Bij de APK keuring vanmiddag kwam mijn keurmeester er achter dat mijn achter remmen (trommels) harder remmen dan voor (schijven). Nou heb ik ff m'n best zitten doen op internet en het lijkt me dat het de PWDA valve is die z'n werk niet goed doet, klopt dat? Die is verantwoordelijk voor het verdelen van de remkracht toch?
Moet ik dan dat hele huis(je) vervangen als die z'n werk niet goed doet, of kan ik ook af met zo'n schakelaar (AAU1700)?
Iemand zoiets liggen?
Alvast bedankt!
remkracht
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:remkracht
Coen83 schrijft:
Nee dat denk ik niet. Waarschijnlijk zit het probleem in de het circuit van de voorremmen of in de voorremmen zelf.
Coen83 schrijft:
Niet per definitie.
Primair wordt de remkracht verdeeld door de grootte van de voorremmen in relatie tot de grootte van de achterremmen. De PWDA kan een circuit afsluiten als er zich een probleem voordoet (= geen drukopbouw in 1 van de circuits). Een bepaalt type PWDA kan ook de remdruk naar achter begrenzen (Maar ik weet niet of jij dat type hebt? Waarschijnlijk niet)
Nou heb ik ff m'n best zitten doen op internet en het lijkt me dat het de PWDA valve is die z'n werk niet goed doet, klopt dat?
Nee dat denk ik niet. Waarschijnlijk zit het probleem in de het circuit van de voorremmen of in de voorremmen zelf.
Coen83 schrijft:
Die is verantwoordelijk voor het verdelen van de remkracht toch?
Niet per definitie.
Primair wordt de remkracht verdeeld door de grootte van de voorremmen in relatie tot de grootte van de achterremmen. De PWDA kan een circuit afsluiten als er zich een probleem voordoet (= geen drukopbouw in 1 van de circuits). Een bepaalt type PWDA kan ook de remdruk naar achter begrenzen (Maar ik weet niet of jij dat type hebt? Waarschijnlijk niet)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:remkracht
de vraag is dus, of je achterrem te hard, of je voorrem niet hard genoeg remt....
vastzittende zuigers in de remklauw (niet uitzonderlijk en best goed te repareren) kunnen ook oorzaak zijn van te geringe remwerking, er wordt wel druk opgebouwd in het systeem, maar niet alle druk levert ook kracht op de remblokjes
vastzittende zuigers in de remklauw (niet uitzonderlijk en best goed te repareren) kunnen ook oorzaak zijn van te geringe remwerking, er wordt wel druk opgebouwd in het systeem, maar niet alle druk levert ook kracht op de remblokjes
gone
Re:remkracht
Een andere benadering is: werken je remmen vóór nog wel goed?
Hoe zien je schijven er uit? Werken beide cilinders nog in de remklauwen of zit er één vast? Enz.
Gerard
Hoe zien je schijven er uit? Werken beide cilinders nog in de remklauwen of zit er één vast? Enz.
Gerard
Re:remkracht
Allereerst, dank voor de reacties!
JoostKenya schrijft:
Ok, hoe kan ik checken of mijn type PWDA de remdruk ook naar achteren verdeeld?
Roger B. schrijft:
Hoe kan ik dat precies zien dat mijn zuigers vastzitten?
Gerard schrijft:
Schijven voor zijn goed, of beide cilinders werken weet ik niet. Is dat hetzelfde als wat Roger vroeg (zuigers die vastzitten)?
JoostKenya schrijft:
Coen83 schrijft:
Nou heb ik ff m'n best zitten doen op internet en het lijkt me dat het de PWDA valve is die z'n werk niet goed doet, klopt dat?
Nee dat denk ik niet. Waarschijnlijk zit het probleem in de het circuit van de voorremmen of in de voorremmen zelf.
Coen83 schrijft:
Die is verantwoordelijk voor het verdelen van de remkracht toch?
Niet per definitie.
