Verbruik 110 300TDi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Verbruik 110 300TDi

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2015, 14:37

steefklei schreef:Dit is een post van bijna drie jaar oud, maar ik weet nu waarom het verbruik van mijn Defender 1:8,5 was

Het blijken de banden te zijn. Drie jaar geleden kocht ik Insa Turbo Ranger banden en merkte dat ik vaker bij de pomp stond. Voor de banden wissel zaten er BFG AT banden onder en lette ik niet echt op het verbruik. Maar bij 1:8,5 verbruik gaat het echt opvallen.

Ik heb indertijd gekozen voor Insa Turbo vanwege het ecologische aspect omdat ze oude banden recyclen en daar "remolds" van maken en natuurlijk de prijs. Maar na 40.000 km waren ze kaal gesleten en een week geleden overgestapt op Cooper Discoverer A/T3

Het brandstof verbruik ligt nu op 1:10,2. Dus pas op met de claim van Tisa Turbo "Ecological Tyres" dit gaat alleen over de productie van de band en niet het verbruik!


Paradoxaal genoeg is heel snel je geld uitgeven heel ecologisch (en in zoverre maakt Insa zijn claim waar).

Uiterst ecologisch is dus bijvoorbeeld het kopen van dichtbundels, dwz de originele eerste drukjes:
Veel geld voor maar een bescheiden aantal pagina's, en dan dus pagina's waar ook weer heel weinig inkt op zit.
Enorm veel werk en handelingskosten voor heel weinig product, en soms dus in de prijsklasse van één Euro voor een gedichtje.
Koop je verzamelbundels dan ben je al weer "immoreel" zuinig.

Groeten MarcS


PS Weer even terug OnTopic: Banden hebben ook een verbruikslabel.
Vooralsnog geef ik nog niet zoveel voor dit label, dwz: ik heb nog geen verschil gemerkt tussen bijv E of F, maar volgens de regels zou je verschil moeten kunnen merken. Veel grip (ook bij regen), weinig herrie, hoge slijtvastheid/duurzaamheid, en laag verbruik zijn in theorie onverenigbaar/tegenstrijdig -- toch lukt het de betere bandenbakkers om al deze kwaliteiten in een band te bakken.

Gebruikersavatar
steefklei
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 Dec 2010, 11:46
Locatie: Portugal
Contact:

Re: Verbruik 110 300TDi

Berichtdoor steefklei » 14 Sep 2015, 14:59

Landmarcs schreef:
steefklei schreef:Dit is een post van bijna drie jaar oud, maar ik weet nu waarom het verbruik van mijn Defender 1:8,5 was

Het blijken de banden te zijn. Drie jaar geleden kocht ik Insa Turbo Ranger banden en merkte dat ik vaker bij de pomp stond. Voor de banden wissel zaten er BFG AT banden onder en lette ik niet echt op het verbruik. Maar bij 1:8,5 verbruik gaat het echt opvallen.

Ik heb indertijd gekozen voor Insa Turbo vanwege het ecologische aspect omdat ze oude banden recyclen en daar "remolds" van maken en natuurlijk de prijs. Maar na 40.000 km waren ze kaal gesleten en een week geleden overgestapt op Cooper Discoverer A/T3

Het brandstof verbruik ligt nu op 1:10,2. Dus pas op met de claim van Tisa Turbo "Ecological Tyres" dit gaat alleen over de productie van de band en niet het verbruik!


Paradoxaal genoeg is heel snel je geld uitgeven heel ecologisch (en in zoverre maakt Insa zijn claim waar).

Uiterst ecologisch is dus bijvoorbeeld het kopen van dichtbundels, dwz de originele eerste drukjes:
Veel geld voor maar een bescheiden aantal pagina's, en dan dus pagina's waar ook weer heel weinig inkt op zit.
Enorm veel werk en handelingskosten voor heel weinig product, en soms dus in de prijsklasse van één Euro voor een gedichtje.
Koop je verzamelbundels dan ben je al weer "immoreel" zuinig.

Groeten MarcS


PS Weer even terug OnTopic: Banden hebben ook een verbruikslabel.
Vooralsnog geef ik nog niet zoveel voor dit label, dwz: ik heb nog geen verschil gemerkt tussen bijv E of F, maar volgens de regels zou je verschil moeten kunnen merken. Veel grip (ook bij regen), weinig herrie, hoge slijtvastheid/duurzaamheid, en laag verbruik zijn in theorie onverenigbaar/tegenstrijdig -- toch lukt het de betere bandenbakkers om al deze kwaliteiten in een band te bakken.


Mooi gesproken! :D
Ik heb nog even de EU energie labels bekeken, de Cooper Discoverer A/T3 Verbruik (F).
BF AT verbruik (G)
Insa Turbo, geen EU label kunnen vinden...
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Verbruik 110 300TDi

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2015, 18:31

steefklei schreef:
Landmarcs schreef:.....

PS Weer even terug OnTopic: Banden hebben ook een verbruikslabel.
Vooralsnog geef ik nog niet zoveel voor dit label, dwz: ik heb nog geen verschil gemerkt tussen bijv E of F, maar volgens de regels zou je verschil moeten kunnen merken. Veel grip (ook bij regen), weinig herrie, hoge slijtvastheid/duurzaamheid, en laag verbruik zijn in theorie onverenigbaar/tegenstrijdig -- toch lukt het de betere bandenbakkers om al deze kwaliteiten in een band te bakken.


Mooi gesproken! :D
Ik heb nog even de EU energie labels bekeken, de Cooper Discoverer A/T3 Verbruik (F).
BF AT verbruik (G)
Insa Turbo, geen EU label kunnen vinden...


Mijn Nokian Hakkapeliitta LT2 banden zouden "C" zijn qua verbruik, en mijn "zomerse" Continental Cross Contact AT vallen in "F" (beide in 235/85x16).
Het verschil in zomer-winter-verbruik wordt er niet opvallend kleiner door -- in de praktijk verbruik ik 's winters toch nog steeds meer.
De serieus te nemen 235/85x16 AT banden zitten overigens meest in de range "E - F - G". Waar mijn oude vertrouwde Michelin XPC 7.5x16 in zou vallen weet ik niet, maar ik de praktijk was deze "verouderde" band ("verouderd" qua ontwerp, eigenlijk niet qua prestaties) een opvallend zuinige band, zowel qua kilometrage/duurzaamheid als qua verbruik (enige waar de XPC ongewenst zuinig was zijn de Off-Road prestaties, je komt eerder aan de grens van het kunnen).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten