Beste mede forum leden,
Even een vraagje: als ik de koppeling in druk en beweeg dan met de versnellingspook naar links en naar rechts in de vrijstand zonder naar een versnellingstand te schakelen krijg ik een raar ratelend/ knarsend geluid. het 1ste idee is dat het uit de versnellingsbak komt, heb laatst de versnellingsbak olie vernieuwd met de juiste olie. Nu is het wel zo dat het vreemde geluid extremer is als de moter juist gestart is en alles nog koud is, als alles op temperatuur is is het geluid ook minder.
Heeft iemand hier een idee over wat het eventuele probleem kan zijn?
Gr Bas
Vreemd geluid in versnellingsbak? Disco ll serie
-
Roger B.
Re: Vreemd geluid in versnellingsbak? Disco ll serie
klinkt wel alsof er in de bak iets niet lekker gaat...
je hebt olie vervangen... welke kleur had de olie die er uit kwam en zat er veel puin aan de aftapplug? en welke olie zit er nu in?
je hebt olie vervangen... welke kleur had de olie die er uit kwam en zat er veel puin aan de aftapplug? en welke olie zit er nu in?
gone
Hallo Roger,
De olie die eruit kwam was pikzwart er zat heel veel puin aan de magneet, de olie die er nu in zit is: ATF Dextron II D.
Gr Bas
De olie die eruit kwam was pikzwart er zat heel veel puin aan de magneet, de olie die er nu in zit is: ATF Dextron II D.
Gr Bas
-
Roger B.
verkeerde olie... moet MTF in, geen ATF (ik ga door je omschrijving er van uit dat het een handbak is, toch?)
maar pikzwarte olie is slecht teken... hoort geel bruinig enigszins transparant zijn bij aflaten
maar pikzwarte olie is slecht teken... hoort geel bruinig enigszins transparant zijn bij aflaten
gone
Ja de olie was pikzwart volgens de garage was hij onlangs nog vernieuwd maar ik geloofde er niets van dus heb het nu zelf maar gedaan. de aftapplug zat heel heel erg vast, wat zou het kunnen zijn dat die olie zo zwart was. Roger je schrijft MTF olie maar een specifiek merk of...?
Ja het is een handgeschakelde versnellingsbak.
Maar denk je dat daar dat vreemde geluid van kan komen of zou het iets anders zijn?
Bedankt gr Bas.
Ja het is een handgeschakelde versnellingsbak.
Maar denk je dat daar dat vreemde geluid van kan komen of zou het iets anders zijn?
Bedankt gr Bas.
-
Roger B.
MTF haal ik altijd gewoon bij de dealer, kruikje van 5 liter voor ook niet echt een wereldbedrag. maar er zijn fabrikanten (oa texaco) die een equivalent van deze olie ook in het assortiment hebben.
de R380 bak in de D1 300tdi had er wel ATF in, maar ergens in 97 ofzo zijn ze overgestapt op MTF omdat deze betere smering gaf en de R380 bij hogere belastingen dat toch echt nodig had.
zwart worden van de olie duidt op vervuiling ervan of forse oververhitting, hoedanook heeft je bak daar onder te lijden gehad
de R380 bak in de D1 300tdi had er wel ATF in, maar ergens in 97 ofzo zijn ze overgestapt op MTF omdat deze betere smering gaf en de R380 bij hogere belastingen dat toch echt nodig had.
zwart worden van de olie duidt op vervuiling ervan of forse oververhitting, hoedanook heeft je bak daar onder te lijden gehad
gone
Hallo Roger of ..., denk je wel dat dat vreemde geluid bij vernieuwing/ verversing van de olie eventueel weg of minder zal zijn.
Is het enige verschil tussen ATF en MTF olie dat de ene voor een handgeschakelde en de andere voor een automatische bak is of zijn er nog meer verschillen?
Toen ik de olie kocht kreeg ik het advies ATF olie er in te doen omdat deze dunner was als MTF olie, MTF was dikker en vooral in de winter zou het moeilijker schakelen zijn vertelde ze.
Wat is jou ervaring hiermee?
Gr Bas.
Is het enige verschil tussen ATF en MTF olie dat de ene voor een handgeschakelde en de andere voor een automatische bak is of zijn er nog meer verschillen?
Toen ik de olie kocht kreeg ik het advies ATF olie er in te doen omdat deze dunner was als MTF olie, MTF was dikker en vooral in de winter zou het moeilijker schakelen zijn vertelde ze.
Wat is jou ervaring hiermee?
Gr Bas.
-
Roger B.
vrees van niet, denk dat er in de bak e.e.a. (al voor de olieverversing)toch al stuk aan het gaan was.
Bak kan gereviseerd, maar voor net zo veel of minder heb je een gereviseerde bak...
een paar dagen engeland plannen, afspraakje bij Ashcroft en met gereviseerde bak eronder terug komen..
Bak kan gereviseerd, maar voor net zo veel of minder heb je een gereviseerde bak...
een paar dagen engeland plannen, afspraakje bij Ashcroft en met gereviseerde bak eronder terug komen..
gone
Ja wie weet, waar zit dat bedrijf Ashcroft?
-
Roger B.
leef je uit: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=6 1080 pond all in, incl leenauto voor de dag dat je bak gewisseld wordt
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=6 1080 pond all in, incl leenauto voor de dag dat je bak gewisseld wordt
gone