krijg mijn verstuiver niet los. iemand tips?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

krijg mijn verstuiver niet los. iemand tips?

Berichtdoor piet_g » 20 Okt 2012, 18:16

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig om de verstuivers van een 2.25 diesel uit een S3 van rond 81 te vervangen. Ik heb inmiddels drie van de vier verstuivers er uit gekregen, maar die laatste (nou ja eigenlijk de eerste vanaf de voorkant van de laro gezien) wil gewoon niet los komen.

Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd. Ik heb een paar dagen geleden al alles ingespoten met WD40. Daarnaast bij het uitbouwen ook een paar keer alles opnieuw ingespoten. een van de verstuivers kwam zonder problemen los, de twee anderen kwamen na wat tikken met een achter hamer los te zitten en met een klein duwtje door een schroevendraaier er onder klem te drukken kwamen deze ook los..

echter die laatste is totaal geen beweging in te krijgen. zelfs niet door met die hamer wat tikken tegen de zijkant aan te geven en met de zelfde schroevedraaier tacktiek gebeurde er niks. De verstuiver zit zo vast dat hij ook niet eens een beetje beweegt als je met je handen er aan aan het trekken bent (ook niet naar links en rechts) en dat hadden al die andere verstuivers wel.

Heeft er iemand misschien nog tips over hoe ik de verstuiver als nog los kan krijgen zodat ik deze morgen kan vervangen. Alvast bedankt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

gLobetrotter

Re:krijg mijn verstuiver niet los. iemand tips?

Berichtdoor gLobetrotter » 20 Okt 2012, 19:43

misschien bied enig soelaas !!

http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/full-product-list-loctite-5281.htm?iname=Loctite+8040&countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FBWT

rrover

Berichtdoor rrover » 20 Okt 2012, 20:01

Inweken en af en toe wiebelen met ontkoolmiddel voor motor inwendig en dan met een slagtrekker.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Okt 2012, 20:03

er zijn veel betere roetslossende produkten (ECHTE kruipolien) dan WD 40op de markt... WD40 iseen multipurpose middel, goed in vanalles, maar niet het perfecte voor één van de dingen waar het goed voor is
gone

retep

Berichtdoor retep » 20 Okt 2012, 20:28

ik weet niet hoe die verstuivers er uit zien, maar ik heb het bij mijn mercedes sprinter ook gehad, en heb ik een moer van een ouwe brandstofleiding aan een zelfgemaakte slagtrekker gelast, dat op de verstuiver geschoeft, en dat werkte perfect.

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Okt 2012, 02:22

Een slagtrekkertje is idd de enige beschaafde manier om een verstuiver los te krijgen, maar er zijn ook andere manieren zoals al aangegeven.

Een beetje remolie in het gat wil ook al een hoop ellende oplossen.
Ook kan je proberen om, terwijl je aan de verstuiver trekt er met een kunststof hamertje tegenan te tikken en dan rondom bewegen, dus niet aan 1 kant blijven slaan.

Wat betreft de slagtrekker: is zeker de moeite van het maken of kopen waard en komt altijd van pas
Nu meen ik me te herinneren dat een verstuiver van een 2,25 dieseltje het aansluitpunt horizontaal zit en niet vertikaal dus een verstuver trekkertje helpt in dat geval weinig, tenzij je hem op het aansluitpunt van de retourleiding bovenop kan schroeven
Als je een bout of draadeind hebt met de Juiste draad (let op dit is belangrijk anders verziek je je verstuiver) kan je die bovenop schroeven en zelf een trekkertje improviseren

Het voordeel van een 2.25 verstuiver is dat er meeen ik een stukje leiding aan vastzit wat horizontaal uitsteekt, dat zou je weer kunnen gebruiken om met het kunststof hamertje de verstuiver stukjes rond te tikken (heen en weer) totdat hij los komt

Luke

NB: de kop rondom de verstuiver warmstoken kan nog een uiterste optie zijn
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 21 Okt 2012, 10:19

hmm Piet,

volgens mij ga jij het winnen van mijn 4 uur voor alle verstuivers loshalen ;-)

Als je een dop of een ringsleutel hebt die precies om de kop van de verstuiver past, heb je een hefboom om de verstuiver iets te verdraaien. De boringen om de studs laten iets draaien toe en als je de studs kunt verwijderen, heb je nog meer slag om te draaien. Let wel op dat je niet alleen de kop draait, maar de hele verstuiver. Draai je alleen de kop, werkt deze manier niet. Eventueel kun je het eerste stukje draaiing met een kunststof hamer doen tegen de aansluiting naar de inspuitpomp. Heb je eenmaal een beetje beweging, is het alleen nog maar wat tijd en ellebogenvet.....

Oh ja, motorkap eraf en op het rechterspatbord zittend met je benen over het blok heen heb je wellicht een handige werkpositie.

succes, Fenna
Afbeelding

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Okt 2012, 10:34

Ik kan me even niet heel snel de verstuiver voor de geest halen, maar er bestaan dus verstuvers waarvan de kop niet meer is als een kopmoer die op het centrale deel geschroefd staat, Het zou dus kunnen, als dat in dit bij deze verstuivers ook het geval is, dat als je de verkeerde kant op draait, je dus alleen die moer maar los draait. Ik zou er dus voor kiezen om alleen met de klok mee aan die verstuiver te draaien om dat risico te vermijden, overigens wel eerst zoals joost zegt die aansluit studs eruit proberen te krijgen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Okt 2012, 10:43

Hallo mensen,

Ik heb het nog even snel in het werkplaats handboek nagekeken,,,dat zeskant bovenop is inderdaad een gekombineerde borgmoer / eindkap
Lijkt me dus geen goed plan om daar aan te draaien ook niet met de klok mee, want als die verstuiver echt vast zit is de kans groot dat je de kap gewoon splijt.

Betere methode is: de 2 draadeinden uit de kop schroeven waar de verstuiver mee in de kop vast zit (dit kan dmv een moertje met borgmoer als je zoveel vlees hebt) als het lukt die dingen eruit te krijgen, kan je proberen de verstuiver te draaien door met een drevel degen de montage flens van de verstuiver te tikken

Luke

( die al heel lang geen lightweigt meer heeft maar nog wel het wpl handboek ervan :) )

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Okt 2012, 21:24

Ik kan iedereen met groot genoegen vertellen dat de verstuiver er uit is.

we hebben uiteindelijk een aantal hulpmiddelen in elkaar gelast om te trekken. zal deze week even een paar foto's plaatsen van onze hulpmiddelen.

in ieder geval bedankt voor de tips, want die hebben zeker geholpen om ons op nieuwe ideeën te brengen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”