Welke banden in de winter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LTE

Welke banden in de winter

Berichtdoor LTE » 23 Okt 2012, 19:29

Ben wel benieuwd naar de meningen en de ervaringen van iedereen over welke banden het best onder de Def90Td5 kunnen (blijven) zitten in de winter....

Ik heb de keuze uit 265 BFG AT en 285 BFG MT.

Iemand een idee en zo ja waarom?

Alvast bedankt!

RobStewart

Re: Welke banden in de winter

Berichtdoor RobStewart » 23 Okt 2012, 19:45

The AT T/A KO has both the mountain and snowflake symbol, I can't recall seeing the MT with it.

I had 265's on my 90 and Heather had 285's on her 110 and never had any problems with either, the only difference we noticed was that in powder Heather could cut down to the harder layer underneath whereas mine would take a while to dig in first.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2012, 21:00

keuze uit twee niet zo bijzonder goede..... de MT heeft geen winterbandcertificering, de AT wel... de AT zal iets minder slecht presteren dan de AT, maar ECHT goede winterbanden zijn het allebei niet
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2012, 21:01

RobStewart schrijft:
The AT T/A KO has both the mountain and snowflake symbol, I can't recall seeing the MT with it.

I had 265's on my 90 and Heather had 285's on her 110 and never had any problems with either, the only difference we noticed was that in powder Heather could cut down to the harder layer underneath whereas mine would take a while to dig in first.

Rob

't Is sterk afhankelijk van de winterse omstandigheden.
Mud-banden kunnen erg verraderlijk zijn op een natte, nat-besneeuwde of plaatselijk verijsde weg.
In losse sneeuw kunnen mud-banden soms ineens heel goed presteren omdat ze dan een eigen "laddertje" in de sneeuw maken.

De oude Michelin XPC presteert als pseudo-winterband opvallend goed, in losse sneeuw echter deed ik al kettingen om waar een Michelin XZL zonder problemen naar boven kwam. Echter .... toen we weer naarbeneden gingen reed ik op kettingen een stuk vlotter als de Michelin XZL zonder .... want die reed met de billen knijp glibberend naar beneden.
Een andere keer reed ik op de XPC's probleemloos over sneeuw en ijs naar boven en waren er nabij de top militairen bezig hun busje uit te graven ... die waren erover verbaasd dat ik tot dantoe zonder kettingen had kunnen rijden, toch maar kettingen omgelegd (en daar was ik wel blij mee, ik moest later ook weer naar beneden).

En als je het goed doet dan koop je Nokian Hakkapeliitta LT 235/85x16 ... alleen zijn dat wel banden die je alleen 's winters plezier geven.

De Goodyear Duratrac belooft ook veel als je een alleskunner zoekt. Een AT band met een semi-mud-profoel aan de rand, een semi-winterband-profiel in het midden. Wellicht heb je daarmee het goede van beiden.

Groeten MarcS

R1200C

Re:Welke banden in de winter

Berichtdoor R1200C » 24 Okt 2012, 07:34

LTE schrijft:
Ben wel benieuwd naar de meningen en de ervaringen van iedereen over welke banden het best onder de Def90Td5 kunnen (blijven) zitten in de winter....

Definieer "winter"...

Een Nederlandse winter kan met elke band ondanks wat de bandenboeren je willen doen geloven. Je plaatje is niet in NL genomen (lijkt me...) dus kan het zijn dat je andere eisen stelt maar er zijn weinig banden waar je niet de winter mee in kunt.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2012, 09:28

R1200C schrijft:
LTE schrijft:

Definieer "winter"...

Een Nederlandse winter kan met elke band ondanks wat de bandenboeren je willen doen geloven. Je plaatje is niet in NL genomen (lijkt me...) dus kan het zijn dat je andere eisen stelt maar er zijn weinig banden waar je niet de winter mee in kunt.

Da's helemaal waar, maar MT-banden onder een 90 - zeker omdat het hier om extra brede gaat - zijn in "winterse" omstandigheden meestentijds géén 1º keus.

Het plaatje toont op de achtergrond de [strike]Zweedse[/strike]IJslandse vlag. Als het om Zweden gaat kan je kijken naar de webside die de in Zweden geaccepteerde "Vinterdack" op een rijtje zet (als buitenlander schijn je niet verplicht te zijn om daaraan te voldoen - het zal wel meer zo zijn dat de handhaving op een lage prioriteit staat, maar het lijkt mij wel een handige vingerwijzing).
Zie ook: http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/winter-tyres/ of http://www.dackinfo.nu/dack/infobasedl.asp?filerefid=393&meid=134 (deze lijst uit 2009 is inmiddels wel verouderd maar geeft wel aan dat er verschil is tussen M+S en M+S)

Voor de Nederlandse winter is sneeuw en ijs natuurlijk minder van belang, maar als het eenmaal zover is is het toch wel handig als je niet overal heen zwabbert. In de Nederlandse winter is het vooral nattigheid en eventueel natte sneeuw en ook pekelwater. Bedenk daarbij dat een zomer-profiel – en ook het typische mud-profiel – in onze winters vooral last heeft van de mindere grip ten gevolge van pekelwater: het hardere zomerrubber blijkt veel grip te verliezen als er (verdund) pekelwater op het wegdek ligt, het gripverlies is duidelijk groter als bij gewoon zomers regenwater.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2012, 09:36

Waar je winter viert maakt niet uit. Ook in Nederland is een winterband op alle fronten de beter presterende band. Zekr als je een echte winterband als een Nokian neemt. Het is puur een financiele afweging of je het geld er voor over hebt. Maar het nut van winterbanden is onbetwistbaar. Dat gezegd hebbende rij ik lekker de winter door op 285 Mud banden. :blush: :blush:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 24 Okt 2012, 10:05

R1200C schrijft:
LTE schrijft:

Definieer "winter"...

Naar mijn ervaring zijn winterbanden ook in Nederland gewoon nuttig. Het gaat niet alleen om sneeuw en ijs, maar ook om de lagere temperaturen. Het rubber mengsel van goeie winterbanden zijn daarop aaangepast.

Uit eerste hand het verschil kunnen voelen tussen een auto uitgerust met winterbanden een zelfde auto zonder winterbanden op het test- en instructie terrein van de ANWB tijdens een rijvaardigheidscursus - het was toen eind december en het vroor stevig! Het verschil is *duidelijk* merkbaar. Ik ben overtuigd van het nut.

Alleen jammer dat ik geen winterbanden in 7.50R16 kan vinden... :(

R1200C

Berichtdoor R1200C » 24 Okt 2012, 10:06

Dat een winterband voordelen heeft tov een zomerband (in de winter dan) spreekt voor zich. Maar dat er een noodzaak is om op winterbanden te gaan rijden in Nederland vind ik erg overdreven.

Al heb ik voor de "normale" auto's bij ons thuis wel allemaal winterbanden liggen.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2012, 10:59

janwijbrand schrijft:
......

Alleen jammer dat ik geen winterbanden in 7.50R16 kan vinden... :(

Precies, dat is jammer, vooral omdat een smalle band 's winters extra in het voordeel is.

Een smal profiel "snijdt" makkelijker door de sneeuw of smurrie (precies die kwaliteit die maakt dat een mud-band in diepere sneeuw toch goed presteert). Qua bochtenwerk is een smallere band de mindere maar hartje winter vertrouw ik liever op grip als op het "bochtenwerk".

Dat er geen 7.50R16 winterbanden zijn is "onze" eigen schuld: "we" willen steeds breder en dus is de markt voor smallere banden opgedroogd.

Groeten MarcS

PS Het is overigens ook jammer dat we niet op spijkerbanden mogen rijden hier. Je mag in bijv. Zweden of Frankrijk wel met spijkers rijden maar ik ga niet op pad met een aanhanger met 6 spijkerbanden op die dan bij de grens om te zetten.
Als er kans is op verijsde sneeuw (of op ijzel) zijn spijkers het enige waar je nog op kan vertrouwen – je wilt nl geen 100den kilometers op kettingen rijden, zeker als het wegdek alleen maar hier en daar verijsd is, op spijkerbanden hoef je je alleen maar te houden aan een gereduceerde max snelheid.

Terug naar “Techniek”