Tussendemper of Einddemper uitlaat Def 300 Tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
edwinhout

Re:Tussendemper of Einddemper uitlaat Def 300 Tdi

Berichtdoor edwinhout » 13 Okt 2012, 12:36

Hoi Luke,

Ik heb mijn originele TD5 uitlaat net vervangen voor een speciale.
Als je iets nodig heb mag je van mij voor een zacht prijsje alles of alleen dat wat je nodig hebt overnemen.
Mijn def is 2005 dus alles nog pico bello.

gr, Edwin
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2012, 14:06

effe naar brazilië brengen dan....
gone

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 13 Okt 2012, 20:07

Mmm, tja... Parcel International ??
Sorry, maar 't was goed bedoeld. :-(

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2012, 20:19

Luke kwam toch een dezer dagen hier naar toe voor een bbq? kan ie em dan mooi meenemen in z'n handbagage. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Philip

Berichtdoor Philip » 13 Okt 2012, 23:44

Ik heb voor onder mn Disco (het is geen defender) een uitlaat laten maken bij EPS in Groningen.
Van voor tot achter in RVS - met alleen een middendemper.

Die hadden de sterke aanbeveling om vooral toch de middendemper te laten zitten, omdat anders je passagiersruimte een klankkast werd van herrie. En dat als je de middendemper plaatste je toch van buitenaf mooi geluid kreeg, zonder de irritante resonanties.
Die einddemper was een kwestie van het laatste geluid dempen of met een sportuitlaat accentueren.

Misschien dat die gasten met zoveel custom gemaakte uitlaten wel ergens verstand van hebben, of alleszins in de praktijk veel hebben opgedaan.

Probeer een middendemper te vinden, full-flow met van dat geperforeerde materiaal (geen schotten demper) en een pijp diameter die past bij je uitlaat. Lengte ongeveer 40 cm. Las dat er tussen. Hoeft geen origineel LR te wezen.

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Okt 2012, 06:16

Hallo mensen

@ Edwin, dank je wel voor het aanbod. ik moet echter eerst een af gaan wegen nu waar ik verstandig aan ga doen. Dwz. midden of eind demper, en hier kopen of laten maken, of uit nederland / UK laten komen

Philip heeft een punt wat overwegen waard is wat betreft klankkast.....echter.....als die einddemper er wel onder zit is die demper er toch juist voor dat er geen geluid meer uit gaat komen? Dat geluid ga je horen daat waar het open is, en dus aan het eind van de uitlaat lijkt mij.
Om je een voorbeeld te geven...momentheel is het bij mij zo dat de uitlaat er aan de zijkant uitmondt dwz achter het linker achterwiel. Het gevolg is dus dat als ik bij wat lagere toerentallen kracht ga vragen het geluid tegen de zijkant van de auto laat te slaan, Als ik met klanten rij en het achterste schuifraampje is open geeft dat een bak onaangename herrie.
Ik had er dus op zijn minst goed aan gedaan die uitlaat naar achteren uit te laten monden, dan was het geluid welliswaar waarschiijnlijk tegen de achtercant aan geslagen, maar was de herrie een stuk minder geweest vermoedelijk.
Dat is overigens een 3e en vermoedelijk goedkoopste optie, om dat aan te laten passen.

Nu herinner ik me ook ineens dat de achterste demper idd een geperforeerde demper was, omdat ik er, toen deze bijna was oerleden, nogal wat stukken van dat geperforeerde metaal uit heb gevist, alsmede een soort vaan draadwol.

Ik zal me dus eerst eens gaan orrienteren hier bij de uitlaatboeren of die een geperforeerde type demper kunnen leveren en wat de beste positie is.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Okt 2012, 06:21

edwinhout schrijft:
Hoi Luke,

Ik heb mijn originele TD5 uitlaat net vervangen voor een speciale.
Als je iets nodig heb mag je van mij voor een zacht prijsje alles of alleen dat wat je nodig hebt overnemen.
Mijn def is 2005 dus alles nog pico bello.

gr, Edwin

Edwin,

Je zou me al een berg helpen als je de buitendiameter van die pijp eens op kan meten, zodat ik een idee krijg of het uberhaubt gaat passen op mijn uitlaat, aangezien die gemaakt is van dikwandig gegalvaniseerd.
Als ik de Td5 diameter heb en dat past kan ik vervolgens eens kijken of ik de midden of eind demper doe en of dat gewoon of RVS gaat worden.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Okt 2012, 06:24

Is er trouwens iemand die kan bevestigen of de middendemper op een Tdi inderdaad een schottendemper is?
Als ik even bedenk dat de achterste demper een geperforeerde demper is en dat die dus de geluidsdempende functie heeft, zou de tussendemper dan idd een schottendemper moeten zijn die voor de benodigde tegendruk zou moeten zorgen.

Als die theori klopt, zou ik dus inderdaad een achterste demper moeten hebben en dan bepalen waar die moet komen

Luke

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 14 Okt 2012, 10:18

Ik zal eens kijken of ik volgende week kan opmeten. Hij ligt niet bij mij thuis.
Het is een standaard TD5 uitlaat , iemand hier die daar de buitendiameter van weet ?
De ophangrubbers zitten er niet bij helaas. Die heb ik weer in gebruik.

Terug naar “Techniek”