Berichtdoor Luke » 17 Okt 2012, 03:40
Roger
Klopt Ik dwaalde een beetje af naar het deel van het wel warm worden, wat in dit geval eigenlijk niet van toepassing was.
Heeft een 200 Tdi overigens niet een mechanisch (met snaar aangedreven) fan?
Je zo dan nog kunnen overwegen om die te vervangen voor iets wat elctrisch is, kenlow oid.
Moet trouwens wel zeggen dat een moter in zijn standaard configuratie gewoon op bedrijfstemperattur behoort te komen, dat kan dan misschien iets langer duren als de buitentemperatuur daalt, maar dan nog.
Dan even iets theoretisch.....als die termostaat dicht blijft houdt dat toch in dat hij het korte koelingstraject (zo zal ik het maar even noemen voor het gemak) dus vooral door de motor, aan blijft houden? Je zou dan dus zeggen dat hiij juist wel snel op temperatuur zou moeten komen, terwijl hier sprake is van het tegenover gestelde
En dan nog een vraagje mijnerzijds... Als je geen temperatuur meter meer hebt, hoe weet je dan of die motor al of niet op temp komt?
Hou er wel rekening mee dat als die thermostaat niet opent dat het meten van de temperatuur in het reservoir zinloos is omdat daar nauwelijks water komt dat uit het korte koelcicuit komt, hooguit wat lekvloeistof die de bypass passeert.
En zoals Roger aangeeft als de termostaat niet opent op juiste temp kan je dus beginnen om die te vervangen
Als die op het juiste moment opent (als hij dus is vernieuwd) kan je een betrouwbare meting uitvoeren
Het stukje dat die temp meter vervangen was door olie temp meter had ik even overheen gelezen, mijn opmerking over de onwaarschijnlijkheid was dan ook gebaseerd op een standaard dash en niet op wat een evt vorige eigenaar eruit gesloopt / geklungeld heeft.
Errug errug dom mijns inziens om dat te doen, maar das ff een persoonlijke mening.
en voor de Topicstarter dus in dit geval.....
IK zou er heel rap voor opteren de olietemp meter er weer uit te toedeledokien en er een temperatuurmeter in te zetten die de daadwerkelijke graden aangeeft.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP)
(noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders

)