verstoring temperatuurmeter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re:verstoring temperatuurmeter

Berichtdoor tim » 24 Okt 2012, 08:45

saab schrijft:
Uiteindelijk bleek -zo niet zichtbaar dat de radiateur sterk vervuild was-na schoonmaken werkt alles weer prima.

Op welke wijze heb je de radiateur gereinigd?
Gewoon uitnemen en goed doorpoelen met uitsluitend water en tuinslang oid?
Of anders?

groet tim.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 24 Okt 2012, 12:50

Temperatuursensor koelsysteem !!
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

tim

Berichtdoor tim » 24 Okt 2012, 21:59

Denk dat ik dat inderdaad maar ga doen.
Thermostaat vernieuwd, geen verandering op een hogere temperateurmeterstand sinds enige tijd.
Geen koelwaterverlies, blijft vooralsnog over de rad. spoelen en de visco van de koelvin controleren over.
Kachel voelt gevoelsmatig niet warmer aan, dus als ik moet gokken idd de tempsensor.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Luke

Berichtdoor Luke » 25 Okt 2012, 02:15

Temperatuur zener is een regelmatig voorkomende boosdoener. Heeft ook mij een kop gekost.
Met temperatuur van Tdi blokken moet je niet spotten, gewoon zorgen dat dat allemaal goed in orde is, en als het even kan extra beveiliging.
Denk daarbij aan een vervangende of zelfs additionele meter die de daadwerkelijke temperatuur in graden aangeeft en / of een koelwaterreservoirdopniveausensor (3x scrabble woordwaarde ;) )
Controleer de werking van sensor, termostaat, en conditie van radiateur.
Ook de radiateur staat erom bekend wat capaciteit betreft nogal krap bemeten te zijn

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2012, 09:01

Luke schrijft:

Ook de radiateur staat erom bekend wat capaciteit betreft nogal krap bemeten te zijn

Luke

Dat is bij de Puma ook zo, dus ze zijn wel consequent die Engelanders. :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 25 Okt 2012, 09:21

Edward schrijft:
Luke schrijft:

Luke

Dat is bij de Puma ook zo, dus ze zijn wel consequent die Engelanders. :blink: :blink:

Ed,

Met de temperaturen in met name West Europa vallen de problemen denk ik op zich nog wel mee.
Maar hier in de tropen is dat een ander verhaal met buiten temperaturen van 30+ graden.
Als je koelsysteem dan niet optimaal is, en je bent flink beladen en dan ook nog eens door het mulle zand , ben je echt russisch roulette aan het spelen :(
Bovendien koelde de vroegere cylinderkopen een stuk slechter als de latere die meer koelkanalen hadden, dus betere circulatie. Hier echt een tijd gehad dat ik er in een paar maanden 3 koppakkingen doorheen heb gejaagd, en allemaal tengevolge van koelingsproblemen :(
Ik heb nu mijn radiateur om laten bouwen en er zit nu het binnenwerk van een mercedes unimog in, wat de zelfde afmetingen heeft alleen een stuk dikker. met nieuwe type kop, en aangepaste radiateur overigens nooit meer problemen , zelfs niet onder zwaarste omstandigheden gelukkig

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2012, 10:11

Luke schrijft:
Edward schrijft:
Luke schrijft:

Luke

Ed,

Met de temperaturen in met name West Europa vallen de problemen denk ik op zich nog wel mee.
Maar hier in de tropen is dat een ander verhaal met buiten temperaturen van 30+ graden.
Als je koelsysteem dan niet optimaal is, en je bent flink beladen en dan ook nog eens door het mulle zand , ben je echt russisch roulette aan het spelen :(
Bovendien koelde de vroegere cylinderkopen een stuk slechter als de latere die meer koelkanalen hadden, dus betere circulatie. Hier echt een tijd gehad dat ik er in een paar maanden 3 koppakkingen doorheen heb gejaagd, en allemaal tengevolge van koelingsproblemen :(
Ik heb nu mijn radiateur om laten bouwen en er zit nu het binnenwerk van een mercedes unimog in, wat de zelfde afmetingen heeft alleen een stuk dikker. met nieuwe type kop, en aangepaste radiateur overigens nooit meer problemen , zelfs niet onder zwaarste omstandigheden gelukkig

Luke

Valt niet mee.

Met de 130 heb ik een tijd gehad dat ie van het gas afging bij hoge snelheden. Dat was idd ook een vervuilde radiateur die schoon leek. Maar bij op topsnelheid rijden doet ie het nog heel af en toe. Nu staat er alleen een Warn 8274 voor de radiateur, dat helpt ook niet. ik heb toen twee grotere alu radiateurs laten maken voor de 130, maar die heb ik gelijk verkocht aan klanten. Voor de 130 staat dat al weer een paar jaar op de lat. Die twee radiateuren rijden in 130's door Afrika en Azië op wereldreis en doen het super.

Als je een Puma gaat chippen wordt er ook gelijk grotere radiateurs aanbevolen. Intercooler om de EGT laag te houden en een radiateur om de motor koel te houden. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”