Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Niels Nagelhout
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 Feb 2009, 00:26

Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Niels Nagelhout » 13 Okt 2012, 22:47

Dag iedereen,

Sinds een tijdje mn Def90 (td4) verhoogd (2 inch) en MUD (bfgoodrich) eronder.
Flinke bandjes.

Sinds die tijd vind ik de auto onnaukeuriger sturen met hoge snelheden. Lees 100-130km/h
Auto heeft de nijging om soms uit te breken.

Nu gaat dat prima als je bewust bent van de auto en met twee handjes aan het stuur zit, maar toch, het voelt wat onveilig.

Ook als er vanaf 100km/h geremd word begint de auto te 'dweilen'

Iemand iedeeen of tips?

Stabilisator stangen zijn de orginelen, had ik die ook moeten vervangen?
Banden zijn overigens goed gebalanceerd.

Graag jullie mening

Groet,
Niels

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2012, 23:23

tja... het begint al met het feit dat het geen sportauto is....die heb je nog hoger gelegd (negatief effect op wielstanden en weggedrag) en dan ook nog hoogprofiel banden die ook meer dweileffect hebben.....

heel eerlijk?? ik kijk er niet van op dat ie dweilt en spoor-instabiel is
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2012, 23:29

Roger B. schrijft:
tja... het begint al met het feit dat het geen sportauto is....die heb je nog hoger gelegd (negatief effect op wielstanden en weggedrag) en dan ook nog hoogprofiel banden die ook meer dweileffect hebben.....

heel eerlijk?? ik kijk er niet van op dat ie dweilt en spoor-instabiel is


Kijk nu eens, ik ben het maar zo eens met Roger B. (wie heeft het dan fout?).

Bij de genoemde punten komt dan ook nog eens dat een 90 ook nog eens de minst stabiele is uit de familie, dwz een 110 of een 130 zijn door hun langere wielbasis vanzelf al rustiger.

O ja, er zijn ook nog mensen die zeggen dat de Puma sowieso wat zenuwachtiger zou zijn omdat het blok zo hoog ligt (maar het blok is ook lichter en steekt niet ver naar voren, dus ik vraag me af hoeveel dat schelen kan).

Groeten MarcS

Niels Nagelhout
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 Feb 2009, 00:26

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Niels Nagelhout » 13 Okt 2012, 23:31

Het verbaast mij ook niet echt:-)

Hiervoor een Def90 300tdi gehad, die wilde minder hard:-)
En daarna een Def130 gehad, dat rijd sowieso anders.


Vraag is misschien meer of de schade te beperken zo zijn door nieuwe stabilisator stangen / rubbers etc..

Meningen over?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2012, 23:34

denk dat je het negatieve effect in het terrein van zwaardere stabi's niet wil...

stuurstabiliteit kun je iets terug halen door gebogen hockeysticks te monteren...

en Marc...zolang jij het met mij eens bent, had ik al gelijk en is er geen probleem :lol:
gone

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor VeeTee » 14 Okt 2012, 10:19

Ik ben het ook met jullie eens... Vind het niet vreemd.

... maar er is wel wat aan te doen hoor ;) :whistle:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2012, 10:24

VeeTee schrijft:
Ik ben het ook met jullie eens... Vind het niet vreemd.

... maar er is wel wat aan te doen hoor ;) :whistle:


Of gewoon 2" verlagen ..... of stretchen naar 110 maar dat is lastiger.
Een 90 is zelfs standaard in de folder al een hobbelkoffer.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Edward » 14 Okt 2012, 10:28

2 icnh verhogen moet geen verandering van rijgedrag geven. :blink: :blink: Tenminste niet als het goed gedaan is.

Waarschijnlijk moet je wennen aan de Muds. Leg de oude banden eens terug en kijk hoe ze dan rijdt. Dan weet je waar het verschil zit.

Sowieso is het handig om meerder wijzigingen stap voor stap te doen of tussendoor een goede rit te maken zodat je weet welke wijziging welk verschil brengt. ;)

Blijft natuurlijk onverlet dat een 90 gewoon een hobbelkoffer is. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 11:03

Dat overstuur / uitbreken ......
Zijn je achterveren niet veel te hard gekozen?
Heavy duty plus ofzo?
Wat voor veren zitten er precies onder?

Mijn 110 met 2,5'' verhoging op BFG Muds stuurt nog steeds prima.

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Dixo » 14 Okt 2012, 12:12

Heb je kwaliteits veren en dempers eronder? Of van die gepromoveerde fietspompen? :)

Kijk ook eens naar caster corrected radius arms bijvoorbeeld.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten