Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Niels Nagelhout

Re:Soort van onbalans Def90 td4 na verhoging

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 14:34

Dag Marc,

Bedankt voor deze samenvatting..
Ik had zelf de conclusie al een beetje gemaakt:-)

Een omschakeling naar AT is denk ik wel een goede optie.
Een iets kleinere bandmaat dan misschien ook.

Ik ga er nog eens over nadenken..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Okt 2012, 15:32

onzin je probleem zit niet zozeer in het profiel maar in de hoogte in combinatie met alle andere stabiliteit verlagende aanpassingen, een zelfde AT zwalkt net zoveel, heeft alleen in sommige situaties op de weg wat meer grip, maar grip is niet je primaire probleem, grip verlies is glijden, daar heb ik je niet over gehoord, jij had het over dweilen.

Overigens kan dweilen ook gevolg zijn van speling in de ophanging
gone

Niels Nagelhout

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 15:54

Ik denk dat het beetje teveel van alles is.

2inch eraf en een iets normaler bandje is denk ik verstandig..

Wil er vooral een wat veiliger verhaal van maken.. Over een tijd keuren we hem om naar geel kenteken, dan moeten vrouw en kids er ook in.

Het is denk ik de onstabiele verhouding van de verhoging met de wegligging van de MT's
Maak het gewoon niet beter van.. Voorheen zaten de banden op een Def130 en toen had ik nergens last van.

Niels Nagelhout

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 15:57

Banden zijn trouwens 255/85/16
Lees net mn eigen berichtje en zie dat het niet klopt

Maar dat betekent dat ze nog groter zijn en dus niet veiliger

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2012, 16:02

Precies (en dus ben ik het weer niet eens met Roger B.).
Een 90 is bijna vierkant (hij is maar een beetje langer als breed) en als er dan ietsje minder grip wat meer nerveusiteit en minder gunstige stuurgeometrie bovenop (of eigenlijk onder) komen dan wordt het van hobbelkoffer tot winkelwagentje.

En, ja, een 130 is zo stretched dat ie vanzelf wel rechtuit wil.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 16:26

Niels Nagelhout schrijft:
Banden zijn trouwens 255/85/16
Lees net mn eigen berichtje en zie dat het niet klopt

met deze band is niets mis. Dit is voor een MT een hele vriendelijke en goed remmende band. Het is zelfs een stuk betere band dan de 750x16 bandjes waar MarcS altijd zo van gecharmeerd is.

Hier hoef je het probleem niet in te zoeken.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 16:45

Niels Nagelhout schrijft:
Snelheden boven de 100km/h haal ik niet veel en voor de snelheid heb ik mn defender echt niet, merk alleen dat rondom deze snelheden flink afremmen en tegelijk sturen toch enigzins gevaarlijk begint te worden.

Is dit het voornaamste probleem, afremmen, sturen en dan uitbreken?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in de achterveren die voor deze auto te hard zijn!!
Het valt me wel vaker op dat idioot stijve achterveren gebruikt worden onder de noemer "heavy duty"

Als je afremt heb je lastoverdracht. De voorwielen worden relatief meer belast en de achterwielen worden minder belast. Wanneer je gaat sturen gaat de koets ook nog eens overhellen. Heb je nu relatief stijve achterveren dan wordt het buitenste achterwiel weer zwaarder belast en het binnenste wiel wordt bijna opgetild. De (niet-lineare) bandeigenschappen zorgen er in deze belastingssituatie voor dat de achteras weinig spoorkracht (=dwarskracht) genereert waardoor de achteras naar grote sliphoeken gaat lopen (-> overstuur).

Als experiment kan je de stabilisator van de achteras loshalen en dan kijken of het beter wordt (voor laten zitten). Het weghalen van de achterste stabilisator zorgt voor een lagere rolstijfheid van de achteras en dat zorgt voor meer grip. Als het beter wordt zou ik de stabilisator van de achteras in het vervolg gewoon weglaten.

Dit effect staat los van vaag sturen. Is het probleem vaag sturen dan moet je de oplossing in de (licht getantelde) vooras gaan zoeken.

De pro comp dempers zijn daarnaast dempers met een slechte reputatie. En setje kwaliteitsdempers zal ook een verschil gaan maken.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Okt 2012, 17:31

Als ik de paddock site er op nasla,
en even doorzoekt op de onderdeelnummers,
Dan heb je nu,

Voor: DA4202, stijfheid 230 lns/inch, standaard is ongeveer 180..200)

Achter: DA4204, stijfheid 340 lbs/inch, standaard is ongeveer 225 lbs/inch

Je hebt nu achter hele stugge veren in vergelijking met voor. bovendien is de auto licht aan de achterkant. De stabilisator is dan waarschijnlijk teveel van het goede om de redenen die ik hiervoor aangedragen heb.

Is het comfort ook niet erg afgenomen?

Niels Nagelhout

Berichtdoor Niels Nagelhout » 14 Okt 2012, 18:42

Dag Joost,

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb vrij snel na aanschaf de boel verhoogt, of de auto heel veen onconfortabeler is geworden, geen idee..

De stabilsatorstangen weghalen.. geeft dat geen verdere onbalans? Voelt voor mij beetje onnatuurlijk.

Daarnaast heb ik (optisch) het idee dat de achterveren juist wat meer inhangen, de voorveren lijken wat hoger waardoor de auto in neutrale toestand precies recht staat met de neiging om iets achterover te staan. Misschien een idee om de originele veren er weer voor in te zetten? (dus dan met situatie achter 2inch, voor normaal).

Dan meteen met nieuwe schokbrekers, wat is jouw ervaring met een goed merk (beetje investering vind ik niet erg) maar dr moeten ook geen honderden euro's meer in.

Bij Paddock zie ik Koni en Monroe, is dat wel wat??

Ik heb overigens niet het idee dat de auto slecht stuurt (nu ik er goed over nadenk) oid. (heb dat idd wel zelf gezegd) Het gaat echt om het (gevoel tot) uitbreken etc.. Ook het ontbreken van grip is niet een probleem naar mijn idee. Bij flink remmen van zeg even vanaf 80km/h heeft de auto het gevoel dat de achterkant je voorbij komt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2012, 19:04

Dag Niels,

Als ik naar de cijfers kijk die Joost heeft opgesnord dan zie je dat bij de achterveren te traditionele verwarring weer heeft toegeslagen. Verhogen en heavy-duty zijn twee heel verschillende dingen. Weliswaar gaat een auto met heavy-duty meestal wat omhoog (zolang je ze niet heavy belaadt) maar verhogen gaat veel beter met ± even "slappe" (eventueel iets stijvere) veren die gewoon langer zijn. Dus goed kijken naar welke lengte en welke stijfheid de veren zouden moeten hebben.
Overigens kan je zelfs verhogen door gewoon een opvulschijf te gebruiken, dan houd je dezelfde veerkarakteristiek, alleen krijg je dan ook geen extra veerweg (maar die krijg je ook niet met extra stijve veren, integendeel).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”