Primair wordt de remkracht verdeeld door de grootte van de voorremmen in relatie tot de grootte van de achterremmen. De PWDA kan een circuit afsluiten als er zich een probleem voordoet (= geen drukopbouw in 1 van de circuits). Een bepaalt type PWDA kan ook de remdruk naar achter begrenzen (Maar ik weet niet of jij dat type hebt? Waarschijnlijk niet)
Ok, hoe kan ik checken of mijn type PWDA de remdruk ook naar achteren verdeeld?
Roger B. schrijft:
de vraag is dus, of je achterrem te hard, of je voorrem niet hard genoeg remt....
vastzittende zuigers in de remklauw (niet uitzonderlijk en best goed te repareren) kunnen ook oorzaak zijn van te geringe remwerking, er wordt wel druk opgebouwd in het systeem, maar niet alle druk levert ook kracht op de remblokjes
Hoe kan ik dat precies zien dat mijn zuigers vastzitten?
Gerard schrijft:
Een andere benadering is: werken je remmen vóór nog wel goed?
Hoe zien je schijven er uit? Werken beide cilinders nog in de remklauwen of zit er één vast? Enz.
Gerard
Schijven voor zijn goed, of beide cilinders werken weet ik niet. Is dat hetzelfde als wat Roger vroeg (zuigers die vastzitten)?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:remkracht
ja dat is het zelfde
kijk of je de blokjes relatief gemakkelijk vrij kunt drukken van de remschijf, heb je daar heel veel kracht voor nodig, of gaat het niet, dan zit er minimaal een zuiger vast.
kijk of je de blokjes relatief gemakkelijk vrij kunt drukken van de remschijf, heb je daar heel veel kracht voor nodig, of gaat het niet, dan zit er minimaal een zuiger vast.
gone
Re:remkracht
Coen83 schrijft:
Even hier op inhakend(daar ik ook met m'n remmen bezig ben en alles wil nalopen), is dat die unit motorzijde schutboord, waarop de 4 remleidingen op verdeeld worden, met aan de zijkant een bout, waar ik meen een soort plujersysteem achter zit?
Moet ik dan dat hele huis(je) vervangen als die z'n werk niet goed doet, of kan ik ook af met zo'n schakelaar (AAU1700)?
Even hier op inhakend(daar ik ook met m'n remmen bezig ben en alles wil nalopen), is dat die unit motorzijde schutboord, waarop de 4 remleidingen op verdeeld worden, met aan de zijkant een bout, waar ik meen een soort plujersysteem achter zit?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:remkracht
Nop, vanuit de hoofdremcilinder loopt er 1 centrale leiding naar benoemd blokje, en vanuit daar 2 eigen aparte leidingen naar de 2 klauwen voorzijde, en 1 leiding naar de achteras , alwaar die weer in 2jen gesplits wordt voor de 2 remtrommels.
Ik heb geen waarneembare onbalans tijdens het remmen in de auto, maar het trok mijn aandacht, dit topicje gegeven eerdere gegeven reden.
Ik heb geen waarneembare onbalans tijdens het remmen in de auto, maar het trok mijn aandacht, dit topicje gegeven eerdere gegeven reden.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:remkracht
tim schrijft:
Dat lijkt op hetzelfde als waar ik het over had. Zit aan de voetenbak (bij mij rechts, heb ook een RHD). Nr 3/4 in de tekening?
Nop, vanuit de hoofdremcilinder loopt er 1 centrale leiding naar benoemd blokje, en vanuit daar 2 eigen aparte leidingen naar de 2 klauwen voorzijde, en 1 leiding naar de achteras , alwaar die weer in 2jen gesplits wordt voor de 2 remtrommels.
Ik heb geen waarneembare onbalans tijdens het remmen in de auto, maar het trok mijn aandacht, dit topicje gegeven eerdere gegeven reden.
Dat lijkt op hetzelfde als waar ik het over had. Zit aan de voetenbak (bij mij rechts, heb ook een RHD). Nr 3/4 in de tekening?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten