verstoring temperatuurmeter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
saab

verstoring temperatuurmeter

Berichtdoor saab » 12 Okt 2012, 08:46

In bezit defender td5 2001. Als de motor loopt en ik de handrem bedien beweegt de witte wijzer van de temperatuurmeter een beetje heen en weer. Probleem?
Als ik ongeveer 30 min 120km rijdt gaat soms plotseling de temperatuurmeter kort naar het rode en direct weer terug-vermogen valt even weg. Dat doet de auto alleen maar onder die omstandigheden. Probleem?

Landmarcs

Re:verstoring temperatuurmeter

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2012, 09:54

saab schrijft:
In bezit defender td5 2001. Als de motor loopt en ik de handrem bedien beweegt de witte wijzer van de temperatuurmeter een beetje heen en weer. Probleem?
Als ik ongeveer 30 min 120km rijdt gaat soms plotseling de temperatuurmeter kort naar het rode en direct weer terug-vermogen valt even weg. Dat doet de auto alleen maar onder die omstandigheden. Probleem?

Wellicht een massa-probleem.
Nee niet een massa-problemen, maar het kan zich wel uiten in een massa van storingen.

En omdat je die handrem noemt gaat er mij mij een lichtje branden (bij jou ook, dat van de handrem). Er waren al eens gevallen waarbij de massa via de handrem-kabel ging lopen en dat gaf een waterval aan onverklaarbaar gedoe.

Groeten MarcS

conny1

Berichtdoor conny1 » 12 Okt 2012, 14:57

Probeer een nanocom te regelen en installeer die als "instrument", dan weet je de werkelijke temperatuur van de motor. Die originele temperatuurmeter is een beetje veel onzuiver.

Mocht de meter echter juist aangeven, die kans is aanwezig, dan is je kop waarschijnlijk aan het wandelen. Klinkt raar, maar zoek maar eens op plastic staafjes in de kop.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2012, 15:31

conny1 schrijft:
Probeer een nanocom te regelen en installeer die als "instrument", dan weet je de werkelijke temperatuur van de motor. Die originele temperatuurmeter is een beetje veel onzuiver.

Mocht de meter echter juist aangeven, die kans is aanwezig, dan is je kop waarschijnlijk aan het wandelen. Klinkt raar, maar zoek maar eens op plastic staafjes in de kop.

Tja, dat kan ook nog aan de hand zijn ... maarrrr symptoom 1 nl een "wandelende" wijzer afhankelijk van de handrem past daar niet echt bij. Symptoom 2 zou óók bij een "wandelende" kop kunnen passen, da's waar maar direct aan twee gebreken (waarbij de tweede direct een ingrijpende is) is toch minstens een beetje doemdenken.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Okt 2012, 16:43

dat bij kop(pakking) lekkage de temp oploopt...ja, maar ik vind het redelijk lastig te verklaren dat ie oploopt naar rood gebied en gelijk weer teryg gaat naar normaal, als het werkelijk heet worden is wat ie aangeeft
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2012, 17:44

Roger B. schrijft:
dat bij kop(pakking) lekkage de temp oploopt...ja, maar ik vind het redelijk lastig te verklaren dat ie oploopt naar rood gebied en gelijk weer teryg gaat naar normaal, als het werkelijk heet worden is wat ie aangeeft

Ik heb wel eens wat gelezen over "wandelende" koppen die even een ommetje maken en daarbij zou een kort durende temperatuur-excursie kunnen horen. Ik las later evenwel ook dat het "wandelende" koppen verhaal lang niet altijd op zou gaan.

Anyway, een massa-probleem tussen motorblok en chassis en een retour via de handrem-kabel zou kunnen en zou ook - bij een massa-onderbreking - ook voor motor-uitval moeten zorgen. Alleen is dan het 120 km/u verhaal weer een soort toevalstreffer.

Gezien de andere verschijnselen lijken massa-problemen heel aannemelijk (en zoals gezegd: massa problemen kunnen een massa aan problemen geven).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2012, 19:42

Voordat we nou weer allemaal nieuwe koppen, Nanocoms en weet ik wat aanbevelen, maak eerst de radiateur eens goed schoon en controleer heel het koelsysteem.

Want de motor komt bij die snelheid dicht bij een kritische waarde in de ecu en dan gaat het gas eraf. Dat doet ie maar heel kort en dan loopt ie weer verder. Waarschijnlijk is de radiateur vuil en is het koelvermogen flink verminderd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

erik verhoef

Re: verstoring temperatuurmeter

Berichtdoor erik verhoef » 12 Okt 2012, 21:22

Hoi

Ik heb ook dat probleem gehad met mijn def td5 ook uit 2001 de oorzaak bij mij was roest in de zekeringenkast onder de bij rijders stoel (temp meter naar rood motor inhouden maar ook niet willen starten en toen ik keek stond de temp meter in het rood ) succes

Groet Erik Verhoef

saab

Berichtdoor saab » 24 Okt 2012, 08:04

Iedereen bedankt voor de adviezen.
Handrem was inderdaad massaprobleem.
De temperatuurmeter in de defender is onbetrouwbaar blijkt. Een alternatieve meter gaf duidelijk aan dat de motor bij volle belasting te warm werd en ECU reageerde door gas eraf te gooien. Uiteindelijk bleek -zo niet zichtbaar dat de radiateur sterk vervuild was-na schoonmaken werkt alles weer prima.

Luke

Berichtdoor Luke » 24 Okt 2012, 08:31

Interessant te lezen dat wat betreft de oorzaak van het oplopen van de temperatuur dit veel overeenkomsten met een Tdi vertoont. Alleen grijpt de electronica vervolgens in en heeft dat wat andere reacties tot gevolg.
alleen kan ik de reactie van die meter bij starten nog niet plaatsen, behalve dan dat die veroorzaakt wordt door het massa probleem

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”