ruck de duck, ronde kop van bout..

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor tim » 09 Okt 2012, 14:50

Afijn, ik zwaar professioneel met m'n remmen aan de slag, daar 2 keer voorpompen toch wat te gortig is zolangzamerhand.
Inmiddels de remschoenen achter gedaan, prima gelukt en juist afgesteld met de "stel me goed af"nokjes.
Door naar de voorkant, blokken dus willen doen.
Voor het eerst van m'n leven een complete engelse doppenset ook nog gekocht, om op alles voorbereid te zijn.
komt ik aan bij de linkerremklauw(dus passagierskant bij een RHD), en ja hoor , de onderste ophangingd/montage bout van de klauw enigzins rond, iig dusdanig dat geen enkele dop(ik meen dat 9/16 de juiste is, of 1/2) greep krijgt, draait dus door.
Wat nu??
zou er met geklooi misschien een sleuf in kunnen slijpen, maar mijn gevoel zegt dat (met een slagkopschroevendraaier)dat ook niet afdoende grip zal opleveren.
nou kan ik wel naar Ron B rennen, maar dan ga ik ook weer zo af.
Help! :unsure:

oeps, just in case: een 110 Ht uit 89
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor piet_g » 09 Okt 2012, 14:57

tim schrijft:
Afijn, ik zwaar professioneel met m'n remmen aan de slag, daar 2 keer voorpompen toch wat te gortig is zolangzamerhand.
Inmiddels de remschoenen achter gedaan, prima gelukt en juist afgesteld met de "stel me goed af"nokjes.
Door naar de voorkant, blokken dus willen doen.
Voor het eerst van m'n leven een complete engelse doppenset ook nog gekocht, om op alles voorbereid te zijn.
komt ik aan bij de linkerremklauw(dus passagierskant bij een RHD), en ja hoor , de onderste ophangingd/montage bout van de klauw enigzins rond, iig dusdanig dat geen enkele dop(ik meen dat 9/16 de juiste is, of 1/2) greep krijgt, draait dus door.
Wat nu??
zou er met geklooi misschien een sleuf in kunnen slijpen, maar mijn gevoel zegt dat (met een slagkopschroevendraaier)dat ook niet afdoende grip zal opleveren.
nou kan ik wel naar Ron B rennen, maar dan ga ik ook weer zo af.
Help! :unsure:

oeps, just in case: een 110 Ht uit 89


Ik had op mijn 109 ook een aantal bouten en schroeven die echt niet wilden en die heb ik eerst schoon gemaakt, daarna flink in de kruipolie (een paar in laten werken) en toen met een griptang er op en de bouten maar vervangen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor R1200C » 09 Okt 2012, 15:35

Er zijn wel oplossingen voor. Laatst bij de Formido een universele dop gezien waar allemaal pinnetjes in de dop zaten. Daardoor vormt de dop zich naar de bout of moer die beschadigd is. Geen geklooi met maten etc.

Of het echt goed werkt weet ik niet maar het is waarschijnlijk makkelijker te proberen dan de boel te slijpen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

conny1
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 Jul 2010, 11:57

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor conny1 » 09 Okt 2012, 16:26

Een te kleine dop eroverheen rammen.

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor Heytse » 09 Okt 2012, 16:30

Tim,

Weet niet zeker of het bij jou ook zo is, maar mijn klauwen voor ('86er) zitten met 12 kantige bouten vast. Daar kon ik met een normale doppen set dus ook niets mee.
Speciale dop (12 kantig) geleend en geen probleem.
Verder idd met genoeg kruipolie ofzo. Denk niet dat je er een griptang of iets dergelijks omkrijgt op die plek?

In ieder geval succes,
Wouter

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor Roger B. » 09 Okt 2012, 17:26

en het is metrisch, geen inchmaten......voor zover ik weet

behalve de boutjes en moertjes is er niet veel in inchmaten aan een defender diesel dacht ik
gone

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor piet_g » 09 Okt 2012, 21:04

en als tie dan echt rond is, is dit misschien ook een optie

http://www.datona.nl/moerverwijderaar-set.html
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor tim » 09 Okt 2012, 21:18

Dank voor de nodige reacties!

Piet: dacht ook al als eerste aan, maar je hebt simpelweg niet de ruimte om een griptang met een minimem aan succes erop te zetten, dus helaas geen optie.

Joost: ik ga jouw hint als eerste doen, kan hooguit een illusie en een paar euro armer zijn,
dus idd , jouw route als eerste.

Conny, zat ik onderweg in de auto ook nog aan te denken, kan ook een optie zijn, na joost z'n route.

Wouter, helaas , ik heb gewoon 6 kantige bouten aldaar.
misschien dat ik bij een maat een 12 kantige dop kan scoren, en proberen.

Roger, ik weet het niet precies, ik ging aanvankelijk ook met een metrische dop van start(ik meen 14), maar die schoof er dus overeen op het moment van kracht zetten, en toen ging ik er vervolgens van uit dat het misschien dus een engelse maat was.
Vandaar dus de aanschaf van die engelse doppenset.

Opnieuw piet, kan ook nog , maar zeur dat ik ben, eerst de bovenstaande optie doen en dan pas weer verder geld uitgeven.

Nou, completer antwoorden dan dit lukt me niet hoor.. :silly:

Ik ga ermee aan de slag!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor R1200C » 09 Okt 2012, 21:47

Laat je wel even weten hoe je het op hebt kunnen lossen?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:ruck de duck, ronde kop van bout..

Berichtdoor tim » 09 Okt 2012, 21:49

Uiteraard joost, zoals roger onlangs elders aangaf dat terugkoppelen te weinig gebeurt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten