breedte banden op Wolf velgen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:breedte banden op Wolf velgen

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 19:17

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Voor wat betreft balanceren op de auto is er wel wat nuancering nodig. Een Land Rover wiel balanceren op de wagen is niet echt makkelijk. Aangezien de hele aandrijving mee draait. Wil je een wiel op een Land Rover balanceren dan zul je de steekas moeten verwijderen.

Nee, t'is juist wel makkelijk: motor aan, in de juiste versnelling en draaien maar (maar niet te lang want dat vindt de tussenbak niet leuk).
Mijn "luxe wagen" indertijd had voorwiel-aandrijving en het probleem zat voor.

Groeten MarcS

Bullshit!! Hoe meet je balanceerapparaat dan? Zoals Roger aangeeft balanceer je op de wagen omdat de naaf, schijf etc dan mee gebalanceerd wordt. Met een steekas en een diff die meedraait kan geen enkel balanceer apparaat wat. :blink: :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2012, 19:41

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Voor wat betreft balanceren op de auto is er wel wat nuancering nodig. Een Land Rover wiel balanceren op de wagen is niet echt makkelijk. Aangezien de hele aandrijving mee draait. Wil je een wiel op een Land Rover balanceren dan zul je de steekas moeten verwijderen.

Nee, t'is juist wel makkelijk: motor aan, in de juiste versnelling en draaien maar (maar niet te lang want dat vindt de tussenbak niet leuk).

Groeten MarcS

Bullshit!! Hoe meet je balanceerapparaat dan? Zoals Roger aangeeft balanceer je op de wagen omdat de naaf, schijf etc dan mee gebalanceerd wordt. Met een steekas en een diff die meedraait kan geen enkel balanceer apparaat wat.

Meuhhheu ... Wat Bullshit ??

Ik stond erbij en keek ernaar. (Dat kan natuurlijk ook met bullshit: staart omhoog en klats-klats klaar ... weer een portie bullshit - wel even opletten of het geen cow-shit is.)
't Maakt vlgs mij voor het meten niet uit wie er aandrijft.
Hoe dat meten precies ging ben ik weer vergeten, maar 't was iets slims en het werkte.

Als differentieel, homokineten en steekassen merkbaar invloed hebben op de balans ... dan is er duidelijk meer mis. In principe draait het wiel keurig over de wiellagers - het is tenslotte een "full-floating" constructie (en dat is weer typisch LandRover de meeste andere 4x4 in deze klasse hebben slechts semi-floating assen).
Omdat het wiel netjes door de wiellagers in het gareel gehouden wordt maakt het nog minder uit waar de aandrijving vandaan komt.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 20:50

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:

Groeten MarcS

Bullshit!! Hoe meet je balanceerapparaat dan? Zoals Roger aangeeft balanceer je op de wagen omdat de naaf, schijf etc dan mee gebalanceerd wordt. Met een steekas en een diff die meedraait kan geen enkel balanceer apparaat wat.

Ik stond erbij en keek ernaar. (Dat kan natuurlijk ook met bullshit: staart omhoog en klats-klats klaar ... weer een portie bullshit - wel even opletten of het geen cow-shit is.)
Hoe dat meten precies ging ben ik weer vergeten, maar 't was iets slims en het werkte.

Als differentieel, homokineten en steekassen merkbaar invloed hebben op de balans ... dan is er duidelijk meer mis. In principe draait het wiel keurig over de wiellagers - het is tenslotte een "full-floating" constructie (en dat is weer typisch LandRover de meeste andere 4x4 in deze klasse hebben slechts semi-floating assen).
Omdat het wiel netjes door de wiellagers in het gareel gehouden wordt maakt het nog minder uit waar de aandrijving vandaan komt.

Groeten MarcS

Ja, je stond erij toen ze je luxewagen balanceerde. Laat mij een filmpje zien dat je bij je Land Rover stond toen ze die zo balanceerde en ik ga door het stof. Maar dat zie ik nie gebeuren nie....
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 21:36

in principe wil je niet aandrijven vanuit de auto omdat dan motortrillingen en dergelijke je meting verstoren, daarom word normaalgesproken aangedreven met zo'n karretje met een ronddraaiend wiel dat tegen de band gedrukt wordt.

Er wordt een opnemer op de fusee geplaatst die meet trillingen en stuurt daarmee een stroboscooplamp aan, deze stroboscooplamp zorgt dat je een streep de je op de band gezet hebt op een min of meer vaste plek ziet, als het wiel zo staat dat de streep op diezelfde plek staat heb je de onbalans op 12.00 (of op 6.00) en kun je 180 graden verder een loodje tikken

somsgeeft zo'n sensor ook nog een indicatie hoeveel onbalans ie voelt.

bij een starre as is dit soort balanceren sowieso lastig omdat er meer massa in trilling gebracht moet worden (en gelijk daarom niet nodig omdat zo'n voertuig meer onbalans nodig heeft om trillingen voelbaar te krijgen)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2012, 21:58

Roger B. schrijft:
in principe wil je niet aandrijven vanuit de auto omdat dan motortrillingen en dergelijke je meting verstoren, daarom word normaalgesproken aangedreven met zo'n karretje met een ronddraaiend wiel dat tegen de band gedrukt wordt.

Er wordt een opnemer op de fusee geplaatst die meet trillingen en stuurt daarmee een stroboscooplamp aan, deze stroboscooplamp zorgt dat je een streep de je op de band gezet hebt op een min of meer vaste plek ziet, als het wiel zo staat dat de streep op diezelfde plek staat heb je de onbalans op 12.00 (of op 6.00) en kun je 180 graden verder een loodje tikken

soms geeft zo'n sensor ook nog een indicatie hoeveel onbalans ie voelt.

bij een starre as is dit soort balanceren sowieso lastig omdat er meer massa in trilling gebracht moet worden (en gelijk daarom niet nodig omdat zo'n voertuig meer onbalans nodig heeft om trillingen voelbaar te krijgen)

Mbt dat laatste: dat lijkt mij ook: Daarom komt gewoonlijk het balanceren niet zo nauw.

Mbt het aandrijven: als je liever geen draaiende motor hebt dan zet je toch de tussenbak in z'n vrij, dan kan dat karretje met aandrijfwiel net als hiervoor genoemd zijn werk doen.

Overigens werd het indertijd (inmiddels al zo'n 20 jaar terug) bij mijn "luxe wagen" gewoon met de ingebouwde dieselmotor gedaan. En het belangrijkste: het hielp.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2012, 22:06

te veel te zwaar ijzer dat je moet aandrijven, werkt in de praktijk niet
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2012, 22:42

Roger B. schrijft:

Theorie versus praktijk..... Balanceren op de as gaat niet bij een Land Rover. dat had ik al eerder verteld. ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2012, 23:01

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:

Theorie versus praktijk..... Balanceren op de as gaat niet bij een Land Rover. dat had ik al eerder verteld. ;)

Je hebt gewonnen.

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Okt 2012, 23:44

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:

Groeten MarcS

Groeten MarcS

Ja, je stond erij toen ze je luxewagen balanceerde. Laat mij een filmpje zien dat je bij je Land Rover stond toen ze die zo balanceerde en ik ga door het stof. Maar dat zie ik nie gebeuren nie....

Heren, heren

Ik wil niet heel lullig doen, maar het is bij de mijne ook gedaan hoor, voorwielen gebalanceerd op de auto, met het bekende karretje waar meneer de balanceerder opzit en die dan dat dieng tegen de band drukt om het wiel aan te drijven.
En ik meen me te herinneren dat hij de senser ergens direct achter het wiel had gehangen, waar exact weet ik niet. En het verhaal zuig ik dus echt niet uit mijn duim.
Of het balanceren ook daadwerkelijk de juiste resultaten geeft of op de juiste manier gedaan wordt weet ik niet, maar daarvoor was ik dus bij de lakaal meest bekende bandenboer hier en die zei niet dat het niet kon ofzo. Ik weet ook nog dat het resultaat toen (tijdelkijk ) ok was, maar de faafwerkelijke onbalans werdt gewoon veroorzaakt door de overmatige slijtage van de band toen, dus het probleem was ook redelijk snel weer terug
En de reden om het indertijd heel bewust op de auto te laten doen was nou precies om de onbalans van overige delen in de aandrijflijn er ook uit te krijgen, omdat ik die onbalans er met gewoon balanceren (van de auto af en op het apparaat) niet uitkreeg en ik dus tweifeks kreeg over de rest van de aandrijflijn
Zoals gezegd bleek de oorzaak toen gewoon de slijtage mate van de band te zijn.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2012, 00:26

als je naaf/schijf zoveel onbalans heeft dat je dat voelt in de auto is het goed mis, dan red je het ook niet meer met balanceren op de auto... zoals ik eerder al zei een goed opgespannen en nauwkeurig gebalanceerd wiel (dus niet 0-5 is ook wel goed manier) geeft geen trillingen, en dan moet het (zeker bij een lomp ontworpen auto als een defender) niet nodig zijn op de auto te balanceren, is dat wel nodig, dan is er iets heftig mis.

maar Edward had het over motor-aangedreven het wiel laten spinnen, niet met die scooter tegen de band, wat ie niet geloofd dat dat bij een landrover zo gedaan wordt.

De oude MT banden van BFG hadden inderdaad dat vanaf ongeveer halverwege de profieldikte de noppen scheef af gingen slijten en dan een "variabele" onbalans geven die dus niet uit te balanceren is.. bij de snelheid waarmee de balanceermachines het wiel laten spinnen is de balans ok....ga je harder rijden vervormt de band iets en buigen de noppen ofzo en krijg je onbalans.. zou je het wiel er weer af pakken heb je kans dat ook op de machine de onbalans weer te zien is
gone

Terug naar “Techniek”