Criuse Control Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marco 109

Re:Criuse Control Defender

Berichtdoor Marco 109 » 10 Okt 2012, 21:51

Je kunt cruise control natuurlijk ook gebruiken om juist iets meer ontspannen te rijden.
Dus iets meer aandacht voor wat er om je heen gebeurd, en iets minder op hoeven letten op de snelheidsmeter. Ik rijd graag en veel met de cc aan, vooral op 60 en 80 km wegen. Heeft me de afgelopen jaren honderden euro's gescheelt in kleine bedragen bekeuring voor paar km overschrijding.

Ook snelweg rijdt een stuk prettiger op cc.

Enne Marc, wel eens van vooruit kijken en anticiperen gehoord? De door jouw beschreven situaties geeft aan dat jij dat niet goed beheerst.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2012, 22:21

Marco 109 schrijft:
Je kunt cruise control natuurlijk ook gebruiken om juist iets meer ontspannen te rijden.
Dus iets meer aandacht voor wat er om je heen gebeurd, en iets minder op hoeven letten op de snelheidsmeter. Ik rijd graag en veel met de cc aan, vooral op 60 en 80 km wegen. Heeft me de afgelopen jaren honderden euro's gescheelt in kleine bedragen bekeuring voor paar km overschrijding.

Ook snelweg rijdt een stuk prettiger op cc.

Enne Marc, wel eens van vooruit kijken en anticiperen gehoord? De door jouw beschreven situaties geeft aan dat jij dat niet goed beheerst.

Pardon ?

Ik houd gebruikelijk een prettige onderlinge afstand aan. Probeer de 2 seconden afstand maar eens vol te houden op een weg vol met morons ? De enige manier om hier anticiperend aan te voldoen is thuis blijven. (O ja, ik kan natuurlijk ook met 70 km/u gaan rijden ... maar ... dat schiet niet op, en bovendien vertrouw ik nog minder op het anticiperen van mijn achterliggers.)

En behalve een hoogst zeldzame (net na een leuke overdrive, en net na aanschaf van de Puma, en ook 2x daar waar ze de max snelheid als een verrassing ineens verlaagd hadden) uitzondering loop ik eigenlijk nooit tegen bekeuringen aan. Dat komt niet omdat ik steeds met mijn neus op de snelheidsmeter zit maar vanwege die "solfège". Mijn gehoor is verre van absoluut, maar wel adequaat om langere tijd het toerental op een en dezelfde hoogte te houden - ik kijk dus eigenlijk maar zelden op de snelheidsmeter.

Groeten MarcS

PS Het is overigens nog een stuk erger in België, daar lijkt het wel of de helft van de spits-rijders zijn rijbewijs bij een pakje boter cadeau heeft gekregen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Okt 2012, 22:23

nee, je rijdt altijd die comfortabele 100kmh......das in nederland maar hoooogst zelden te hard standaard op de snelweg....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2012, 22:28

Roger B. schrijft:
nee, je rijdt altijd die comfortabele 100kmh......das in nederland maar hoooogst zelden te hard standaard op de snelweg....

Uhh, was't maar waar. Hier om de hoek is het 90 km/u op de snelweg, en regelmatig mag je blij zijn als je dat ook kan rijden.
En sinds de Puma rijd ik ook comfortabel 110 km/u, 120 km/u kan ook (hij gaat niet harder als 130-135 maar da's vanwege de begrenzer en nog steeds comfortabel).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Okt 2012, 22:36

niet zeuren, dat je maar 90 mag... :angry: (was jij niet ook zo'n klup van 90 figuur??) :huh:
anders moet je buiten de randstad gaan wonen...mag je 130.... :P of, maar liever niet, :dry: kom in Duitsland wonen, mag je zo hard als je kunt.... :laugh:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2012, 22:53

Roger B. schrijft:
niet zeuren, dat je maar 90 mag... (was jij niet ook zo'n klup van 90 figuur??)
anders moet je buiten de randstad gaan wonen...mag je 130.... of, maar liever niet, kom in Duitsland wonen, mag je zo hard als je kunt....

1º Ik zeur niet over 90 km/u (ik zeur erover als je die 90 km/u niet eens kán rijden).
2º Ik ben geen klup van 90 figuur, ik ben van de club van 6 miljoen.
3º Ik mag hier in de buurt ook 130 km/u maar ... daarvoor moet ik mijn nachtrust verpesten (want de rest van de tijd kan het gewoonweg niet).
4º Weest niet bevreesd: ik vind Duitsland een geweldig land ... om heel snel door te rijden.

En ... Nederland is zo klein dat hard rijden weinig helpt (het gaat hoogstens om enkele minuten), en nog minder helpt het dat we nu iedere paar kilometers weer een andere max. snelheid mogen rijden ... da's nog weer beroerder voor de doorstroming. Misschien is die klup van 90 dus zo gek nog niet: als we allemaal echt 90 zouden (kunnen) rijden dan waren we waarschijnlijk met z'n allen gemiddeld sneller thuis.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Okt 2012, 22:57

Als je een Puma goed traint dan komt ie na een tijdje tot 146km/u op de gps. :P :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2012, 23:04

Edward schrijft:
Als je een Puma goed traint dan komt ie na een tijdje tot 146km/u op de gps. :P :P :P

Ach, ik vind 't niet zo'n punt dat mijn Puma lekker getraind doordenderd tot 130-135 (ik heb de GPS er nog niet bijgehouden) en dan gewoon door de begrenzer wordt afgetopt .... heb ik toch nog een soort Cruise-Control :cheer: :laugh: :woohoo:

MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 11 Okt 2012, 08:21

Mlampie schrijft:
Ik zag bij Land Reiziger een cruise control voor de defender voor het luttele bedrag van € 31.50. Zijn hier al ervaringen mee?

Link

Had je Martin al gebeld? Ondanks dat hij het verkoopt is hij een van de weinige mensen waar ik zo van zou aannemen dat het de eigenschappen heeft die hij het ding toedicht. Martin verkoopt volgens mij alleen maar zaken waar hij zelf erg tevreden over is en is erg precies als het over zijn techniek gaat.

Geloof overigens niet te veel van het gebazel over het nut van CC. Een CC kan op zoveel verschillende momenten van nut zijn dat je de investering er vrij snel weer uit hebt. Je hoeft dat ding namelijk niet alleen in de spits op de snelweg te gebruiken...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 11 Okt 2012, 09:39

Heren,

allemaal bedankt voor alle info.

Waar het mij om ging is dat ik daar een bestelling ging plaatsen voor andere lichtschakelaar (denk aan de zweedse uitvoering) en zag hem toen staan en dacht dat is een leuk prijsje. Ik heb de cruise control niet nodig maar voor dat geld is het wel leuk om hem in te bouwen.

Overigens haal ik af en toe 1:12,5 met mijn defender dus voor het verbruik doe ik het niet.

Bedankt allemaal....

En ben benieuwd of de discussie nog verder gaat....

Terug naar “Techniek”