Ik ben me aan het orienteren voor een freelander.
Echter ik heb een paar vragen waar ik nog niet achter het antwoordt ben.
Zijn de bekende kwalen zijnde de koppaking en de gevoelige viscose-koppeling met modivicaties verbeterd en zo ja van welk jaartal? En hoe verhoudt de 2.5 zich ten opzichte van de 1.8 met deze kwalen?
groet Daniel
Kwalen Freelander 1
Re:Kwalen Freelander 1
Visco is geen kwaal of kwetsbaar item mijn inziens.
Is gewoon een onderdeel dat je in de gaten moet houden en op tijd moet vervangen. Doe je dat niet dan gaan er allerlei andere dure dingen stuk.
Koppakking is in latere typen/bouwjaren wel verbeterd door de toepassing van een ander soort materiaal voor die pakking. Ik weet niet vanaf wanneer.
De 2.5 is een V6 motor met automaat, weet ik niets van anders dan dat die motor behoorlijk dorstig schijnt te zijn (zelfs t.o.v. de 1.8 die met 1 op 10 ook al niet zuinig is te noemen).
Groet
Marco
Ps. ik heb een leuke FL met 1.8 motor te koop....
Is gewoon een onderdeel dat je in de gaten moet houden en op tijd moet vervangen. Doe je dat niet dan gaan er allerlei andere dure dingen stuk.
Koppakking is in latere typen/bouwjaren wel verbeterd door de toepassing van een ander soort materiaal voor die pakking. Ik weet niet vanaf wanneer.
De 2.5 is een V6 motor met automaat, weet ik niets van anders dan dat die motor behoorlijk dorstig schijnt te zijn (zelfs t.o.v. de 1.8 die met 1 op 10 ook al niet zuinig is te noemen).
Groet
Marco
Ps. ik heb een leuke FL met 1.8 motor te koop....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
@ Marco dank je hahhaha en mijn voorkeur heeft de 3 deurs.
En hoe zit t dan met t advies om rondom banden te wisselen ivm het maat verschil wat door s
slijtage op kan treden?
En hoe zit t dan met t advies om rondom banden te wisselen ivm het maat verschil wat door s
slijtage op kan treden?
De bandenmaat is wel belangrijk rondom de zelfde heeft voorkeur. En er is een vaste " regel" over waar je eventueel de nieuwe moet monteren als je er slechts 2 nieuwe omdoet (even uit het hoofd, geen garantie, de nieuwste achter Is ergens op deze site wel terug te vinden). Bij te groot maatverschil tussen voor en achter gaat inderdaad de Visco vast, als dat op de weg teveel gebeurd gaan er allerlei dure dingen (achterdif en IRD) stuk.
er staat mij ook iets bij dat je dus juist niet de banden van voor naar achter moet wisselen, tenzij je dit heel regelmatig doet.
er staat mij ook iets bij dat je dus juist niet de banden van voor naar achter moet wisselen, tenzij je dit heel regelmatig doet.
Freelander II
- peter191064
Ik rijdt zelf Freelander 1 1.8i ( bj.1998 ), heb bij aanschaf de stalen velgen vervangen door originele lichtmetalen velgen, nieuwe Michelins erop en ik hier nu al 38000 Km mee.Hoofdzakelijk provinciale wegen, dus veel bochten werk. Slijtage valt me voor permanent 4x4 dus erg mee.
Ook net na aanschaf de Visco+lagers vervangen, is nu 5 jaar geleden. Hij ging een beetje erg zwaar de bocht door.
Heb ook even 2 wiel ( aandrijfas ervan tussen )aandrijving geprobeerd, maar da`s niks.
En besparing op benzine was minder dan 0,5 kilometer extra afstand per liter.
Al die tijd ook weinig problemen met APK, behalve afgelopen jaar. CO-waarde is veel te hoog bij 3000 Rpm, stationair was tie prima.
Binnenkort weer APK, zien wat hij nu brengt.
Peter
--
FREELANDER 1.8i - 1998
SERIES III 109 / 2,5 NA - 1983
Ook net na aanschaf de Visco+lagers vervangen, is nu 5 jaar geleden. Hij ging een beetje erg zwaar de bocht door.
Heb ook even 2 wiel ( aandrijfas ervan tussen )aandrijving geprobeerd, maar da`s niks.
En besparing op benzine was minder dan 0,5 kilometer extra afstand per liter.
Al die tijd ook weinig problemen met APK, behalve afgelopen jaar. CO-waarde is veel te hoog bij 3000 Rpm, stationair was tie prima.
Binnenkort weer APK, zien wat hij nu brengt.
Peter
--
FREELANDER 1.8i - 1998
SERIES III 109 / 2,5 NA - 1983
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
wij rijden zelf een FL1 1.8 (naast de DII) en het is een prima auto.
Onderhoud (en controle) is wel belangrijk, zeker gezien de gevoeligheid van (originele) koppakking.
in de eerste modellen zit de thermostaat in het blok, wat nog wel eens tot oververhitting wil leiden. Bij aankoop zou ik in ieder geval gaan voor een model met een externe thermostaat.
IRD en achterdif (maar dat is vaak een gevolg van) zijn kosten die aanzienlijk zijn, dus controleer dit bij aankoop. bij sommige auto's is de aandrijfas naar achteren er onderuit gehaald omdat de IRD kapot is gegaan.
Met goed onderhoud en rustig warm rijden is het een prima auto, wij hebben er veel plezier van.
Echter is het (voor ons) een prijzige tweede auto, dus mocht je geinteresseerd zijn, kom maar eens langs.
Onderhoud (en controle) is wel belangrijk, zeker gezien de gevoeligheid van (originele) koppakking.
in de eerste modellen zit de thermostaat in het blok, wat nog wel eens tot oververhitting wil leiden. Bij aankoop zou ik in ieder geval gaan voor een model met een externe thermostaat.
IRD en achterdif (maar dat is vaak een gevolg van) zijn kosten die aanzienlijk zijn, dus controleer dit bij aankoop. bij sommige auto's is de aandrijfas naar achteren er onderuit gehaald omdat de IRD kapot is gegaan.
Met goed onderhoud en rustig warm rijden is het een prima auto, wij hebben er veel plezier van.
Echter is het (voor ons) een prijzige tweede auto, dus mocht je geinteresseerd zijn, kom maar eens langs.
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
peter191064 schrijft:
Eigenlijk is een Freelander dat ook niet. Wordt pas 4x4 als de Visco vast gaat staan doordat er een verschil in draaisnelheid tussen voor en achter is. Dus bij offroad of gladheid.
Bevalt ons wel goed. Rijd net even soepeler. Benzine besparing is wel 0 inderdaad.
Wij hebben hem er tussenuitgehaald omdat de auto werd afgekeurd op een kruisje met speling. We hadden haast dus aandrijfas ertussen uit en APK klaar. Nooit meer tijd gemaakt om kruisje te vervangen....
Slijtage valt me voor permanent 4x4 dus erg mee.
Eigenlijk is een Freelander dat ook niet. Wordt pas 4x4 als de Visco vast gaat staan doordat er een verschil in draaisnelheid tussen voor en achter is. Dus bij offroad of gladheid.
Bevalt ons wel goed. Rijd net even soepeler. Benzine besparing is wel 0 inderdaad.
Wij hebben hem er tussenuitgehaald omdat de auto werd afgekeurd op een kruisje met speling. We hadden haast dus aandrijfas ertussen uit en APK klaar. Nooit meer tijd gemaakt om kruisje te vervangen....
Freelander II
- RobStewart
Re: Kwalen Freelander 1
The aandrijflijn was changed twice, first in 1997, then in 2001. The new 2 part koppaking and remote thermostat was introduced on 22nd August 2001 from VIN 1A324162 and retro fitted to any Dealer maintained Freelander with Head problems from that date.
The 2.5KV6 is better than the 1.8K, however I have replaced more KV6 engines than replaced distributie riem on them, they get hot and kill the heads like the 1.8K. That said ThomasTd5's Mum has one with no problems ..... and if you press the gas, the sound is phenomenal :)
Personally, I would pay a little more for a Td4. There are hundreds of cheap 1.8K and 2.5KV6 out there, guess why ;)
Rob
The 2.5KV6 is better than the 1.8K, however I have replaced more KV6 engines than replaced distributie riem on them, they get hot and kill the heads like the 1.8K. That said ThomasTd5's Mum has one with no problems ..... and if you press the gas, the sound is phenomenal :)
Personally, I would pay a little more for a Td4. There are hundreds of cheap 1.8K and 2.5KV6 out there, guess why ;)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
RobStewart schrijft:
Probleem vind ik dan vooral dat je elke maand " a little more" mag betalen aan wegenbelasting ;)
Rob
Probleem vind ik dan vooral dat je elke maand " a little more" mag betalen aan wegenbelasting ;)
Freelander II
die van ons rijd op LPG G3, en al 40k geen enkel probleem...
(lage houderschapsbelasting en lage literprijs)
(lage houderschapsbelasting en lage literprijs)
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer