileconen slangen vooral zit wanneer je de turbo druk verhoogt. Standaard slangen blaas je er dan erg snel af.

De populariteit van deze slangen zal ook wel te maken hebben met de leuke felle kleuren en het race imago. En verder kan je ze in allerlei soorten en maten krijgen, dat is handig als je motor niet standaard is.

Luke

Re:Sileconen slangen op inlaat traject; zin of onzin?

Berichtdoor Luke » 28 Okt 2012, 09:20

Joost,

Bedankt voor je reactie.

Zaken die jij ter spraken brengt was ik ook al over aan het denken
Nl, in het volume verandert niets inderdaad, hooguit de snelheid van vullen bij intrappen gas.
Duidelijk merkbaar en zichtbaar nu is dat met de kap open en je geeft gas de standaard slang aanzienlijk uitzet, dwz bij gasgeven zal er iets delay zijn, maar daarna wanneer gas constantblijft zal er geen verschil meer zijnomdat de slang niet verder meer uitzet of inkrimpt.
Tot zover valt eea logisch te beredeneren.
Wat ik me afvraag is of die vermindering van delay merkbaar is.

jouw argument van verhoogde turbodruk lijkt me overigens ook sterk aannemelijk.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”