200 tdi komt traag op temperatuur

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:200 tdi komt traag op temperatuur

Berichtdoor Luke » 16 Okt 2012, 22:24

Roger B. schrijft:
volgens mij heeft ie alleen olietempmeter

Uhm roger....
Geen standaard temperatuur metertje? lijkt me erg stug !

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

tim

Berichtdoor tim » 16 Okt 2012, 22:31

Hij schrijft dat de koelwatermeter is vervangen voor een olietempmeter
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 16 Okt 2012, 22:37

Luke schrijft:

Uhm roger....
Geen standaard temperatuur metertje? lijkt me erg stug !

Luke

def92 schrijft:

koelvloeistofmeter zit er niet meer in, deze is vervangen door een olietemp meter door de vorige eigenaar.

Maar meten = weten, dus thermostaat even in een pannetje water en kijken bij welke temperatuur hij open gaat.

De normale koelvloeistoftemperatuurmeter (die er dus niet meer in zit) reageert niet echt voorbeeldig op de echte temperatuur, blijft lang onderin hangen, staat dan ergens bij normale temperaturen op driekwart, en als hij echt in het rood gaat is het al bijna te laat.

Ik heb gelukkig nog geen temp.problemen mee gemaakt maar ben altijd nog eens van plan om een extra thermometer in het koelcircuit op te nemen.
(die whishlist groeit alleen maar...)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2012, 22:52

VeeTee schrijft:

die whishlist groeit alleen maar...

Die Wish List groeit maar zo .... met een overtollige "h".

Groeten MarcS (die ook zo'n Wish List heeft)

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Okt 2012, 23:44

Vincent,

Als ik jou was zou ik dan ook gelijk een koelwater niveau sensor op je lijstje zetten zoals die ook op de Disco zit. (dat ding zit geintegreerd in de dop vankoelwater reservoir)
Die, samen met een daadwerkelijke temperatuurmeter die de temp in graden aangeeft zou voldoende moeten zijn voor je motorbewaking.
Tdi's zijn heftig gevoelig voor warmlopen. (zeker in warmere klimaten zoals bijv hier)

En het is precies wat je zegt, als het standaard metertje aan gaat geven dat hij warm loopt ben je in de regel al te laat.
Ik heb al een koppakking opgeblazen door een kapot zendertje van die temp meter.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2012, 00:11

allemaal leuk en aardig, maar deze werd NIET warm .....
en Luke, hoe onwaarschijnlijk je het ook vind, hij schreef toch echt dat erg geen koelvloeistof meter in zit (daarvoor is de olietemp meter in de plaats gekomen)

Vincent, de thermostaat is al getest, bij 95 graden nog dicht (afh.van type moet ie bij 82 en 88 vol open zijn)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Okt 2012, 03:40

Roger

Klopt Ik dwaalde een beetje af naar het deel van het wel warm worden, wat in dit geval eigenlijk niet van toepassing was.
Heeft een 200 Tdi overigens niet een mechanisch (met snaar aangedreven) fan?
Je zo dan nog kunnen overwegen om die te vervangen voor iets wat elctrisch is, kenlow oid.
Moet trouwens wel zeggen dat een moter in zijn standaard configuratie gewoon op bedrijfstemperattur behoort te komen, dat kan dan misschien iets langer duren als de buitentemperatuur daalt, maar dan nog.

Dan even iets theoretisch.....als die termostaat dicht blijft houdt dat toch in dat hij het korte koelingstraject (zo zal ik het maar even noemen voor het gemak) dus vooral door de motor, aan blijft houden? Je zou dan dus zeggen dat hiij juist wel snel op temperatuur zou moeten komen, terwijl hier sprake is van het tegenover gestelde

En dan nog een vraagje mijnerzijds... Als je geen temperatuur meter meer hebt, hoe weet je dan of die motor al of niet op temp komt?
Hou er wel rekening mee dat als die thermostaat niet opent dat het meten van de temperatuur in het reservoir zinloos is omdat daar nauwelijks water komt dat uit het korte koelcicuit komt, hooguit wat lekvloeistof die de bypass passeert.
En zoals Roger aangeeft als de termostaat niet opent op juiste temp kan je dus beginnen om die te vervangen
Als die op het juiste moment opent (als hij dus is vernieuwd) kan je een betrouwbare meting uitvoeren

Het stukje dat die temp meter vervangen was door olie temp meter had ik even overheen gelezen, mijn opmerking over de onwaarschijnlijkheid was dan ook gebaseerd op een standaard dash en niet op wat een evt vorige eigenaar eruit gesloopt / geklungeld heeft.
Errug errug dom mijns inziens om dat te doen, maar das ff een persoonlijke mening.
en voor de Topicstarter dus in dit geval.....
IK zou er heel rap voor opteren de olietemp meter er weer uit te toedeledokien en er een temperatuurmeter in te zetten die de daadwerkelijke graden aangeeft.

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2012, 06:43

je beantwoord je eigen vraag al......

hoe weet ie zonder koelwatertempmeter of ie op temp komt? door die olietempmeter

en daarom vroeg ik WAAR de olietemp gemeten wordt, want misschien zit de sensor van dat metertje ergens waar de olie net iets beter gekoeld langs komt, en wordt de motor helemaal niet koud......

ook is het maar de vraag hoe nauwkeurig zo'n metertje is, en of je op alleen indicatie van olietemp wil vertrouwen..
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Okt 2012, 08:22

Ik zou lekker vertrouwen op Water temperatuur (al was het alleen maar dat vrijwel elke automobilist zo'n beetje weet wat normaal is en wanneer je motor warm wordt al was het maar bij benadering.

Olietemperaturen kunnen mede bepaald worden door externe factoren zoals bijv olie merk en viscositeits graad, en ook door interne zaken als werking en of slijtagegraad van de oliepomp.
En wat is een normale olie temperatuur voor een motor?
Ik heb af fabriek nagelnieuwe en identieke motoren op de proefstand getest die onderling afwijkte in olietemperatuur.
Persoonlij vertrouw ik wat motorbewaking betreft dan ook op Water Temperatuur en Olie Druk omdat die waardes vaste uitgangspunten hebben en niet variabel zijn.

En dan om alvast de wind uit de zeilen van evt critici te nemen, de enige externe invloed op watertemperatuur kan de omgevingstemperatuur zijn (ie klimaat)

Luke

Terug naar “Techniek”