tanklekkage, opvoerpomp lekkage (vult ie automatisch je olie bij?), aanlopende remmen, om maar wat andere out of the box ideetjes te noemen...
wat was vporheen je verbruik met deze auto?
Verbruik 110 300TDi
Re: Verbruik 110 300TDi
Roger B. schrijft:
Roger,
Ik heb het eigenlijk nooit goed bijgehouden maar volgens mij liep hij ±1:10
Wat bedoel je met automatisch olie bijvullen?
tanklekkage, opvoerpomp lekkage (vult ie automatisch je olie bij?), aanlopende remmen, om maar wat andere out of the box ideetjes te noemen...
wat was vporheen je verbruik met deze auto?
Roger,
Ik heb het eigenlijk nooit goed bijgehouden maar volgens mij liep hij ±1:10
Wat bedoel je met automatisch olie bijvullen?
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Re:Verbruik 110 300TDi
Steef,
Het is zo maar ff een suggestie tussen neus en lippen door, maar zo toch ook ff speling op turbo - as controleren, das kwestie van inlaat slang van je turbo los halen en voelen wat de speling is....5 minuten werk ;)
Luke
Het is zo maar ff een suggestie tussen neus en lippen door, maar zo toch ook ff speling op turbo - as controleren, das kwestie van inlaat slang van je turbo los halen en voelen wat de speling is....5 minuten werk ;)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Verbruik 110 300TDi
en dan? dan schrik je je lam, want er zit speling op.....maar speling zegt niks...hoeveel en in welke richting....das van belang, maar dat zegt iemand die roept " kijk of je speling op asje turbo hebt" er nooit bij.....die waardes krijg je nooit.......
steef, ik bedoel dat je olieniveau stijgt doordat er diesel uit de opvoerpomp de motor in lekt. dan moet je snel wat doen want olie verdund met diesel is slecht smeermiddel.....
MAAR zoveel als je meerverbruik kan ie nooit je carter in lekken realiseer ik me vandaag, dus het zal hooguit mede oorzaak kunnen zijn
steef, ik bedoel dat je olieniveau stijgt doordat er diesel uit de opvoerpomp de motor in lekt. dan moet je snel wat doen want olie verdund met diesel is slecht smeermiddel.....
MAAR zoveel als je meerverbruik kan ie nooit je carter in lekken realiseer ik me vandaag, dus het zal hooguit mede oorzaak kunnen zijn
gone
Re:Verbruik 110 300TDi
Goed, dan zal ik het begrip speling op de as even verduidelijken.......ook voor jou Roger !
We hebben het hier over de RADIALE speling, dat is dus de speling die de as van boven naar beneden bewogen kan hebben, EN DUS NIET DE SPELING VAN DE AS OVER ZIJN EIGEN LENGTE RICHTING (dat noemen we de Axiale Speling nl )
Dan...wat is gebruikelijk en wat is overmatig?
Voor de puristen onder ons! (ROGER bijv he ;) ) Als je het ECHT goed wilt doen ga je er een meetklok op zetten en kijk je naar de fabriekstoleranties en bla bla bla
Uit vele jaren praktijk ervaring mag ik echter stellen dat als je de as heen en weer haalt hij net niet vast moet lijken te zitten. wat bedoel ik daarmee? heen en weer halen wat niet lukt is of hij vast lijkt te zitten. Maar hij moet net dat ene kleine fractie van vrijheid hebben, dat wanneer je hem aanraakt hij al vast moet slaan (dus bij aanraking al de speling er uit duwt en dat tikje voel je dus)
Is het zo dat je hem echt heen en weer kan halen als je het asje aan het eind beetpakt, dan hebben we het over overmatige speling.
Govolgen hiervan KUNNEN zijn: Hoog brandstof verbruik, vermogens verlies, en als de turbo echt gaat hemelen zullen door de speling best wel eens de schoepenraderen tegen de behuizing kunnen slaan en in het rond gaan vliegen als je mazzel hebt blijft dat in je interkoeler, als je pech hebt wordt dat door je interkoeler de motor ingezogen. Andere gevolgen......turbo gaat olie aanzuigen door carterontluchten en motor gaat vervolgens op zijn eigen olie lopen , in andere woorden de motor gaat op hol (been there, had that)
Hopelijk is het begrip "speling" na de "oortjeswas-sessie" van Roger nu voor iedereen iets duidelijker? ;)
Luke
We hebben het hier over de RADIALE speling, dat is dus de speling die de as van boven naar beneden bewogen kan hebben, EN DUS NIET DE SPELING VAN DE AS OVER ZIJN EIGEN LENGTE RICHTING (dat noemen we de Axiale Speling nl )
Dan...wat is gebruikelijk en wat is overmatig?
Voor de puristen onder ons! (ROGER bijv he ;) ) Als je het ECHT goed wilt doen ga je er een meetklok op zetten en kijk je naar de fabriekstoleranties en bla bla bla
Uit vele jaren praktijk ervaring mag ik echter stellen dat als je de as heen en weer haalt hij net niet vast moet lijken te zitten. wat bedoel ik daarmee? heen en weer halen wat niet lukt is of hij vast lijkt te zitten. Maar hij moet net dat ene kleine fractie van vrijheid hebben, dat wanneer je hem aanraakt hij al vast moet slaan (dus bij aanraking al de speling er uit duwt en dat tikje voel je dus)
Is het zo dat je hem echt heen en weer kan halen als je het asje aan het eind beetpakt, dan hebben we het over overmatige speling.
Govolgen hiervan KUNNEN zijn: Hoog brandstof verbruik, vermogens verlies, en als de turbo echt gaat hemelen zullen door de speling best wel eens de schoepenraderen tegen de behuizing kunnen slaan en in het rond gaan vliegen als je mazzel hebt blijft dat in je interkoeler, als je pech hebt wordt dat door je interkoeler de motor ingezogen. Andere gevolgen......turbo gaat olie aanzuigen door carterontluchten en motor gaat vervolgens op zijn eigen olie lopen , in andere woorden de motor gaat op hol (been there, had that)
Hopelijk is het begrip "speling" na de "oortjeswas-sessie" van Roger nu voor iedereen iets duidelijker? ;)
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Verbruik 110 300TDi
Hoog verbruik is OF fisieke lekkage ergens, en dat moet je kunnen zien en of ruiken bijv vette kop, diesel op straat etc, OF hij gooit het er door de uitlaat in onverbrande vorm uit, en dat zu zichtbaar moeten zijn aan de rook
Is er bijv aan de pomp geschroefd (voor zover je na kan gaan) ?
Een brandstofpomp werkt op een dusdanige manier dat hij gebruikt watt hij nodig heeft, daar zorgt de zgn "govener" voor .
Maar als je verstuivers bijv rot zijn , zou het kunnen dat er meer ingespoten wordt als dat er nodig is , wat je verbruik verhoogt, maar ook het rook gehalte
Luke
Is er bijv aan de pomp geschroefd (voor zover je na kan gaan) ?
Een brandstofpomp werkt op een dusdanige manier dat hij gebruikt watt hij nodig heeft, daar zorgt de zgn "govener" voor .
Maar als je verstuivers bijv rot zijn , zou het kunnen dat er meer ingespoten wordt als dat er nodig is , wat je verbruik verhoogt, maar ook het rook gehalte
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Verbruik 110 300TDi
Luke schrijft:
tja, niks oortjes wassen aan... dit verhaal er nooit bij gelezen, das alles... als je alleen zegt speling en iemand voelt als leek de speling op het asje schrikt ie zich lam en denkt dat de turbo gaar is
overigens hebben alle 4 mijn turbodiesels die ik voor de range had (bij de range nog niet gekeken) dan een versleten turbo gehad... mij is altijd verteld dat ie geen axiale speling mag hebben en radiaal speling voelbaar is (maar nooit hoeveel) en als ik dan voel voel ik duidelijk dat het as je op en neer bewegen kan, op het gevoel verdomd lastig te zeggen hoeveel dat dan is. maar voor mijn gevoel is jouw verhaal beduidend minder speling.
en met die turbo's heb ik gewoon gereden, met weinig tot geen olieverbruik, en 100.000km en meer zonder turbofalen. Van de Td5 weet ik dat ie ook gewoon zijn max turbodruk haalde (gemeten en bij defecte modulator ging ie ook afkappen op de inspuiting)
Goed, dan zal ik het begrip speling op de as even verduidelijken.......ook voor jou Roger !
We hebben het hier over de RADIALE speling, dat is dus de speling die de as van boven naar beneden bewogen kan hebben, EN DUS NIET DE SPELING VAN DE AS OVER ZIJN EIGEN LENGTE RICHTING (dat noemen we de Axiale Speling nl )
Dan...wat is gebruikelijk en wat is overmatig?
Voor de puristen onder ons! (ROGER bijv he ;) ) Als je het ECHT goed wilt doen ga je er een meetklok op zetten en kijk je naar de fabriekstoleranties en bla bla bla
Uit vele jaren praktijk ervaring mag ik echter stellen dat als je de as heen en weer haalt hij net niet vast moet lijken te zitten. wat bedoel ik daarmee? heen en weer halen wat niet lukt is of hij vast lijkt te zitten. Maar hij moet net dat ene kleine fractie van vrijheid hebben, dat wanneer je hem aanraakt hij al vast moet slaan (dus bij aanraking al de speling er uit duwt en dat tikje voel je dus)
Is het zo dat je hem echt heen en weer kan halen als je het asje aan het eind beetpakt, dan hebben we het over overmatige speling.
Govolgen hiervan KUNNEN zijn: Hoog brandstof verbruik, vermogens verlies, en als de turbo echt gaat hemelen zullen door de speling best wel eens de schoepenraderen tegen de behuizing kunnen slaan en in het rond gaan vliegen als je mazzel hebt blijft dat in je interkoeler, als je pech hebt wordt dat door je interkoeler de motor ingezogen. Andere gevolgen......turbo gaat olie aanzuigen door carterontluchten en motor gaat vervolgens op zijn eigen olie lopen , in andere woorden de motor gaat op hol (been there, had that)
Hopelijk is het begrip "speling" na de "oortjeswas-sessie" van Roger nu voor iedereen iets duidelijker? ;)
Luke
tja, niks oortjes wassen aan... dit verhaal er nooit bij gelezen, das alles... als je alleen zegt speling en iemand voelt als leek de speling op het asje schrikt ie zich lam en denkt dat de turbo gaar is
overigens hebben alle 4 mijn turbodiesels die ik voor de range had (bij de range nog niet gekeken) dan een versleten turbo gehad... mij is altijd verteld dat ie geen axiale speling mag hebben en radiaal speling voelbaar is (maar nooit hoeveel) en als ik dan voel voel ik duidelijk dat het as je op en neer bewegen kan, op het gevoel verdomd lastig te zeggen hoeveel dat dan is. maar voor mijn gevoel is jouw verhaal beduidend minder speling.
en met die turbo's heb ik gewoon gereden, met weinig tot geen olieverbruik, en 100.000km en meer zonder turbofalen. Van de Td5 weet ik dat ie ook gewoon zijn max turbodruk haalde (gemeten en bij defecte modulator ging ie ook afkappen op de inspuiting)
gone
Re:Verbruik 110 300TDi
Roger, jou verhaal komt dus overeen met wat ik al schreeft, axiaal niks, en radiaal (nauwelijks0 voelbaar
Het is eigenlijk ook simple te beredeneren
Voor zover ik altijd meegekregen heb wordt het asje gesmeerd op het radiaal lagertje zelf, dit ivm de hoge toerentallen
Hoe minder smeering des te meer slijtage en visa versa
Als hij smering krijgt zal de as dus gaan zweven op de oliefilm, das het idee, en blijkbaar is daarvoor een minimale speling nodig
En handmatig bepalen is inderdaad lastig als je geen referentie hebt, maar als je ooit de kans hebt moet je maar eens een nagelnieuwe vergelijken met een gebruikte, dan heb je die referentie nl wel
Het maakt dan in weze niet veel uit of je merk a met merk b vergelijkt omdat alle fabrikanten een beetje eenzelfde marge aanhouden
En ook turbo's met slijtage kunnen het nog redelijk lang volhouden, maar ga je echt die dingen belasten als ze al geslen zijn dan kan je er bij wijze van spreken op wachten
Zo wist ik dat de mijne al tijden lang aan vervanging toe was, immers het gebrek aan vermogen was een aantal jaren geleden de reden om mijn brandstof pomp op te schroeven (achteraf gezien een fatale oplossing) en het verbaast me hoe lang hij het toch nog heeft volgehouden.
Luke
Het is eigenlijk ook simple te beredeneren
Voor zover ik altijd meegekregen heb wordt het asje gesmeerd op het radiaal lagertje zelf, dit ivm de hoge toerentallen
Hoe minder smeering des te meer slijtage en visa versa
Als hij smering krijgt zal de as dus gaan zweven op de oliefilm, das het idee, en blijkbaar is daarvoor een minimale speling nodig
En handmatig bepalen is inderdaad lastig als je geen referentie hebt, maar als je ooit de kans hebt moet je maar eens een nagelnieuwe vergelijken met een gebruikte, dan heb je die referentie nl wel
Het maakt dan in weze niet veel uit of je merk a met merk b vergelijkt omdat alle fabrikanten een beetje eenzelfde marge aanhouden
En ook turbo's met slijtage kunnen het nog redelijk lang volhouden, maar ga je echt die dingen belasten als ze al geslen zijn dan kan je er bij wijze van spreken op wachten
Zo wist ik dat de mijne al tijden lang aan vervanging toe was, immers het gebrek aan vermogen was een aantal jaren geleden de reden om mijn brandstof pomp op te schroeven (achteraf gezien een fatale oplossing) en het verbaast me hoe lang hij het toch nog heeft volgehouden.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Verbruik 110 300TDi
ik heb die referentie dus niet omdat ik zelden auto's met minder dan 100-150k koop :lol: en dan is de speling die je voelt eigenlijk voor het gevoel best veel..
als je olie ergens tussen wil pompen om een oliefilm te creëren waarop het asje drijft, zal daar idd speling voor nodig zijn. zonder oliedruk verdwijnt die oliefilm en voel je die speling als je met het asje beweegt... alleen inschatten of speling goed of teveel is is lastig
als je olie ergens tussen wil pompen om een oliefilm te creëren waarop het asje drijft, zal daar idd speling voor nodig zijn. zonder oliedruk verdwijnt die oliefilm en voel je die speling als je met het asje beweegt... alleen inschatten of speling goed of teveel is is lastig
gone
Re:Verbruik 110 300TDi
Roger en Luke,
Bedankt, ik ga de inlaat van de turbo losmaken en eens voelen..
Bedankt, ik ga de inlaat van de turbo losmaken en eens voelen..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten