Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Voor wat betreft balanceren op de auto is er wel wat nuancering nodig. Een Land Rover wiel balanceren op de wagen is niet echt makkelijk. Aangezien de hele aandrijving mee draait. Wil je een wiel op een Land Rover balanceren dan zul je de steekas moeten verwijderen.
Nee, t'is juist wel makkelijk: motor aan, in de juiste versnelling en draaien maar (maar niet te lang want dat vindt de tussenbak niet leuk).
Mijn "luxe wagen" indertijd had voorwiel-aandrijving en het probleem zat voor.
Groeten MarcS
Bullshit!! Hoe meet je balanceerapparaat dan? Zoals Roger aangeeft balanceer je op de wagen omdat de naaf, schijf etc dan mee gebalanceerd wordt. Met een steekas en een diff die meedraait kan geen enkel balanceer apparaat wat.
Meuhhheu ... Wat Bullshit ??
Ik stond erbij en keek ernaar. (Dat kan natuurlijk ook met bullshit: staart omhoog en klats-klats klaar ... weer een portie bullshit - wel even opletten of het geen cow-shit is.)
't Maakt vlgs mij voor het meten niet uit wie er aandrijft.
Hoe dat meten precies ging ben ik weer vergeten, maar 't was iets slims en het werkte.
Als differentieel, homokineten en steekassen merkbaar invloed hebben op de balans ... dan is er duidelijk meer mis. In principe draait het wiel keurig over de wiellagers - het is tenslotte een "full-floating" constructie (en dat is weer typisch LandRover de meeste andere 4x4 in deze klasse hebben slechts semi-floating assen).
Omdat het wiel netjes door de wiellagers in het gareel gehouden wordt maakt het nog minder uit waar de aandrijving vandaan komt.
Groeten MarcS
Ja, je stond erij toen ze je luxewagen balanceerde. Laat mij een filmpje zien dat je bij je Land Rover stond toen ze die zo balanceerde en ik ga door het stof. Maar dat zie ik nie gebeuren nie....
Heren, heren
Ik wil niet heel lullig doen, maar het is bij de mijne ook gedaan hoor, voorwielen gebalanceerd op de auto, met het bekende karretje waar meneer de balanceerder opzit en die dan dat dieng tegen de band drukt om het wiel aan te drijven.
En ik meen me te herinneren dat hij de senser ergens direct achter het wiel had gehangen, waar exact weet ik niet. En het verhaal zuig ik dus echt niet uit mijn duim.
Of het balanceren ook daadwerkelijk de juiste resultaten geeft of op de juiste manier gedaan wordt weet ik niet, maar daarvoor was ik dus bij de lakaal meest bekende bandenboer hier en die zei niet dat het niet kon ofzo. Ik weet ook nog dat het resultaat toen (tijdelkijk ) ok was, maar de faafwerkelijke onbalans werdt gewoon veroorzaakt door de overmatige slijtage van de band toen, dus het probleem was ook redelijk snel weer terug
En de reden om het indertijd heel bewust op de auto te laten doen was nou precies om de onbalans van overige delen in de aandrijflijn er ook uit te krijgen, omdat ik die onbalans er met gewoon balanceren (van de auto af en op het apparaat) niet uitkreeg en ik dus tweifeks kreeg over de rest van de aandrijflijn
Zoals gezegd bleek de oorzaak toen gewoon de slijtage mate van de band te zijn.
Luke