Landmarcs schrijft:
PS Wat was nu uiteindelijk het probleem en wat de oplossing ?
Okee, nu even op modus normaal;
primaire probleem uiteindelijk ik, als in pas in aktie komen als het ECHT moet, lees als telkens in feite te laat onderhoud plegen..
Structureel een matig remsysteem vanaf aanschaf(pakweg 2.5 jaar geleden), en een groot deel van deze periode minimaal 1 keer moeten voorpompen om fatsoenlijk te kunnen remmen.
dus nu wel gedaan:
nieuwe blokken en schoenen.
waarbij opgetekend moet worden dat van de 4 remblokken er eigenlijk maar 1 echt op was, tot vrijwel op het staal. het rare was wel dat dus aan 1 zijde 1 blokje vrijwel op was en het andere blokje in diezelfde klauw nog minimaal 60% voering had. en nee, aan de zijde van het vergane blokje waren de zuigers ook goed gangbaar..
Hiernaast: zoals eerder benoemd bij het open maken van de achterremmen ontdekt dat 1 remcilindertje aan 1 zijde zweete/licht lekte(geen vloeistof op de voeringen!)
Deze uiteraard vervangen.
Op advies van edward dus ook een nieuwe hoofdremcilinder gekocht, en geen revisiesetje(wat ik pakweg een maand of 4 geleden er wel in heb gezet)
na vervanging vanmiddag van de eene achterremcilinder en het opnieuw GOED afstellen van de 'Afstelnokjes" bij de achterremmen, een perfect werkend systeem.
Dus uiteindelijk (gelukkig) toch niet mijn hoofdremcilinder gemold met de recente"oppompactie" om de zuigers van de remklauwen weer in positie te krijgen ivm blokkenvernieuwing
Heb derhalve ook niet de hoofdremcilinder vervangen/vernieuwd.
Auto remt nu voor het eerst(tijdens mijn bezit) perfect, na het korte vrije slagje direct remdruk, voelt goed en stabiel aan en een zeer goede remdruk.
Auto blijft mooi in 1 spoor tijdens remmen.
schoenen achter: waren eigenlijk ook niet echt aan vervanging toe, maar toch maar wel gedaan.
Mijn inziens: met name het element dat de remschoenen maar een hele korte slag dienen te maken , dat is bepalend voor de algehele remwerking.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is