Fair point €126 per month as compared to €65 per month, so I could drive 49 months and save for a new 1.8K engine in which time I could then save all over again ;)
Rob
Kwalen Freelander 1
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Kwalen Freelander 1
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Kwalen Freelander 1
wel met een originel koppakking, maar die heb ik vervangen voor een LPG conversie...
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Kwalen Freelander 1
Marco 109 schrijft:
daar ben ik het niet met je eens.... als je dat beweerd zijn de RRC,D1,D2,D3,D4,P38,L332 en defender ook geen permanent 4x4 voertuigen.....
permanente 4wd wil niet zeggen dat het middendiff gesperd is
peter191064 schrijft:
Slijtage valt me voor permanent 4x4 dus erg mee.
Eigenlijk is een Freelander dat ook niet. Wordt pas 4x4 als de Visco vast gaat staan doordat er een verschil in draaisnelheid tussen voor en achter is. Dus bij offroad of gladheid.
daar ben ik het niet met je eens.... als je dat beweerd zijn de RRC,D1,D2,D3,D4,P38,L332 en defender ook geen permanent 4x4 voertuigen.....
permanente 4wd wil niet zeggen dat het middendiff gesperd is
gone
Re:Kwalen Freelander 1
@roger, Ga nog even studeren op de werking van een Freelander.
Achterwielen worden niet (nou ja nauwelijks) aangedreven in normaal gebruik.
Pas bij doorslippen van voorwielen wordt de visco vast en de achterwielen mee aangedreven.
Dus een freelander heeft in essentie voorwielaandrijving totdat 4 wielaandrijving nodig is.
Er is altijd een heel klein beetje " achterwielaandrijving" om ervoor te zorgen dat de visco wat opwarmt en dus sneller reageert als het nodig is.
Soms helpt verdiepen in een onderwerp..... ;)
Achterwielen worden niet (nou ja nauwelijks) aangedreven in normaal gebruik.
Pas bij doorslippen van voorwielen wordt de visco vast en de achterwielen mee aangedreven.
Dus een freelander heeft in essentie voorwielaandrijving totdat 4 wielaandrijving nodig is.
Er is altijd een heel klein beetje " achterwielaandrijving" om ervoor te zorgen dat de visco wat opwarmt en dus sneller reageert als het nodig is.
Soms helpt verdiepen in een onderwerp..... ;)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re: Kwalen Freelander 1
RobStewart schrijft:
:P Hoewel schaars (en op je werk al waarschijnlijk helemaal) er zijn 1.8 Freelanders zonder koppakkingproblemen... (of met koppakkingproblemen die reeds zijn verholpen... ;)
Fair point €126 per month as compared to €65 per month, so I could drive 49 months and save for a new 1.8K engine in which time I could then save all over again ;)
Rob
:P Hoewel schaars (en op je werk al waarschijnlijk helemaal) er zijn 1.8 Freelanders zonder koppakkingproblemen... (of met koppakkingproblemen die reeds zijn verholpen... ;)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Kwalen Freelander 1
Marco 109 schrijft:
euhhh ja...ergens is de freeby wel apart omdat zijn visco buiten de bak zit...maar vraag me af of dat uit maakt, als je vier wielen van de grond krikt en in de een stationair laat draaien draaien ze allemaal en volgens mij ook (ongeveer) even hard
bij een P38 zit ook een zelfsperrend diff tussen voor-en achteras, alleen zit het daar IN de bak, maakt het dat zo anders??
@roger, Ga nog even studeren op de werking van een Freelander.
Achterwielen worden niet (nou ja nauwelijks) aangedreven in normaal gebruik.
Pas bij doorslippen van voorwielen wordt de visco vast en de achterwielen mee aangedreven.
Dus een freelander heeft in essentie voorwielaandrijving totdat 4 wielaandrijving nodig is.
Er is altijd een heel klein beetje " achterwielaandrijving" om ervoor te zorgen dat de visco wat opwarmt en dus sneller reageert als het nodig is.
Soms helpt verdiepen in een onderwerp..... ;)
euhhh ja...ergens is de freeby wel apart omdat zijn visco buiten de bak zit...maar vraag me af of dat uit maakt, als je vier wielen van de grond krikt en in de een stationair laat draaien draaien ze allemaal en volgens mij ook (ongeveer) even hard
bij een P38 zit ook een zelfsperrend diff tussen voor-en achteras, alleen zit het daar IN de bak, maakt het dat zo anders??
gone
Re:Kwalen Freelander 1
Marco 109 schrijft:
... en dat kan zelfs op deze site ;-)
"Om dit opwarm nadeel enigszins tegemoet te komen, heeft de Freelander de verschillende voor en achteras overbrengingen, namelijk 3,214 : 1 om 3,188 : 1 (voor de 4 cilinders). Met een verschil van bijna 1% draaien de achterwielen theoretisch iets snellen. Hierdoor "slipt" de viscose koppeling constant en warm de viscose vloeistof al enigszins voor. Een licht spereffect is het gevolg, het zgn kleven. Hierdoor zal er ook op de vlakke weg reeds een klein deel van de aandrijfkracht (10 tot 35%, afhankelijk van de temperatuur) op de achterwielen wordt overgebracht."
http://www.lrch.nl/Freelander-I-Viscose-koppeling-WERKING.
Soms helpt verdiepen in een onderwerp..... ;)
... en dat kan zelfs op deze site ;-)
"Om dit opwarm nadeel enigszins tegemoet te komen, heeft de Freelander de verschillende voor en achteras overbrengingen, namelijk 3,214 : 1 om 3,188 : 1 (voor de 4 cilinders). Met een verschil van bijna 1% draaien de achterwielen theoretisch iets snellen. Hierdoor "slipt" de viscose koppeling constant en warm de viscose vloeistof al enigszins voor. Een licht spereffect is het gevolg, het zgn kleven. Hierdoor zal er ook op de vlakke weg reeds een klein deel van de aandrijfkracht (10 tot 35%, afhankelijk van de temperatuur) op de achterwielen wordt overgebracht."
http://www.lrch.nl/Freelander-I-Viscose-koppeling-WERKING.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re:Kwalen Freelander 1
@roger Omdat Rob (andere Rob) het veel beter uit kan leggen dan ik zie:
http://www.lrch.nl/Freelander-I-Viscose-koppeling-WERKING.
In ontwerpessentie is de Freelander eigenlijk niet 4 wiel aangedreven. Dat si anders dan alle andere LR's
Wat Vincent dus net iets sneller typt dus...... ;)
http://www.lrch.nl/Freelander-I-Viscose-koppeling-WERKING.
In ontwerpessentie is de Freelander eigenlijk niet 4 wiel aangedreven. Dat si anders dan alle andere LR's
Wat Vincent dus net iets sneller typt dus...... ;)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re:Kwalen Freelander 1
Goh, wat een bijdehante wijsneuzen weer. er staat toch duidelijk 10-35% naar de achterwielen. Dus permanent 4 wiel aandrijving. Er staat nergens geschreven dat iets alleen 4wd is bij een 50-50 verhouding. :blink: :blink: :blink: :blink:
De 4wd aandrijving is bij een Freelander niet uitschakelbaar en DUS permanent. Of het nou 1, 10 of 50% die naar de voor of achteras gaat.....
De 4wd aandrijving is bij een Freelander niet uitschakelbaar en DUS permanent. Of het nou 1, 10 of 50% die naar de voor of achteras gaat.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Kwalen Freelander 1
ja, oke, in zoverre zit er een verschil dat bij de freelander inderdaad de mater van slip bepaald hoeveel de achterste wielen überhaupt aangedreven worden en bij een echt zelfsperrend diff wordt alleen toerenverschil geregeld door het zelfsperren..
maar dan nog is het permanent 4wd in mijn ogen alleen niet 50/50 niet permanent 4wd koppelt de aanrijving van (doorgaans de vooras) een as echt los van de aandrijfkracht. Als je bij niet permanente 4wd de "niet aangedreven" as van de grond tilt komt er nul komma nul aandrijving op de as die op de grond staat, totdat de 4wd ingeschakeld wordt
maar dan nog is het permanent 4wd in mijn ogen alleen niet 50/50 niet permanent 4wd koppelt de aanrijving van (doorgaans de vooras) een as echt los van de aandrijfkracht. Als je bij niet permanente 4wd de "niet aangedreven" as van de grond tilt komt er nul komma nul aandrijving op de as die op de grond staat, totdat de 4wd ingeschakeld wordt
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten